کوچ عشایر غرب کرمانشاه به مناطق ییلاقی آغاز شد


کوچ عشایر غرب کرمانشاه به مناطق ییلاقی آغاز شد

قصرشیرین - ایرنا - فروردین که به نیمه می‌رسد زنگ کوچ عشایر در مناطق غرب کرمانشاه به صدا در می‌آید و در مسیر جاده‌های فرعی و اصلی شهرستان‌های قصرشیرین و سرپل‌ذهاب، عشایر به سمت مناطق سرد و ییلاقی حرکت کرده و مناطق قشلاق و گرمسیر را ترک می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان های گرمسیر قصرشیرین و سرپل ذهاب از اواسط آبان تا اوایل اردیبهشت محل قشلاق عشایری است که چندماه این منطقه را برای گذراندن فصل سرما انتخاب می‌کنند.

اکنون که دیگر گرما در شهرستان قصرشیرین فرا رسیده عشایر بار و بندیل خود را جمع کرده و به سمت ییلاق حرکت می‌کنند تا بتوانند خود را به یک مکان خوش آب و هوا و دارای مرتع در مناطق سردسیر برسانند و فصل گرما را آن جا سپری کنند.

عشایر بسیار کمی مانند گذشته به صورت پیاده کوچ می‌کنند و زندگی مدرن امروزی تاثیر خود را بر عشایر مناطق غرب کرمانشاه نیز تا حدودی گذاشته بطوریکه دیگر در این مناطق خبری از کوچ دسته جمعی عشایر با چهارپایان نیست و عشایر با خودرو وسایل و احشام خود را جا به جا می‌کنند.

عشایر اگر چه این روزها تا حدودی زندگی‌شان تحت تاثیر زندگی شهری قرار گرفته اما باز هم تداعی کننده زندگی گذشتگان و حرکت رمه و زندگی دسته جمعی و سادگی و بی آلایشی هستند.

زندگی در چادرها و کپرها و بازی کودکان در مقابل چادرها و تلاش زنان برای پخت نان و تهیه فرآورده های لبنی مانند ماست، خامه، سرشیر، دوغ، کشک و روغن گرفته تا پشم ریسی و چیخ بافی و درست کردن سیاه مال (چادرهای بزرگی که عشایر به عنوان سرپناه از آن استفاده می‌کنند) همگی از فعالیت‌های عشایر است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

عشایر همانند گذشتگان ما لباس های محلی بر تن می‌کنند و از این رو هویت زنده گذشتگان و تداعی کننده فرهنگ پیشینیان ما هستند.

عشایر غرب استان کرمانشاه از ایلات مختلف کرد جاف، کلهر، قلخانی، سنجابی، گوران و کرند هستند که حافظ آداب و رسوم قوم بزرگ کرد و زاگرس نشینان و اصالت کردها هستند.

آغاز کوچ بهاره عشایر قصرشیرین و سرپل ذهاب به مناطق ییلاقی
مدیر امور عشایری شهرستان های قصرشیرین و سرپل ذهاب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کوچ بهاره عشایر این شهرستان ها با توجه به گرم شدن تدریجی هوا به مناطق ییلاقی و سردسیر کرمانشاه و همدان آغاز شد.
شهریار بهرامی افزود: عشایر کوچ رو قصرشیرین یک هزار و ۵۹۰ خانوار با ۹ هزار و ۵۱ نفر و عشایر سرپل ذهاب ۲ هزار و ۴۳۱ نفر در قالب ۱۴ هزار و ۴۴۴ تن جمعیت دارند.
وی اظهار داشت: عشایر قصرشیرین و سرپل ذهاب شامل ایلات و طوایف خزل، سنجابی، قلخانی، گوران و کرند، قلعه شاهین و ثلاث باباجانی هستند که اکنون مناطق سومار، خان لیلی، نفت شهر، بازی دراز، خسروی، گندمبان و اطراف شهر و نیز حاشیه روستاهای کرکهرک، انجیربان، گره صدف، تنگه حمام، پل شیرازی، کنه کبود، تق تق و حسین آباد را ترک کرده و به سمت مناطق ییلاق کرند، دالاهو و اسلام آباد غرب و مناطقی از همدان و دیگر شهرهای سردسیر استان کرمانشاه حرکت و در آن جا مستقر می شوند.

عشایر قصرشیرین و سرپل ذهاب بیش از ۵۰۰ هزار راس دام دارند

مدیر امور عشایری شهرستان های قصرشیرین و سرپل ذهاب گفت: عشایر در مجموع ۵۰۰ هزار و ۴۰ راس دام دارند که ۲۱۴ هزار راس آن متعلق به عشایر قصرشیرین و ۳۲۶ هزار راس متعلق به عشایر سرپل ذهاب است.

بهرامی گفت: عشایر قصرشیرین در مجموع سالیانه یک هزار و ۱۷۲ تن گوشت، ۳۲۱ تن پشم و ۳۴۱تن شیر و عشایر سرپل ذهاب نیز با در اختیار داشتن ۲ هزار و ۶۱۵ تن گوشت، ۳۴۱ تن شیر و ۳۲۱ تن الیاف تولید می کنند.
مدیر امور عشایری شهرستان های قصرشیرین و سرپل ذهاب اضافه کرد: تهیه مواد خوراکی، مواد شوینده، آرد و تعمیر و مرمت راه روستایی و ارایه خدمات بهداشتی و آموزشی با همکاری بهداشت و آموزش و پرورش از خدماتی است که از سوی این نهاد به عشایر منطقه ارایه می شود.
بهرامی از رانندگان خواست با توجه به آغاز کوچ عشایر و عبور آنها از راه های حوزه استحفاظی، قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا از حوادث ناگوار جلوگیری شود.

وی گفت: با توجه به شیوع کرونا تاکنون موردی از ابتلا به ویروس کرونا در بین عشایر مشاهده نشده و کوچ عشایر نیز تحت تدابیر و دستورالعمل‌های بهداشتی با نظارت کامل امور انجام می‌شود.

عشایر کوچ رو تا اواسط مهر و آبان در مناطق ییلاقی می‌مانند و سپس برای گذراندن فصل قشلاق به مناطق گرمسیر استان کرمانشاه کوچ می‌کنند.
قصرشیرین بیش از ۲۷ هزار نفر و سرپل ذهاب بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ چهره شوکه کننده بازیگر نقش الیور توئیست در 72 سالگی