100 هکتار از  اراضی کشت و صنعت مغان به آبیاری مدرن تبدیل می‌شود


100 هکتار از  اراضی کشت و صنعت مغان به آبیاری مدرن تبدیل می‌شود

اردبیل-ایرنا- مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: براساس برنامه‌ریزی امسال 100 هکتار از اراضی این شرکت به آبیاری مدرن تبدیل می شود.

اسدالله محسن زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا فزود:سه هزار هکتار زمین دیم در کشت و صنعت مغان وجود دارد که یک هزار هکتار آن زهدار است و تلاش بر این است اراضی این شرکت از دیم به آبی تبدیل شود تا ضمن افزایش تولید تغییر الگوی کشت هم مد نظر قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه راندمان مصرف آب در این شرکت بالا است گفت: در بخش زراعت ۵۰ میلیون متر مکعب اضافه آب در این شرکت مصرف می‌شود که ضروری است برای استفاده بهینه از آب در بخش های مختلف برنامه ریزی صورت بگیرد.

محسن زاده افزایش تولید در بخش زراعت و لبنیات شرکت را یاد آور شد و گفت:میانگین تولید شیر هر راس گاو از ۲۷ کیلوگرم به ۳۲ کیلو گرم رسیده بطوریکه روزانه ۱۹۵ تن شیر در کارخانه لبنیات تولید می‌شود و در بخش زراعت هم شاهد افزایش تولید هستیم و هدف این است میزان تولید هر هکتار به پنج تن در زراعت آبی برسد.

وی با بیان اینکه در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها افزایش ۲۰ درصدی تولیدات در این شرکت مد نظر قرار گرفته است افزود:در بخش زراعت برای راندمان سقف تعیین شده و پیش بینی بر این است میزان تولید در زراعت نسبت به سال گذشته ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش یابد.

بهسازی یک‌هزار هکتار باغات در کشت و صنعت مغان

100 هکتار از  اراضی کشت و صنعت مغان به آبیاری مدرن تبدیل می‌شود

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با بیان اینکه عملیات بهسازی یک‌هزار هکتار از باغات کشت و صنعت مغان در اولویت اصلی قرار گرفته است افزود: توسعه باغات ۲۵۰ هکتاری در سال جاری ،بازسازی صنایع از قبیل پروسس میوه و رب گوجه فرنگی ، توسعه دامپروری،نوسازی مکانیزاسیون از جمله برنامه های اولویت دار این شرکت می‌باشد.

محسن زاده گفت:امسال ۱۰۰ هکتار باغ در برنامه اصلاح و احیا قرار گرفته و در سال‌های آینده این میزان تا ۳۰۰ هکتار با ورود گونه‌های ثمربخش همچون فندق، بادام، هلو و شلیل متناسب با اقلیم منطقه افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: از ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ در کشت و صنعت مغان یک هزار و ۲۰۰ هکتار آن بهره اقتصادی دارد و بقیه عمری بیش از ۳۰ سال دارند و ضروری است به احیا و نوسازی آنها اقدام شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با اشاره به اولویت توسعه باغ زیتون در این شرکت بیان کرد: بر این اساس کاشت ۱۰۰هکتار زیتون در دستور کار شرکت قرار گرفته است.

وی فرسودگی و سن بالای درختان را از جمله دلایل افت تولید محصول باغات کشت و صنعت مغان برشمرد و بیان کرد: تلاش می‌شود با کاشت گونه‌های ثمربخش و سازگار با اقلیم منطقه باغات کشت و صنعت مغان علاوه بر احیا و بهسازی توجیه اقتصادی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اضافه کرد: با اصلاح، بهسازی و بازسازی باغات کشت و صنعت مغان و افزایش راندمان تولید محصولات می توان علاوه بر تامین نیاز داخلی مازاد آن را صادر و ارز وارد کشور کرد.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با داشتن اراضی وسیع زراعی، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

این شرکت در اجرای قانون خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت و بعد از چهار فقره آگهی درسال ۱۳۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد.

این واگذاری با توجه به اعتراض‌هایی که بدنبال داشت در شانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۹ با پنج رای موافق و یک رای مخالف هیات داوری ابطال شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعلام لیست ائتلاف امناء برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران