تئاتر؛ با جشنواره آری، بی جشنواره خیر!


تئاتر؛ با جشنواره آری، بی جشنواره خیر!

یکی از کارگردانان تئاتر خیابانی که این روزها مشغول اجرای اثر خود به‌منظور شرکت در دو جشنواره ملی است، باور دارد همان‌طور که هنرمندان این حوزه برای شرکت در جشنواره‌ها شیوه‌نامه‌ها را رعایت می‌کنند و اثرشان اجرا می‌شود، می‌توانند بدون نیت شرکت در جشنواره هم این کار را انجام بدهند اما با اولی موافقت می‌شود و با دومی مخالفت.

علیرضا شمس در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: تئاتری که ۱۸ و ۱۹ فروردین‌ماه در حیاط عمارت سعدی اجرا می‌کنیم، «حباب زیر آب» نام دارد. این اثر پیش‌تر در جشنواره‌های تئاتر مقاومت و فجر جوایزی را در بخش‌های مختلف دریافت کرده و اکنون به دلیل راه‌یابی به جشنواره‌های مریوان و شرهانی و همچنین شرایط پدیدآمده از شیوع ویروس کرونا، ملزمیم که در شهر خودمان این اثر را اجرا کنیم تا داوران دو جشنواره با مشاهده فیلم اجرای زنده بتوانند کار را مورد ارزیابی قرار بدهند.

او در پاسخ به این سؤال که «آیا به‌جز داوران جشنواره‌های مذکور، سایر مخاطبان استقبالی از پخش زنده یک تئاتر خیابانی در فضایی مثل اینستاگرام کرده‌اند یا خیر؟» می‌گوید: ۱۸ بهمن‌ماه که اولین اجرا پخش شد، استقبال چندانی ندیدیم و به نظرم نباید هم به سمت این روش به‌عنوان یک مسیر جایگزین و همیشگی برای اجرای تئاتر خیابانی رو بیاوریم، چون سوای هزینه‌بر بودن آن، هم ما و هم مخاطبانمان، عادت داریم همدیگر را حین اجرا رودر رو ببینیم و هر شکلی جز این، با روح تئاتر سازگار نیست.

به گفته این کارگردان تئاتر، همان‌طور که حین برگزاری جشنواره‌هایی مثل فجر می‌توان در فضای باز و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تئاتر اجرا کرد، خارج از جشنواره هم می‌شود این کار را انجام داد، اما متأسفانه با شکل دوم مخالفت می‌کنند و این، کار را برای هنرمندان این شاخه سخت می‌کند.

شمس، معتقد است که تئاتر خیابانی در اصفهان مظلوم واقع‌شده و دراین‌باره توضیح می‌دهد: فعالان تئاتر خیابانی اصفهان مهره‌های خوب تئاتر خیابانی کشور هستند و مدام در جشنواره‌های ملی می‌درخشند، اما متأسفانه در شهر خودشان جایگاهی ندارند و حمایتی که باید از آن‌ها نمی‌شود.

او با تأکید بر اینکه در اصفهان به تئاتر شهر خیابانی نیازمندیم، می‌افزاید: باید در نزدیکی مکان‌های فرهنگی، مکان‌هایی مختص اجرای تئاتر خیابانی در نظر گرفته شود و همیشه هم در آن اجرا جریان داشته باشد که از این صحنه توسط عده‌ای دیگر استفاده‌های نادرست نشود.

کارگردان تئاتر خیابانی «حباب زیر آب» در پایان به شرح موضوع این اثر می‌پردازد: این تئاتر با فضاسازی گروه فرم آغاز می‌شود، در سه بخش، داستانی از چالش آب و یخ و سپس، خاک و خون را روایت می‌کند و به عملیات شهدای غواص کربلای ۴ ختم می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند امروز (پنجشنبه_۱۹ فروردین ماه) رأس ساعت ۱۲ از صفحه رسمی جشنواره تئاتر شرهانی به نشانی festival_sharhani@ شاهد اجرای زنده این تئاتر خیابانی باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی