معاون وزیر: حمایت از تولید داخلی، راهبرد اصلی دولت در بخش کشاورزی است


معاون وزیر: حمایت از تولید داخلی، راهبرد اصلی دولت در بخش کشاورزی است

مهاباد- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید داخلی محصولات کشاورزی که هم اکنون از خارج از کشور تامین می‌شود، مورد حمایت ویژه دولت قرار دارد و علاقه مندان به این بخش می توانند از حمایت ها و تسهیلات دولتی استفاده کنند.

احمدعلی کیخا روز دوشنبه در جلسه بررسی و پیگیری مشکلات حوزه کشاورزی مهاباد افزود: ارایه زمین رایگان در وسعت مورد نیاز به صورت نامحدود و اخذ مجوز در کمتر از ۲ هفته برای این محصولات در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه اعمال تحریم شرایط سخت اقتصادی را برای کشور به وجود آورده، اضافه کرد: امسال بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برای خرید موز از خارج هزینه شده در حالی که استان‌هایی از جمله سیستان و بلوچستان توانایی تولید این محصول را دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه توسعه کشاورزی بدون صادرات محصولات امکان پذیر نیست، اظهار داشت: دولت و مجلس برای محصولاتی که امکان صادرات و فروش آن در خارج از کشور نیز وجود دارد، همین تسهیلات و شرایط را فراهم خواهد کرد.

"کیخا" شرایط اقلیمی و تنوع آب و هوایی را نعمت الهی برای کشور دانست و گفت: با وجود این شرایط امکان تولید و فروش هر محصولی در زمان و فصل‌های مختلف در راستای بی نیازی کشور از واردات وجود دارد.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی قطب اصلی تولید سیب منطقه است، گفت: هم اکنون بخش عمده سیب‌های موجود در سردخانه‌های این استان به صورت مازاد انبار شده که باید برای فراهم کردن زمینه صادرات آن اقدام شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان برای برخورداری از سیستم‌های نوین آبیاری با توجه به شرایط کم آبی استان، نیاز به تامین منابع مالی دارد که انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تامین آن عنایت لازم داشته باشد.

معاون وزیر: حمایت از تولید داخلی، راهبرد اصلی دولت در بخش کشاورزی است

جلال محمودزاده اضافه کرد: هم اکنون موضوع صادرات سیب استان با مشکلاتی مواجه است و اگر امکان رفع آن میسر نشود، باغداران مهابادی متحمل ضرر مالی زیادی خواهند شد.

وی همچنین از کمبود دستگاه‌های ناوگان حمل و نقل صادراتی انتقاد کرد و گفت: هم اکنون تنها ۲ هزار کانتینر صادرات یخچال دار برای صادرات محصولات باغی وجود دارد که در شرایط منع صادرات در بخش حمل و نقل نیز با مشکل روبه رو خواهیم بود.

محمودزاده همچنین از حل مشکل تعیین نرخ محصولات استراتژیک خبر داد و گفت: براساس قانون جدید، شورای اقتصاد به تنهایی نرخ محصولاتی کشاورزی را تعیین نمی‌کند و نماینده وزارت جهاد کشاورزی، ۲ نفر از کشاورزان نمونه به همراه تشکل‌های کشاورزی در تعیین نرخ محصولات استراتژیک مانند گندم سهیم خواهند بود.

فرماندار مهاباد هم در این جلسه گفت: اراضی کشاورزی این شهرستان از پتانسیل بالایی برخوردار است به طوری که هرسال تعدادی از کشاورزان نمونه کشوری در بخش محصولات باغی و صنعت دام و طیور مربوط به مهاباد است.

عارف خدرلو اضافه کرد: ۱۰ هزار هکتار باغ در سطح مهاباد وجود دارد که سالانه بالغ بر ۱۲۰ هزار تن سیب از آن برداشت می شود و این شهرستان از قطب‌های تولید این محصول در استان به شمار می‌رود.

در جریان سفر ۲ روزه "کاظم خاوازی" وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه به آذربایجان‌غربی، همزمان ۱۳۱ پروژه بخش کشاورزی با اعتبار بیش از ۴۴۵ میلیارد ریال در استان به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری می‌رسد و از ۱۸ رقم دستاورد تحقیقاتی بخش کشاورزی رونمایی می‌شود.

"احمدعلی کیخا" معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی روز دوشنبه به مهاباد سفر کرده بود.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!