بارش‌های اصفهان از اسفندماه آغاز می شود


بارش‌های اصفهان از اسفندماه آغاز می شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بارندگی های مناسبی در استان گزارش نشده و پیش بینی می شود بارش ها از اسفندماه آغاز شود.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه از ابتدای پاییز تاکنون بارندگی موثری در اصفهان اتفاق نیفتاده است، اظهار کرد: از ابتدای مهر تاکنون میانگین وزنی بارش در استان ۷۵ میلیمتر بوده است.

وی افزود: میانگین بارش ها در استان از ابتدای مهر تاکنون کاهش ۱۷ درصدی نسبت به میانگین بلندمدت داشته، این درحالی است که نسبت به سال قبل ۳ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه طی این مدت ۴۵ میلیمتر بارندگی در شهر اصفهان ثبت شده، افزود: میانگین بلندمدت بارش ها در شهر اصفهان ۵۸ میلیمتر بوده است.

شیشه فروش با اشاره به اینکه طی این مدت بیشتر بارش ها در مناطق شرق و شمال استان اتفاق افتاده است، گفت: میزان بارش ها در کوهرنگ که از سرشاخه های زاینده رود و مبین وضعیت بارش ها در استان است، از ابتدای مهر تاکنون ۴۵۸ میلیمتر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت ۳۸ درصد و نسبت به میانگین مدت مشابه سال قبل نیز ۴ درصد کاهش دارد.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بارندگی های مناسبی در استان گزارش نشده و پیش بینی می شود بارش ها از اسفندماه آغاز شود، برهمین اساس برنامه ها و استراتژی هایی متناسب با شرایط کم آبی در استان اجرا می کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به شاخص SPEI که استاندارد بارش، تبخیر و تعرق است اشاره و تصریح کرد: طی ۱۰ سال گذشته براساس بررسی هایی که انجام شده، ۷۴.۲ درصد مساحت استان با شرایط خشکسالی و کم آبی مواجه بوده است و خشک شدن چاه ها، فرونشست زمین، افزایش گرد و غبار همه از اثرات خشکی رودخانه زاینده رود بوده است.

به گفته وی، در این مدت رودخانه زاینده رود بارها خشک شده و به علت افت سطح آب های زیرزمینی و پایین رفتن کیفیت آب، چاه های آب زیادی از مدار خارج شده است.

شیشه فروش با بیان اینکه به دلیل خشک شدن چاه های آب، به بسیاری از روستاهای استان با تانکر آبرسانی می شود، افزود: در زمستان ۱۶۹ روستای استان با تانکر سیار آبرسانی می شود، درحالی که در تابستان ۳۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تشدید شرایط فرونشست زمین در مناطق مختلف استان و به خصوص نوار زاینده رود را از اثرات جدی خشکی رودخانه زاینده رود برشمرد و افزود: فعال شدن کانون های گرد و غبار به خاطر کشت نشدن و وزش گرد و غبار از دیگر اثرات خشکی زاینده رود است، همچنین در حال حاضر ۴ درصد تالاب گاوخونی آب دارد و می تواند تبدیل به کانون گرد و غبار شود.

وی در مورد استراترژی هایی که برای شرایط خشکسالی استان تدوین شده، توضیح داد: در حوزه شرب، صنعت، فضای سبز و کشاورزی بسته های مصرف بهینه تدوین و ابلاغ شده تا به صورت ویژه اجرا شود. در بخش صنعت، همه صنایع باید مصرف آب جاری را متوقف کرده و از پساب استفاده کنند.

شیشه فروش با بیان اینکه در بخش فضای سبز نیز مصرف آب باید متناسب با شرایط اقلیمی و با استفاده از پساب استاندارد باشد، افزود: به شهرداری ها ابلاغ شده از گونه های متناسب با شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک استان استفاده کرده و حذف گونه های پر آب و چمن را در دستور کار قرار دهند که خوشبختانه در همه شهرداری های استان، آب شرب از آب مصرفی فضای سبز جداسازی شده و در ۶۰ درصد شهرداری ها طرح های نوین آبیاری اجرا شده است.

وی پیرامون پیش بینی تدابیر لازم برای تامین آب شرب بهار و تابستان آینده، گفت: اجرای طرح های مصرف بهینه آب به همه دستگاه های اجرایی استان ابلاغ شده است، از جمله اصلاح و بازسازی ۳۰۰ کیلومتر شبکه های فرسوده روستایی تا پایان سال در جهت پیشگیری از هدف رفت آب، تکمیل و بهره برداری از سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ، نظارت بر مصرف انرژی از سوی مدیر انرژی در ادارات و دستگاه ها، توزیع لوازم کاهنده مصرف آب و استقرار منابع ذخیره استراتژیک آب، همچنین مشترکان خانگی نیز باید همچنان مصرف بهینه آب و برق را در دستور کار قرار دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در بخش کشاورزی ۱۲۴ هزار هکتار آبیاری نوین انجام شده و ۲ هزار هکتار گلخانه و طرح الگوی کشت اجرا شده است، افزود: برنامه سازگاری با کم آبی در استان تدوین شده و نقشه راه احیای زاینده رود تدوین شده است. از وزارت نیرو درخواست می کنیم اقدام به تشکیل کارگروه احیای زاینده رود کند و نقشه راه احیای زاینده رود با هدف اجرایی شدن طرح های تامین آب در زاینده رود و پیش بینی لازم برای بهار و تابستان و تامین آب برای بخش های مختلف مصرف عملیاتی شود.

وی با یادآوری اینکه در حوزه آبخیزداری سال گذشته ۲۸ طرح با ۶۵ میلیارد تومان در استان اجرا شد، گفت: امسال نیز ۱۴ طرح با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در شهرستان های استان اجرایی شده که به پیشگیری از سیلاب و تغذیه سفره های آب های زیرزمینی کمک می کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ بفرمایید شام