بیماری لکه سفید چگونه در مزارع میگوی خوزستان کنترل شد؟


بیماری لکه سفید چگونه در مزارع میگوی خوزستان کنترل شد؟

مدیرکل شیلات خوزستان با تاکید بر اهمیت به کارگیری طرح نرسری در مزارع میگو، میزان تلفات ناشی از بیماری لکه سفید در مزارع نرسری شده را صفر اعلام کرد و گفت: در سال جاری علی‌رغم کاهش 25 هکتاری سطح زیر کشت میگو، شاهد افزایش تولید 10 درصدی بودیم.

فتح‌اله ابوعلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مشکلات فراوان در مجتمع پرورش میگو چوئبده آبادان، صنعت میگوی استان را در آستانه نابودی کشانده بود. در سال گذشته اقدامات ارزشمندی انجام شد که باعث شد راه برای تولید امسال هموارتر شود. طرح نرسری در سال گذشته برای اولین بار، با بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه پست لارو یک گرمی آغاز شد.

وی ادامه داد: از شهریورماه سال جاری و در مدت حدود یک ماه، ۵۳ استخر پرورش میگو به بیماری لکه سفید آلوده شدند اما خوشبختانه با مدیریت کارآمد، تلفات به کمتر از ۵ درصد رسید و با این دستاوردها، یقینا سال ۱۴۰۰ با جدیت بیشتری این طرح را دنبال می‌کنیم.

ابوعلی با تاکید بر اهمیت به کارگیری طرح نرسری در مزارع میگو، میزان تلفات ناشی از بیماری در مزارع نرسری شده را صفر اعلام کرد و گفت: در سال جاری علی‌رغم کاهش ۲۵ هکتاری سطح زیر کشت میگو، شاهد افزایش تولید ۱۰ درصدی بودیم.

وی افزود: امیدواریم امسال تکثیر میگو در مراکز تکثیر مجتمع چوئبده آبادان آغاز شود و نتایج به گونه‌ای باشد که بتوانیم از بچه میگوهای تولیدی برای تولید داخلی و صادرات استفاده کنیم.

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به رشد ۲۵ درصدی در تعداد مزارع میگو عنوان کرد: در سال جدید فعالیت ۲۰ مزرعه پیش‌بینی می‌شود. همچنین در سال ۹۸، ۱۶۰ هکتار سطح زیر کشت داشتیم که در سال آینده به ۲۷۰ هکتار خواهد رسید که سطح زیر کشت سال آینده ۶۸ درصد رشد خواهد داشت.

وی بیان کرد: در سال گذشته میزان برداشت میگو ۲۲۷ تن اعلام شد و در سال آتی رشد ۷۸ درصدی پیش‌بینی می‌شود و تعداد پست لارو مورد نیاز مزارع نیز ۶۵ میلیون قطعه خواهد بود.

وی در زمینه مجتمع‌ها و پروژه‌های پرورش میگو، گفت: در جلسات اخیر با استانداری خوزستان، اعتبارات مورد نیاز جهت تامین برق مجتمع ۳۹۵ هکتاری هندیجان تصویب و طرح ۱۲ هزار هکتاری پرورش ماهیان توام با میگو در بندر ماهشهر نیز پیش‌بینی شده است.

مدیرکل شیلات خوزستان افزود: طبق برنامه‌های توسعه‌ای خوزستان، مجتمع ۳۹۵ هکتاری میگوی هندیجان سال ۱۴۰۱ وارد مدار تولید می‌شود.

ابوعلی در زمینه مشکلات بیمه صنعت میگو نیز گفت: دستورالعمل خاصی در خصوص بیمه مراکز نرسری، مراکز تکثیر میگو و همچنین بیمه استخرهای پرورشی ذخیره‌سازی شده با میگوهای نرسری شده وجود ندارد که این مشکل باید هرچه سریع‌تر مرتفع شود. همچنین خواستار مجوز مولدسازی میگو در خوزستان به عنوان پشتوانه‌ای برای توسعه و تقویت صنعت میگوی استان هستیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مرسدس بنز G580 رونمایی شد، اولین G کلاس تمام الکتریکی + عکس