کلیمانجارو، بام قاره سیاه


کلیمانجارو، بلندترین قله قاره آفریقاست و با 5895 متر ارتفاع، آتشفشانی نیمه خاموش محسوب می شود که در کشور تانزانیا و در مرز این کشور با کنیا قرار گرفته است و جزو قلل هفتگانه دنیا به شمار می رود.

کلیمانجارو، بلندترین قله قاره آفریقاست و با ۵۸۹۵ متر ارتفاع، آتشفشانی نیمه خاموش محسوب می‌شود که در کشور تانزانیا و در مرز این کشور با کنیا قرار گرفته است و جزو قلل هفتگانه دنیا به شمار می‌رود.

کلیمانجارو پس از داستان کوتاه و مشهور ارنست همینگوی که سال ۱۹۳۸ نوشته شد به شهرت زیادی رسید. شخصیت اصلی داستان از این قله زیبا به‌عنوان قله‌ای «به پهنای سراسر جهان، بزرگ، بلند‌ و زیر آفتاب بی‌نهایت سفید» یاد کرده است. منطقه کوهستانی کلیمانجارو که یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری شرق آفریقاست، به توریست‌ها امکان می‌دهد تنها به فاصله ۵ روز کوهنوردی، ۲محیط گرمسیری و یخچالی را در کنار هم تجربه کنند و همین قابلیت استثنایی موجب شده تا سالانه بیش از ۴۰ هزار توریست روانه این منطقه شوند.

برای صعود به قله کلیمانجارو، با تور کلیمانجارو دالاهو همراه شوید.

کلیمانجارو، بام قاره سیاه

نکاتی درباره به کلیمانجارو

ارتفاع قلل کلیمانجارو

کلیمانجارو بلندترین قله آفریقا و چهارمین قله از قلل هفتگانه جهان, این کوه به‌عنوان بلندترین کوه مستقل جهان شناخته‌شده است. (قلل هفتگانه، به بلندترین قله‌های 7 قاره گفته می‌شود). کلیمانجارو از سه مخروط آتشفشانی تشکیل‌شده است: کیبو (۵۸۹۵ متر)، ماونزی (۵۱۴۹ متر) و شیرا (۳۹۶۲ متر) , اوهورو (Uhuru) بلندترین قله در لبه دهانه کیبو است.

کلیمانجارو، بام قاره سیاه

زمین‌شناسی کلیمانجارو

کلیمانجارو آتشفشان چینه‌ای غول‌پیکر است که به دلیل ریختن گدازه‌هایی از منطقه دره ریفت شروع به تشکیل شدن کرد. کوه توسط گدازه‌های پی در پی ساخته‌شده است. دو تا از آن سه قله Mawenzi و Shira غیرفعال هستند درحالی‌که کیبو بلندترین قله است که می‌تواند دوباره فوران کند. فعالیت‌های اخیر آن تنها ۲۰۰ سال پیش بوده و آخرین فوران عمده آن به ۳۶۰۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

کلیمانجارو، بام قاره سیاه

منطقه زیست‌محیطی کلیمانجارو

این آتشفشان خاموش در داخل ۷۵۶ کیلومترمربعی پارک ملی کلیمانجارو در منطقه میراث جهانی یونسکو، و یکی از معدود مکان‌هایی بر روی زمین است که هر نوع منطقه زیستی محیطی را داراست. که شامل جنگل‌های گرمسیری , زمین‌های هموار و گیاهانی در دامنه کوهستان است.

اولین فاتح کلیمانجارو

کلیمانجارو اولین بار در تاریخ ۵ اکتبر ۱۸۸۹ توسط زمین‌شناس آلمانی هانس مایر , Yoanas Kinyala Lauwo تانزانیایی و Ludwig Purtscheller اتریشی صعود شد.

درجه سختی سفر کلیمانجارو و مسیر‌های صعود کلیمانجارو

کلیمانجارو از ۵ مسیر برای رسیدن به قله تشکیل‌شده است: مسیرهای Marangu،Machame،Rongai،Lemosho و Mweka که مسیرهای Machame و Lemosho از مسیرهای محبوب و دیدنی و Marangu ساده‌ترین مسیر است؛ اگرچه رسیدن به لبه دهانه از مسیر Marangu قدری دشوار است.

کلیمانجارو، بام قاره سیاه

کلیمانجارو صعود نسبتاً آسانی در مقابل بقیه قلل هم‌تراز دارد و هیچ نیازی به کوهنوردی فنی و یا داشتن تجربه نیست. بزرگ‌ترین چالش و خطر آن ارتفاع بالا است. کوهنوردان از هم هوایی نامناسب و بیماری ارتفاع به مشکل برمی‌خورند.

کلیمانجارو، بام قاره سیاه

سریع‌ترین صعود به قله کلیمانجارو

سریع‌ترین صعود توسط برونو Brunod ایتالیایی در سال ۲۰۰۱ انجام گرفت. او از دروازه Marangu در ۵ ساعت و ۳۸ دقیقه و ۴۰ ثانیه صعود کرد. سریع‌ترین زمان رفت‌وبرگشت را راهنمای محلی Simon Mtuy در تاریخ ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴ در زمان ۸ ساعت و ۲۷ دقیقه ثبت کرد.

کلیمانجارو، بام قاره سیاه

پیش‌نیاز صعود به کلیمانجارو

کوه Meru(مرو) مخروط آتشفشانی در ۱۴,۹۸۰پایی، ۴۵ مایلی غرب کلیمانجارو قرار دارد. این آتشفشان فعال با قله پوشیده از برف خود در پارک ملی آروشا قرار دارد و اغلب به‌عنوان صعود آموزشی کلیمانجارو استفاده می‌شود.



1399/09/23 | کد مطلب: 3022
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)