اعتراض فعالین مدنی و خبرنگاران در هرات به افزایش ترورهای هدفمند و ناامنی


اعتراض فعالین مدنی و خبرنگاران در هرات به افزایش ترورهای هدفمند و ناامنی

فعالین مدنی و خبرنگاران می‌گویند حملات تروریستی در افغانستان به شدت محکوم است و حکومت در راستای تامین امنیت جان شهروندانش سهل انگاری می‌کند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، شماری از فعالین مدنی و خبرنگاران در هرات در اعتراض به افزایش ناامنی‌ها و ترورهای هدفمند خبرنگاران و فعالین مدنی در یک نشست این اعمال را به شدت محکوم کرده و از دولت خواستند تا بیش از پیش در تامین امنیت کوشا باشند.

افزایش ترورهای خبرنگاران و فعالین مدنی از بیش از 2 ماه پیش تاکنون نگرانی‌های جامعه خبرنگاری و فعالین مدنی را در پی داشته است.

نوریه افغان فعال مدنی در هرات در نشست اعتراضی در هرات گفت: از بیش از دوماه پیش تاکنون به دلیل افزایش ترورهای هدفمند خبرنگاران و فعالین مدنی در ولایات مختلف افغانستان به شدت جامعه رسانه‌ای و فعالین مدنی را نگران ساخته و این روند سبب شده است تا در کنار ایجاد وحشت فعالیت‌های مدنی و خبرنگاری تحت تاثیر قرار بگیرد.

وی افزود: ترورهای هدفمند در افغانستان به شدت محکوم است و از گروه طالبان می‌خواهیم تا کشتار خبرنگاران و فعالین مدنی را متوقف سازند و صدای حق طلبی و آزادی بیان را بیش از این خفه نسازند.

وی ادامه داد: حکومت باید بیشتر از گذشته امنیت جانی و روانی اقشار مختلف در افغانستان را تامین کند و اجازه ندهد تا بیشتر از این خانواده‌ها داغدار شوند و دشمنان عقل و خرد به اهدافشان برسند.

از سوی دیگر سید اشرف سادات فعال مدنی در این مورد گفت: از 2 ماه پیش تاکنون وضعیت امنیتی در هرات وخیم شده و آمار ترورها، آدم‌ربائی‌ها نیز افزایش یافته است و حالا خبرنگاران و فعالین مدنی دو گروهی که در راستای حق طلبی و بلند کردن صدای مظلومیت شهروندان گام برمی‌دارند از سوی تروریست‌ها هدف قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: ادامه ترورهای هدفمند نه تنها در هرات بلکه در ولایت‌های دیگر افغانستان سبب می‌شود تا صدای عدالت خواهی خاموش شود و افغانستان به سوی یک آشفتگی بزرگ برود.

این فعال مدنی بر این عقیده است که اگر حکومت برای مهار ناامنی‌ها و شناسایی تروریست‌ها اقدام نکند و عاملین آنها را بازداشت نکند تمامی فعالیت‌های مدنی و خبرنگاری با چالش جدی مواجه خواهد شد.

خلیل رسولی روزنامه نگار در هرات اما تاکید دارد که تلاش‌های گروه‌های مختلف در افغانستان برای خفه کردن صدای عدالت خواهی از سوی خبرنگاران و فعالین مدنی از چندی پیش تاکنون افزایش یافته است که این روند نگران کننده است و بسیاری از فعالیت‌های خبرنگاری در حال حاضر کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: عدم پیگیری ترورهای هدفمند و عدم بازداشت عاملین ترورها از سوی حکومت سبب افزایش این روند شده است.

سید وحیدزاهد قتالی والی هرات اما در این مورد گفت: امروز خبرنگار، فعال مدنی، معلم و یا عالم دینی که در راستای تحقق عدالت و حق فعالیت دارند از سوی گروه‌های تروریستی آماج قرار می‌گیرند اما مهم این است که در هرات تمامی نیروهای امنیتی به شدت آماده تامین امنیت هستند و در صورت مشاهده ناامنی‌ها و افراد مشکوک نیروهای امنیتی به سرعت وارد عمل خواهند شد.

طاهر زهیر وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز در نشست با خبرنگاران در پایتخت افغانستان از گروه طالبان و گروه‌های تروریستی خواست تا دست از حذف فیزیکی خبرنگاران بردارند و از هیئت افغانستان در مذاکرات با طالبان در دور دوم خواست تا موضوع حفاظت از خبرنگاران در اولویت‌های کاری آنها قرار گیرد.

وی از اتحادیه اروپا و سازمان ملل خواست تا از هر راه ممکن بر طالبان فشار وارد کنند تا فضای کاری خبرنگاران در افغانستان بیش از این ناامن نشود.

گفتنی است از 2 ماه پیش تاکنون پس از افزایش ترورهای هدفمند در افغانستان 7 خبرنگار در ولایت‌های مختلف افغانستان کشته شده‌اند و به تازگی روز گذشته در ولایت غور بسم الله عادل خبرنگار و مسوول یک رادیو در این ولایت از سوی افراد ناشناس ترور شده است.

انتهای پیام/

اعتراض فعالین مدنی و خبرنگاران در هرات به افزایش ترورهای هدفمند و ناامنی
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه