دستیابی به نظریه نیازمند مبانی و اصولی منطقی است


دستیابی به نظریه نیازمند مبانی و اصولی منطقی است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: دستیابی به «نظریه»، نیازمند مبانی و اصولی است که در سایه‌سار فعالیت منطقی عقل سلیم و بهره‌گیری از معارف وحیانی سامان‌دهی شده باشد.

دستیابی به نظریه نیازمند مبانی و اصولی منطقی است

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه در پیامی به مناسبت آغاز هفته پژوهش آورده است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

«وَ سَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی‌السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی‌الْأَرْضِ جَمِیعًا مِنْهُ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» (جاثیه: ۱۳)

بی‌گمان «اندیشه‌ورزی» و تفکر عمیق و عالمانه و نظریه‌پردازی، بستری است که انسان را با راز‌های هستی آشنا و زمینه را برای رشد و تعالی انسان و جامعه فراهم می‌کند. دستیابی به «نظریه»، نیازمند مبانی و اصولی است که در سایه‌سار فعالیت منطقی عقل سلیم و بهره‌گیری از معارف وحیانی سامان‌دهی شده باشد.

بسیاری از مشکلات امروز جهان ناشی از نادیده گرفتن حقایق متعالی از سوی کسانی است که روش‌های حقیقت‌یابی را محدود به کاوش‌های حسی کرده و در‌های علم عقلی و شهودی و وحیانی را بر خود و جهانیان بسته‌اند. باور به این گزینه خطا که «حقیقت در روش حسی محدود است»، خسارت‌های فراوانی بر جریان و حرکت علم وارد ساخته است؛ در این روش، توجهی به حقیقت باطنی امور محسوس نشده است و عقلانیت به جای آن که به ماورا راه یابد، در اسارت محسوسات گرفتار می‌شود.

پیامد این رویکرد، معنویت‌گریزی و عدالت‌ستیزی در ساحت علم و عمل است که جهان امروز از این آفت‌ها به شدت رنج می‌برد.

بی‌گمان رهایی از چنین گرفتاری‌هایی، در گرو درنگ و پژوهش دقیق و عالمانه در حقایق هستی به عنوان آیات الهی است که فلسفه و سبک زندگی آدمی را در چارچوب «مشیت حکیمانه الهی» و «سنت‌های تکوینی و تشریعی ربوبی» تبیین می‌کند و نظریه‌هایی سازگار با جمع میان ماده و معنا، دین و دنیا و عقل و نقل برای انسان فراهم می‌آورد تا بتواند شیوه زندگی معنوی را در چارچوب جهان‌بینی الهی به انسان ارائه کند و در مقام و میدان علم و عمل به کار آید.

«هفته پژوهش» باید فرصتی تلقی شود که در آن فرهیختگان و پژوهشگران با نگاهی مسئله‌محور و با بهره‌گیری از روش‌های کارآمد تحقیق، برایند و نتایج پژوهش‌ها و نظریه‌پردازی‌های خویش را در عرصه‌های گوناگون نیاز انسان معاصر ارائه داده، به عیار نقد علمی بسنجند.

بایسته است که پژوهشگران نهاد علمی و فاخر المصطفی با محوریت «گفتمان انقلاب اسلامی»، که بر مدار «عقلانیت و معنویت و عدالت» سامان یافته است، با ارائه نظر و نظریه براساس روش‌های علمی معتبر، فلسفه و سبک زندگی اسلامی را به بشر امروز ارائه کنند و راهکار‌های عملی و جهان‌شمول برون‌رفت از معضلات و مشکلات بشر معاصر و ایجاد «تمدن نوین اسلامی در گستره جهان» را عرضه نمایند.

در شرایط کنونی جهان، که جوامع بشری گرفتار بیماری و بلیه فراگیر کرونا شده‌اند و ظلم و بی‌عدالتی در ابعاد مادی و معنوی، بر جهان سایه افکنده است، از خدای منان سلامت و موفقیت شما پژوهشگران عزیز، متعهد و سخت‌کوش و رهایی بشریت از آفت‌ها و آسیب‌های این دوران را مسئلت دارم.
علی عباسی

انتهای پیام

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی