دولت 365 میلیارد تومان به سد تنگ سرخ بویراحمد اختصاص داد


دولت 365 میلیارد تومان به سد تنگ سرخ بویراحمد اختصاص داد

یاسوج- ایرنا- استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دولت با تامین و پرداخت 365 میلیارد تومان اعتبار برای ادامه احداث سد تنگ سرخ موافقت کرد.

حسین کلانتری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به کسب مجوز تخصیص اعتبار از ظرفیت‌ های ماده ۵۶ قانون الحاقی بودجه برای پروژه مهم سد تنگ سرخ گفت: کسب این مجوزبا تلاش آب منطقه ای و تصویب وزارت نیرو و پیگیری مجموعه استانداری و سازمان مدیریت استان از سازمان برنامه و بودجه کشور صورت گرفت.

وی افزود: بعد از پیگیری های انجام شده و باتوجه به نقش این سد در رونق اقتصادی منطقه به ویژه در تامین آب شرب یاسوج ، بخش کشاورزی، محیط زیست و صنعت منطقه دستورات لازم داده و مجوز صادر شد.

کلانتری ادامه داد: سد مخزنی تنگ سرخ با حجم تنظیم سالانه ۱۹۰ میلیون متر مکعب ساخته می شود و تامین آب شرب شهر یاسوج و روستاهای مسیر، تامین آب صنعت یاسوج، تامین بخشی از آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و نیاز زیست محیطی از جمله اهداف احداث این سد است.

وی بیان کرد: باتوجه به جاذبه های توریستی منطقه، احداث این سد می تواند نقش بسزایی در رونق صنعت گردشگری و به تبع آن ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم شهرستان بویراحمد داشته باشد.

کلانتری میزان پیشرفت فیزیکی سد را ۳۳ درصد عنوان کرد و افزود: بهره برداری از این سد نقش مهمی در توسعه پایدار استان خواهد داشت و در آینده نیز می‌ تواند به ایجاد و بهبود وضعیت اشتغال در منطقه کمک شایانی بکند.

استاندار تاکید کرد: مسیر سد و رودخانه بشار می تواند یکی از مهم ترین تفرجگاه های منطقه و مناطق اطراف آن یکی از باصفاترین استراحت گاه های مسافران شود که می توان با تعیین روستاهای نزدیک سد به عنوان روستاهای هدف گردشگری آن را به منطقه نمونه گردشگری بویراحمد توسعه داد.

سد تنگ سرخ در حال حاضر، ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما تلاش بر این است که تا پایان امسال به ۷۰ درصد برسد.

در مطالعات اولیه و گزارش‌های رسیده از مشاور طرح، حدود چهار روستا به طور کامل در حوزه دریاچه سد قرار می‌گیرد.

برخی تاسیسات زیربنایی، ساختمان‌های اداری، اورژانس و خانه بهداشت نیز در حوزه دریاچه سد قرار دارد که آب منطقه‌ای و مشاور طرح نیز میزان خسارات تمام آنها را برآورد و در نقشه اجرایی سد لحاظ شده اند.

همچنین بخش وسیعی از جاده قدیم یاسوج – شیراز در حوضه آبریز این سد از بین خواهد رفت.

عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از سال ۹۰ با حضور وزیر وقت نیرو آغاز شد.

ساختگاه سد مخزنی تنگ سرخ در ۳۵ کیلومتری شرق یاسوج و بر روی رودخانه بشار واقع شده است.

در نیمه دوم سال ۹۶، مراحل ساخت سد به صورت تعاملی با پیمانکار، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و با کارفرمایی آب منطقه ای استان آغاز شد.

سد تنگ سرخ از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن ۱۲۵ میلیون مترمکعبی و حجم تنظیم سالیانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

حجم آب تجدید پذیر استان کهگیلویه و بویراحمد ۹هزار ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که یک هزار ۷۰ میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می شود و ۹۰ درصد آن از استان خارج می شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مرسدس بنز G580 رونمایی شد، اولین G کلاس تمام الکتریکی + عکس