برف در گلستان؛ برق پنج منطقه کوهستانی همچنان قطع است


برف در گلستان؛ برق پنج منطقه کوهستانی همچنان قطع است

گنبدکاووس - ایرنا - با پایان فعالیت 2 روزه سامانه سرد و بارشی و برآمدن آفتاب کم‌رمق زمستانی عملیات بازگشایی جاده‌های برفی و بسته‌شده روستاهای کوهستانی و ارتفاعات گلستان امروز شنبه آغاز شد و در کنار قطع برق پنج منطقه روستایی، تردد به مناطق مرتفع همچنان ناممکن است.

به گزارش خبرنگاران ایرنا؛ اکنون جاده‌های اصلی و فرعی گلستان بازگشایی شده است و فقط تعداد کمی از روستاهای سخت گذر و کوهستانی استان همچنان در محاصره برف هستند.

سامانه سرد بارشی وارده از سیبری که پنجشنبه گذشته گلستان را تحت تاثیر قرار داد؛ بارش‌ها را دیروز جمعه به اوج خود رساند بطوریکه ارتفاع برف در نقاط مرتفع و سردسیر استان ۵۰ سانتی‌متر هم گزارش شده است.

در این رابطه مدیرعامل هلال احمر گلستان اعلام کرد که در مدت زمان فعالیت این سامانه سرد به ۳۴۸ خانوار حادثه دیده و خودرو گرفتار در برف امدادرسانی شد.

به گفته مهدی میقانی این امدادرسانی در جاده توریستی کردکوی - درازنو، ناهارخوران گرگان به روستای زیارت، جاده رامیان - شاهرود محدوده روستاهای پاقلعه به پل آرام و مناطق کوهستانی محور آزادشهر - شاهرود، دهنه فارسیان، محدوده روستاهای فارسیان با کیاآرام گالیکش و جاده کلاله - مراوه تپه محدوده روستای بالی‌قایه انجام شد.

همچنین مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان با اشاره به بارش سنگین برف روزهای اخیر در برخی مناطق کوهستانی استان گفت که تیم‌های راهداری در حال تلاش برای بازکردن همه راه های بسته‌شده هستند.

برف در گلستان؛ برق پنج منطقه کوهستانی همچنان قطع است

رضا قادری امروز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم‌اکنون تیم‌های راهداری درحال انجام عملیات برف روبی، نمک و شن پاشی در جاده‌های روستایی مناطق کوهستانی گلستان بویژه در شهرستان‌های علی آباد کتول (دهنه زرین گل و محمدآباد)، رامیان ( روستاهای قورچای، ویرو، رضی، کشکک و پاقلعه)، مینودشت (روستاهای بخش کوهسارات از دوزین به بالا و قلعه قافه بالا و پایین، گالیکش از روستای فارسیان به بالا به سمت شاهرود و روستاهای بخش گلیداغ شهرستان مراوه‌تپه هستند.

وی اضافه کرد: با تلاش ماموران راهداری، راه‌های خوش ییلاق، توسکستان و درازنو بازگشایی شده و تردد در آن انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان گفت: بارش سنگین برف به جز چند روستا در دیگر نقاط روستایی و کوهستانی استان موجب بروز مشکل برای خدمت رسانی برق و گاز نشد.

وی ادامه داد: بارش برف سبب دشواری تردد در تمامی روستاهای مناطق کوهستانی استان شد که با تلاش نیروهای راهداری هم اکنون بیشتر راه ها بازگشایی شده و تعداد اندک باقی مانده نیز تا ظهر امروز باز خواهد شد.

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان هم گفت که تلاش راهداران برای بازگشایی جاده های اصلی و فرعی استان که در اثر بارش برف شدید ۲ روز گذشته بسته شده بود همچنان ادامه دارد.

مسوول روابط عمومی شرکت توزیع برق گلستان هم گفت: به دلیل بارش شدید برف و کولاک، برق روستاهای زیارت گرگان، ۲ روستا از توابع بخش قازان قایه مراوه تپه و چند روستای دیگر در منطقه چهل چای مینودشت قطع است.

رحمت قره‌خانی گفت: به دلیل شدت بارش امکان اعزام نیرو و تجهیزات برای وصل شدن برق وجود ندارد که امیدواریم با بازشدن جاده این مشکل هر چه زودتر برطرف شود.

همچنین پیگیری خبرنگار ایرنا از برخی فرمانداران و روسای ادارات راهداری شرق گلستان حاکی از تلاش نیروهای راهداری برای بازگشایی راه های روستایی مناطق کوهستانی این شهرستان ها است.

به گفته سید ابوالفضل حسینی‌نیا فرماندار مینودشت، تمام راه‌های اصلی این شهرستان باز است و فقط راه پنج روستای کوهستانی بخش کوهسارات به دلیل بارش ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری برف همچنان مسدود است.

محمد ابراهیمی تودرواری، فرماندار کلاله هم گفت: مشکلی برای تردد در راه‌های اصلی و فرعی این شهرستان وجود ندارد و تاکنون نیز گزارشی از خسارت ناشی از بارش سنگین برف در شهرستان دریافت نشده است.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای رامیان نیز گفت: با وجود اطلاع رسانی به شهروندان برای تردد نکردن در مسیرهای کوهستانی، روز گذشته حدود ۹۰ خودرو به دلیل نداشتن زنجیر چرخ برای برگشت از روستای پاقلعه دچار مشکل شدند و نیروهای راهداری تا ساعت ۲۳ مشغول فراهم کردن شرایط برای نجات و حرکت این خودروها بودند.

برف در گلستان؛ برق پنج منطقه کوهستانی همچنان قطع است

حسن حقیقت افزود: راه ارتباطی پنج روستای قورچای، ویرو، رضی، کشکک و پاقلعه شهرستان رامیان همچنان بسته است و امیدواریم با تلاش نیروهای راهداری تا ظهر امروز تمام این مسیرها بازگشایی شود.

سید رسول حسینی فرماندار آزادشهر نیز گفت: راه سه روستا و مسیر اصلی خوش ییلاق به شاهرود همچنان مسدود است اما با توقف بارش برف در گردنه خوش ییلاق و تلاش نیروهای راهداری بزودی تردد در این مسیرها با رعایت مسایل ایمنی امکان پذیر می‌شود.

فرماندار گالیکش هم به ایرنا گفت: با وجود بارش ۵۰ سانتی‌متر برف در این شهرستان با همکاری خوب ستاد بحران و نمک پاشی و برف روبی مداوم، مسیر پارک ملی گلستان مسدود نشد و تمام راه‌ها به غیر از مسیر روستای فارسیان باز است.

علی‌اصغر میرزایی افزود:‌ یک خانواده چهار نفره با یک دستگاه پراید در حال تردد از فارسیان به سمت شاهرود بودند که ساعت ۲ بامداد در برف گیر کردند که با تلاش نیروهای هلال احمر به یک محل امن منتقل شدند.

هواشناسی گلستان امروز شنبه اعلام کرد در ۲ روز گذشته در مینودشت ۱۰ سانتی‌متر، در مراوه تپه ۷ سانتی متر و در کلاله ۴.۳ سانتی متر برف بارید.

بر اساس آمار هواشناسی در مدت زمان فعالیت سامانه سرد سیبری در مینودشت ۵۴.۶ میلی‌متر، در پارک ملی گلستان ۴۶.۵ میلی‌متر و در کلاله ۳۰.۶ میلی‌متر بارندگی ثبت شد.

گلستان با افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع دارای تنوع اقلیمی و جغرافیایی است و اصولا بارندگی در جنوب این استان به صورت برف و در شمال باران است.

سلسله جبال البرز جنوب گلستان را از استان‌های مازندران و سمنان جدا می‌کند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سیلوسایبین، ماده فعال قارچ جادویی که به کاهش افسردگی کمک می‌کند