ورود ایران به ساخت توربین های هیدروژن سوز


ورود  ایران  به  ساخت  توربین های  هیدروژن  سوز

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا گفت: متخصصان صنعت نیروگاهی این گروه به دنبال دست یابی به دانش ساخت توربین هیدروژن سوز بوده و در این زمینه موفق هم شده اند.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، " عباس علی آبادی" دوشنبه شب در جمع خبرنگاران افزود: جهان به سمت سوخت هیدروین در حال حرکت است و شتاب در این عرصه بسیار جدی است.وی ادامه داد: گروه مپنا نیز به عنوان شرکتی که در مرزهای دانش روز جهان حرکت می کند، توربین جدید خود را به صورت هیدروژن سوز تولید کرده که البته هنوز از این محصول جدید رونمایی نشده است.

مدیرعامل مپنا خاطرنشان ساخت:این توربین هیدروژن سوز راندمانی بالغ بر ۶۰ درصد در حالت سیکل ترکیبی خواهد داشت.علی آبادی مشکلات اخیر تأمین برق کشور و بروز خاموشی‌های هفته‌های گذشته را مورد اشاره قرار داد و گفت: ظرفیت بالای تولید برق در کشور و توان فنی افزایش این ظرفیت وجود دارد، ریشه این مسأله را افزایش مصرف گاز و برق در زمستان است.

وی با رد وجود علت فنی برای این قطعی، خواستار همکاری شهروندان در کاهش مصرف انرژی و گذر از اوج مصرف در زمستان شد.مدیرعامل گروه مپنا به فعالیت‌های این گروه در بخش برقی‌سازی خودرو و زیرساخت‌های حمل‌ونقل اشاره کرد و یکی از چالش‌های توسعه برقی‌سازی به ویژه در زمینه خودرو را عدم تطبیق قیمت بنزین و برق با معیارهای جهانی دانست که فعالیت این حوزه را از نظر اقتصادی با چالش مواجه می‌کند.

وی با این حال برقی‌سازی را تنها چاره حل مشکلات زیست‌محیطی کنونی کشور دانست و تصریح کرد که مپنا با فناوری کاملاً داخلی، توانایی برقی‌سازی زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور را دارا است.
علی‌آبادی هم‌چنین بر اهمیت تبدیل نیروگاه‌های ساده گازی به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تأکید کرد و آن را مهم‌ترین ضرورت بخش نیروگاهی کشور خواند.

وی با اشاره به تکمیل پروژه تبدیل نیروگاه پرند به سیکل ترکیبی از سوی گروه مپنا و تکمیل واحدهای بخار اول دو نیروگاه عسلویه و توس (فردوسی) با اتکا به منابع مالی غیردولتی و بدون اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی، به این نکته اشاره کرد که گروه مپنا با وجودمصوبه‌های قانونی، تاکنون موفق به دریافت هزینه احداث بخش بخار این نیروگاه‌ها از محل سوخت صرفه‌جویی‌شده نشده است و در صورت دریافت این منابع مالی، قادر به احداث بخش بخار دیگر نیروگاه‌های گازی ساده و تبدیل آنها به سیکل ترکیبی خواهیم بود.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به حضور پررنگ مپنا در بازارهای بین المللی، حجم نیروگاه‌های در دست احداث گروه مپنا در کشورهای دیگر را پنج هزار مگاوات اعلام کرد و مپنا را یک شرکت نیروگاه‌ساز در مقیاس جهانی با کیفیت و نمره فنی قابل رقابت با شرکت‌های معتبر بین المللی دانست.علی‌آبادی تصریح کرد: فعالیت مپنا در حوزه نیروگاهی، در لبه فناوری است.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه برنامه‌های مپنا در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، به تمرکز مپنا بر روی توربین‌های بادی ۲ مگاواتی و ۲.۵ مگاواتی و در آینده نزدیک ۴.۵ مگاواتی اشاره کرد و راه توسعه فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر در کشور را اجازه صادرات برق به کشورهای دیگر دانست که به بومی شدن فناوری و ارزانتر شدن قیمت آن کمک خواهد کرد.

ایرنا

2025

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل ساده 1402 با طرح های شیک و جذاب