وضعیت ذخایر خونی در سیستان و بلوچستان بحرانی شده است


وضعیت ذخایر خونی در سیستان و بلوچستان بحرانی شده است

زاهدان- ایرنا- مدیرکل انتقال خون سیستان‌ و بلوچستان گفت: هم‌اینک وضعیت ذخایر خونی استان به شدت بحرانی شده و در چند روز آینده با شروع ماه مبارک رمضان مصیبت بار خواهد شد که از مردم عزیز دعوت می‌شود برای کمک به بیماران نیازمند به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

دکتر سهیلا خسروی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از ابتدای سالجاری تاکنون سه هزارو ۸۶۹ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز سازمان انتقال خون سیستان‌وبلوچستان مراجعه کردند که سه هزارو ۷۶ نفر آنان موفق به اهدای خون شدند.

وی گفت: از مجموع اهدا کنندگان خون در سیستان و بلوچستان ۲۱۹ نفر زن و ۲ هزارو ۸۵۷ نفر مرد بودند.

مدیرکل انتقال خون سیستان‌ و بلوچستان افزود: متاسفانه اهدای خون بانوان بسیار پایین و در حد هفت درصد بوده و این درحالیست که در کشورهای توسعه یافته اهدای خون از سوی بانوان بیش‌از ۶۰ درصد است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند و از خون سالم‌تری نسبت به آقایان برخوردار هستند و بیشتر خون‌های اهدایی را این عزیزان مصرف می‌کنند اگر مشارکتشان به ۳۰ درصد برسد قطعا بسیاری از مشکلات خونی سیستان و بلوچستان مرتفع خواهد شد.

خسروی ادامه داد: در سال گذشته ۷۴ هزارو ۹۳۸ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز سازمان انتقال خون سیستان‌وبلوچستان مراجعه کردند که ۵۹ هزارو ۵۷ نفر آنان موفق به اهدای خون شدند.

وی گفت: از مجموع اهدا کنندگان خون ۵۴ هزارو ۵۴۰ نفر مرد و چهار هزارو ۵۱۷ نفر زن بودند.

مدیرکل انتقال خون سیستان‌ و بلوچستان با بیان اینکه این میزان اهدای خون حدود ۶۰ درصد نیاز استان را تامین می‌کند، افزود: متوسط میانگین درخواست ماهانه خون و فرآورده‌های خونی استان ۱۱ هزارو ۸۳۴ واحد خون و فرآورده خونی است.

وی با اشاره به اینکه کمبودها از پایگاه‌های معین در سطح کشور دریافت شده، گفت: ۴۵ هزارو ۲۹۸ واحد خون از سایر استان‌ها بویژه شهرهای تهران، بیرجند و سمنان دریافت شده است.

خسروی اظهارداشت: سه هزار و ۲۰۰ نفر بیمار تالاسمی موجود در سیستان و بلوچستان ۶۸ درصد خون‌های اهدایی را مصرف می‌کنند.

وی افزود: با توجه به افزایش ویروس کرونا اهدای خون از سوی شهروندان بصورت قابل توجهی کاهش یافته است.

مدیرکل انتقال خون سیستان‌ و بلوچستان گفت: پایگاه‌های انتقال خون در استان از ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند و هم استانی‌های عزیز نباید نگران آلوده شدن به ویروس کرونا در این مراکز باشند.

وی به اهدای پلاسما نیز اشاره کرد و اظهارداشت: هم‌اینک با آمدن دارو و واکسن کرونا اهدای پلاسمای کرونا نیز متوقف شده است.

خسروی دارا بودن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم‌خونی را از شرایط لازم برای اهداکنندگان خون عنوان کرد.

به گزارش ایرنا از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش‌های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!