عضو شورای تهران از مجوز معافیت برخی وزارتخانه‌ها از عوارض انتقاد کرد


عضو شورای تهران از مجوز معافیت برخی وزارتخانه‌ها از عوارض انتقاد کرد

تهران- ایرنا- رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بندهای لایحه بودجه 1400 نسبت به مجوز تغییر کاربری توسط برخی وزارتخانه‌ها بدون پرداخت عوارض انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، محمد سالاری روز سه شنبه در دویست و شصت و نهمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به بند "د" تبصره ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت، اظهار داشت: در این بند آمده است، وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی از پرداخت کلیه عوارض شامل تغییر کاربری، نقل و انتقال، اخذ گواهی بهره برداری، احداث، تخریب، بازسازی و سایر عوارض شهرداری معاف خواهند بود.

وی اظهار داشت: متاسفانه بدنبال وزارت آموزش و پرورش، ‌وزارت علوم و وزارت بهداشت اکنون وزارت نیرو و دانشگاه آزاد اسلامی نیز مجوز پیدا کرده اند تا نسبت به تغییر کاربری املاک و اراضی متعلق به خود در شهرها مبتنی بر آیین نامه و دستورالعمل اجرایی هیات دولت اقدام کنند.

سالاری ادامه داد: به این ترتیب، عملا ضمن سلب اختیارات نهاد شوراهای شهر و شهرداری ها، عوارضی که از این محل نصیب شهرداری های کشور می شود نیز رفته رفته کاهش پیدا می کند.

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: در سال‌های گذشته، از آنجاییکه وزارت آموزش و پرورش به لحاظ منابع درآمدی و پرداخت حقوق بشدت مشکل داشت، مجلس و دولت برای اولین بار، ‌چنین تصمیمی گرفتند و سکوت آن زمان شوراییان و شهرداری های کشور، موجب شد تا وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز به آن اضافه شوند و در ادامه امسال به وزرات نیرو و دانشگاه آزاد هم برای جبران بخشی از هزینه هایی که دارند، چنین مجوزی داده می شود.

سالاری با اشاره به بند ۴ الحاقی تبصره ۱۵ نیز ادامه داد: در مورد وزارت نیرو اجازه داده می شود با رعایت ملاحظات امنیتی کشور از محل ساماندهی، بهینه سازی و تغییر کاربری بخشی از املاک و اراضی و دارایی های خود و احداث، بازسازی و بهره برداری از آن ها با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی نسبت به تامین مالی طرح های نوسازی شبکه فرسوده برق کشور اقدام کند.

وی افزود: آیین نامه اجرایی، نحوه محاسبه تغییر کاربری، نقل و انتقال املاک و پروانه های ساختمانی در مدت دو ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت نیرو با همکاری سایر دستگاه ها و نهادهای ذیربط تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اساسا تغییر کاربری، جزئی از اختیارات شوراهای شهر و کمیسیون های ماده ۵ است، گفت: وقتی که وزارتخانه ها تغییر کاربری را برای تصویب به دولت ببرند، از آنجاییکه این موضوع تصمیم خود دولت بوده قطعا مخالفتی با وزارتخانه برای تغییر کاربری صورت نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه من تذکر شدید خودم را، هم به دولت و هم به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق مجلس اعلام می کنم، خاطرنشان کرد: بدین ترتیب ما رفته رفته شاهد خواهیم بود که همه وزارتخانه ها و سازمان و نهادهای کشور به این لیست اضافه شوند و کل املاک و اراضی خود را آنطور که می خواهند تغییر کاربری دهند.

وی در بخش دیگری از تذکر خود با اشاره به بند "ز" تبصره ۸ لایحه بودجه ۱۴۰۰دولت، اظهار داشت: مطابق تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس، در این بند شهرداری ها و دهیاری ها موظف شده اند که برای ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی، عشایری، بهسازی محیط اسکان حاشیه شهرها و بافت های فرسوده، تامین زیرساخت و بنای حداقل خدمات عمومی اعم از مدرسه، مسجد، کتابخانه، روشنایی محیط، پایگاه بسیج، پاسگاه وکلانتری در مناطق خارج از حریم شهرها و روستاها، معادل سهم جمعیت ساکن در این مناطق از کل جمعیت هر استان را بر اساس آیین نامه اجرایی که به تصویب هیات وزیران می رسد از محل عوارض جزء یک بند "ب" ماده ۶ قانون برنامه توسعه ششم را در طرح کاهش آسیب های اجتماعی و محرومیت زدایی سازمان بسیج مستضعفین برای محلات آسیب دیده کشور و مناطق آسیب دیده درهمان استان صرف کند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: این درصورتی است که این محدوده ها جزء اختیارات مدیریت های شهری نیست و ما مکرر می گوییم که مدیریت و راهبری و سیاستگذاری در حریم را در اختیار ما بگذارید اما اکنون می خواهند هزینه مجموعه خدماتی که ذکر شد و در بند "ز" تبصره ۸ بودجه آمده را از محل درآمدهای شهرداری ها تامین کنند.

سالاری از شهردار تهران و رییس شورای شهر تهران خواست که اعتراض جامعه شورایی و شهرداری های کشور را به دولت و مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لایحه عفاف و حجاب بار دیگر به شورای نگهبان ارسال شد