خبرهای کوتاه میراث فرهنگی کردستان


خبرهای کوتاه میراث فرهنگی کردستان

سنندج- ایرنا- برگزاری هفت کارگاه و نمایشگاه صنایع دستی، ساماندهی کمپ گردشگری روستای نوره و تبدیل روستای زنگ‌آباد قروه به مقصد گردشگری سه خبر کوتاه از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان است.

به گزارش ایرنا، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا این اداره کل توانست با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همکاری تشکل‌های مردم نهاد، هفت کارگاه آموزشی و نمایشگاه صنایع دستی را به صورت محدود سال گذشته در استان برگزار کند.

فرهاد حامدی با اشاره به لزوم واگذاری امور مختلف اجرایی به بخش‌های خصوصی در راستای حمایت از آنها افزود: در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۲ نمایشگاه صنایع دستی به صورت مجازی، چهار کارگاه آموزشی با حداقل شرکت کننده در حوزه‌های مختلف مرتبط با صنایع دستی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نمایشگاه عکس ویژه شب یلدا در استان برگزار شد.

وی برگزاری کارگاه‌ها، سمینارها و نمایشگاه صنایع دستی را از جمله اهرم‌های حمایت از بخش صنایع دستی برشمرد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا برنامه ریزی‌ها در سال جاری برای برگزاری کارگاه‌ها و نمایشگاه‌ها به صورت مجازی خواهد بود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی کردستان به ضرر و زیان ناشی از شیوع ویروس کرونا به بخش صنایع دستی استان اشاره و ابراز امیدواری کرد با غلبه بر ویروس کرونا بتوان با برنامه‌ها و اقدامات مناسب ضرر و زیان‌های این حوزه را تا حدی جبران کرد.

کمپ گردشگری روستای نوره ساماندهی می‌شود

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سنندج در بازدید از کمپ گردشگری روستای نوره از ساماندهی، مرمت و توسعه این کمپ خبر داد و گفت: روستای نوره از جمله روستاهای گردشگری و حائز اهمیت شهرستان سنندج است که هر ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر است.

خداداد مولودی، وجود مقبره عالم گرانقدر مرحوم آیت‌الله مردوخ در این روستا را یکی از دلایل شهرت روستا برشمرد و افزود: ساماندهی محوطه، مرمت مقبره آیت‌الله مردوخ و توسعه فضای سبز این کمپ از جمله برنامه‌های در دستور کار سال جاری است.

وی مرمت راه دسترسی به کمپ را از دیگر برنامه‌های اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سنندج عنوان کرد و گفت: وجود مراکز تفریحی و گردشگری در مسیر سنندج تا روستای نوره از دیگر پتانسیل‌ها و جاذبه‌های موجود در این منطقه است که در رونق و توسعه گردشگری روستا نقش بسزایی دارد.

روستای زنگ‌آباد قروه به مقصد گردشگری تبدیل می‌شود

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جلسه‌ای با مسوولان روستای زنگ‌آباد، با اشاره به برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات این روستا به منظور تبدیل آن به مقصد گردشگری، گفت: توسعه زیرساخت‌های روستای زنگ‌آباد به عنوان اولین گام برای تبدیل این روستا به مقصد گردشگری پیگیری و انجام می‌شود.

محمد مرادی مشارکت بخشدار، دهیار و شورای اسلامی روستا را در این راستا مهم ارزیابی کرد و افزود: پتانسیل‌های لازم برای پیگیری احداث پارک طبیعت در روستای زنگ‌آباد فراهم است.

وی یکی از مهمترین ویژگی‌های این روستا را فرهنگ مردم و وجود رودخانه شور برشمرد و عنوان کرد: اداره منابع طبیعی شهرستان با واگذاری زمین مناسب برای توسعه پروژه‌های زیرساختی روستا نقش موثری دارد که به همکاری و تعامل بیشتر اداره منابع طبیعی در این زمینه نیاز است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قروه، حفاظت و احیاء آثار تاریخی در زنگ‌آباد را از دیگر برنامه‌های این اداره برشمرد و گفت: برای تبدیل شدن روستا به مقصد گردشگری نیاز است به صورت ویژه جلسات متعدد با مردم روستا برگزار شود.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی بوده که ۸۷۸ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۶۲ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟