اما و اگرهای آبرسانی پایدار به غرب استان اصفهان


اما و اگرهای آبرسانی پایدار به غرب استان اصفهان

اصفهان- ایرنا- نزدیک به 6 سال از وعده آبرسانی پایدار به شهرستان‌های غرب اصفهان می گذرد، خطه ای پهناور در جوار چشمه‌های زاینده که مردمانش دیرزمانی است در انتظار آب آشامیدنی سالم و پایدار چشم به تدبیر مسئولان دوخته‌اند.

به گزارش ایرنا، شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در منطقه ای واقع شده اند که منشا چهار رودخانه مهم کشور شامل قمرود، دز، کارون و زاینده‌رود است.

در طرح تامین آب آشامیدنی شهرستان فریدن از منابع پایدار، نیاز آب شهرستان های فریدن، فریدونشهر،چادگان و بوئین میاندشت تا افق ۱۴۲۵ به میزان ۹.۲ میلیون متر مکعب در قالب تامین آب از منابع مختلف از جمله حوضه آبریز زاینده رود مورد تایید قرار گرفته است، با اجرای این طرح هفت شهر و ۹۷ روستا در سطح این چهار شهرستان زیر پوشش آبرسانی پایدار در بخش آشامیدنی قرار می گیرند.

پیگیری برای "طرح تامین آب آشامیدنی فریدن از منابع پایدار"به طور رسمی از اواخر سال ۹۳ به دلیل شدت یافتن مشکلات کیفی و کمی آب در این منطقه کلید خورد، مکاتبات مکرر"اسفندیار تاجمیری" فرماندار وقت فریدن با مسئولان کشوری و استانی موجب شد این مطالبه مهم در اوایل سال ۹۴ به عنوان یکی از مصوبات مهم استانداری اصفهان به ثبت برسد.

پس از آن "رسول زرگر پور" استاندار وقت اصفهان در سفر به فریدن و شرکت در جلسه شورای اداری شهرستان، نسبت به اجرای این طرح تا پایان سال ۹۴ قول مساعدت داد اما با استمرار مشکلات و موانع؛ اجرای آن به پایان سال ۹۵ موکول شد.

"کمال رضایت" فرماندار بعدی فریدن که از ابتدای سکانداری در فرمانداری، ادامه پیگیری پرونده قطور آب آشامیدنی را عهده دار شده بود، در آخرین جلسه شورای اداری سال ۹۵، عدم تامین اعتبار را دلیل اصلی تاخیر در اجرای این طرح بر شمرد.

در همان جلسه، "علیرضا راد" مشاور طرح و از مهندسان شرکت جامع کار سپاهان اصفهان دلیل تاخیر در اتمام مرحله مطالعاتی آن را اضافه شدن شهرستان های دیگر به این طرح بیان کرد.

وی افزود: ابتدا تصمیم بر این بود که طرح آبرسانی فقط برای شهرستان فریدن اجرایی شود اما در ادامه تعدادی از شهرها و روستاهای شهرستان های فریدونشهر، چادگان و بوئین و میاندشت اضافه شدند و این موضوع باعث شد که مرحله مطالعاتی طرح طول بکشد.

مشاور اجرای این طرح در آن زمان، نیاز آبی تصویب شده برای مناطق زیر پوشش این سامانه آبرسانی را حدود ۱۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد که مقرر شد ۵.۶ میلیون متر مکعب آن با اجرای طرح آبرسانی پایدار و مابقی با استفاده از منابع آبی منطقه تامین شود.

استاندار وقت اصفهان در اوایل فرودین ۹۶، دستگاه های ذیربط را مکلف به پیگیری موضوع تا حصول نتیجه نمود و مقرر شد اختصاص اعتبارات ملی برای اجرای این طرح پیگیری شود.

با هدف سرعت بخشی در اجرای طرح، مقرر شد بخشی از بودجه مورد نیاز از اعتبارات ملی و بخشی از طریق اعتبارات مختص شهرستان تامین شود بنابراین به دستور کمال رضایت فرماندار سابق فریدن، اولویت اختصاص بودجه به ادارات مرتبط با این طرح داده شد.

همچنین با توجه به محدودیت های اعتباری فریدن مقرر شد که از اعتبارات تنش آبی (اعتبارات ویژه برای شهرهایی که تنش آبی دارند) برای کمک به این شهرستان استفاده شود.

در نهایت به دنبال درخواست های مردمی، استاندار وقت ۲۰ میلیارد ریال در اواخر مهرماه سال ۹۶ ، جهت احداث و تکمیل مخازن داران - دامنه و بخش های نیمه کاره اختصاص داد.

همگرایی و یکصدایی مردم و مسئولان غرب استان و بازتاب مستمر این مطالبه در خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی سرانجام تصویب قطعی این طرح در وزارت نیرو را به دنبال داشت که آبان ماه سال ۹۶ از سوی "اکبر ترکی" نماینده وقت منطقه به مردم و رسانه ها اعلام شد.

کمی بعد، اما و اگرهای دیگری در مسیر آبرسانی پایدار به شهرستان های غرب استان نمایان شد. اینکه برآوردهای کمی و کیفی از آب های زیرزمینی منطقه در سال ۹۰ مشکلی را در خصوص آب آشامیدنی و منابع آن در منطقه نشان نمی دهد و کارشناسان بر اساس گزارش های همان زمان می گویند که آب در فریدن به طور کامل مهیاست و شهرستان نیاز به تامین آب پایدار ندارد، این موارد در حالی عنوان شد که چاه های منطقه از سال ۹۳ خشک شده و آب موجود در اکثر چاه های زنده نیز نیتراتی و غیر سالم بود، حقیقتی که همچنان وجود دارد.

این مساله موجب شد شرکت مدیریت منابع آب، آمار و گزارش های جدید درباره آخرین وضعیت منابع آبی منطقه درخواست کند که واکنش صریح اکبر ترکی، نماینده سابق مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویینمیاندشت در مجلس را به دنبال داشت.

وی در این خصوص بیان کرد: فرم هایی با عنوان فرم ۲۳ مرتبط با این طرح وجود دارد که قرار بوده قبل از تخصیص آب تکمیل شود اما در خلال رای اعتماد به وزیر نیرو، تخصیص آب بدون پر کردن این فرم ها صورت می گیرد و اکنون که مساله پر کردن این فرم ها به میان آمده حرف هایی می شنویم که نشان دهنده دور زدن طرح تامین آب این منطقه است.

ترکی در آن زمان تصریح کرد: مسئولان می گویند که آب تخصیصی در این طرح، از آب شیرین چاه های موجود در منطقه تامین شود در حالی که این بر خلاف اهداف طرح اصلی است چرا که این تخصیص از منابع پایدار داده شده و قطعی است و همه این سنگ اندازی ها و دور زدن ها یک کارشکنی است.

چندی بعد همزمان با سفر "محمد علی شجاعی"، معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، آب منطقه ای و آبفار به فریدن در آبان۹۷، ابعاد تازه ای از این موضوع آشکار می شود.

"سیدتقی معین الدینی"، فرماندار فعلی فریدن، در آن جلسه به صراحت از حقیقتی سخن گفت که تمام سنگ اندازی ها، خوش باوری ها و بهانه جویی ها را به حاشیه راند.
وی در جمع مسئولان بلند پایه استانی گفت که بر خلاف تصور عموم، فریدن با کاهش شدید منابع آبی مواجه و شهرت آبخیز بودن این منطقه رنگ باخته است.

حجت الاسلام" اسماعیل سیاوشی" امام جمعه شهر داران (مرکز فریدن) در آن زمان خطاب به مدیران استانی به صراحت اعلام کرد: تمام ۵.۶ میلیون متر مکعب آب تخصیصی به فریدن بر اساس مصوبه پیشین باید از منابع پایدار محقق شود.

وی تصریح کرد: دلیل سخت گیری و مانع تراشی برای حق مسلم مردم فریدن و شهرها و روستاهای همجوار چیست در حالی که بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای اولویت های غیر آشامیدنی استان های دیگر از اصفهان خارج می شود.

اکبر ترکی نماینده سابق مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی در آن جلسه عدم اختصاص بودجه لازم برای این طرح را مهمترین عامل تعویق اجرای آن دانست و افزود: با اتفاق نظر مسئولان شهرستان و با توجه به این که کلنگ زنی به خودی خود سودی نداشت؛ و نیز به دلیل عدم اختصاص اعتبار و مردد بودن وزارت نیرو، از افتتاح این طرح در زمان مقرر خودداری شد.

ترکی با بیان این که برخی مسئولان در استان و کشور در بحث آب آشامیدنی کارشکنی می کنند، اعلام کرد: وقتی دولت با اجرای طرح موافق است و بیشتر مسئولان بر انجام آن اتفاق نظر دارند پس مشکل کجاست؟

به گفته وی رهبر معظم انقلاب مجوز برداشت ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ارزی برای آبرسانی روستاها را صادر کردند، اما با توجه به اینکه روستاهای شهرستان ‌های حوزه انتخابیه شامل این اعتبار می‌شود تاکنون هیچ‌ گونه تخصصی از این محل برای سرعت در آبرسانی مناطق زیر پوشش طرح انجام نشده است.

نماینده سابق مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت با اشاره به ضرورت اصلاح موارد مربوط به مجوز ماده ۲۳ قانون توزیع عادلانه آب، افزود: یکی دیگر از موانع اجرای طرح این است که سامانه برنامه ریزی بودجه برای اعلام این بند مسدود است.

وی با بیان این که ۶ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز طرح آبرسانی پایدار فریدن در مقایسه با ۶۰ میلیون مترمکعب طرح بازچرخانی آب رقم زیادی نیست، افزود: چگونه برای طرح بازچرخانی آب زاینده رود در حالی که در بودجه ۹۷ ردیفی ندارد، به این سرعت پیمانکار مشخص می شود حال آنکه همچنان به مطالبه چندین ساله مردم چهار شهرستان غرب استان بی توجهی می شود؟

طرح تامین آب آشامیدنی غرب استان نیازمند اعتبار ملی است

اکنون درآستانه ۶ سالگی این رویای شیرین که هرگز به واقعیت تبدیل نشد، معین الدینی، فرماندار فریدن در تازه ترین اظهارات خود، اجرای نهایی طرح کلان تامین آب آشامیدنی منطقه از منابع پایدار را نیازمند تامین اعتبار ملی می داند.

نماینده فعلی مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا، اظهارداشت:طی جلساتی با مدیرعامل آبفای کشور و وزیر نیرو طرح تامین آب آشامیدنی پایدار مطرح و مجدد پیگیری شده است.

حسین محمدصالحی افزود: اگر چه در سال های گذشته از سوی سازمان آب منطقه ای تخصیص این طرح به غرب استان داده شد اما در این مدت بخش کوچکی از مراحل و مقدمات آن انجام و بخش دیگر به حال خود رها شده بود تا طرح عملیاتی نشود.

وی ادامه داد: برای این وقفه و تعلل ها بهانه هایی مطرح می شود به عنوان مثال می گویند تامین آب با حفر چاه انجام شود که با توجه به خشکسالی، کاهش سطح سفره های زیر زمینی و آلوده شدن با نیترات این راهکار معقول و امکان پذیر نیست.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی افزود: اسناد و گزارش های جامع در این خصوص تهیه و به مراجع مربوط ارسال کردیم تا این طرح به کمسیون ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه برود و ضرورت اجرای آن بررسی و تصویب شود که پیش بینی می کنیم تا سه ماه آینده نتیجه کمیسیون مشخص شود.

وی ادامه داد: پس از تصویب ضرورت طرح، نوبت به تبصره ۱۰ می رسد که بر اساس آن شرکت های خصوصی می توانند اجرای آن را بر عهده بگیرند و در سود و بهره برداری طرح سهیم شوند که البته اینکار نیاز به آگهی مزایده و مناقصه دارد که تا به حال انجام نشده و در حال پیگیری برای انتشار آن هستیم.

به گفته وی پس از این مراحل، طرح باید به کمیسیون ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه برود تا ضرورت آن اعلام و سپس ردیف اعتباری گرفته و جزو طرح های ملی لحاظ شود.

محمدصالحی اضافه کرد: چنانچه ضرورت طرح تصویب شود آبفای کشور آن را به مناقصه می گذارد و پیمانکار طرح مشخص می شود .

وی ادامه داد: البته عملیاتی شدن کامل طرح در این صورت، طولانی است که به مرور با اختصاص اعتبارهای مستمر و خرد انجام می شود.

در زمان حاضر، اهالی نزدیک به۷۰ روستای شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت از کمبود آب رنج می برند و آب آشامیدنی حدود ۳۰ روستا با تانکر تامین می ‌شود.

اگرچه اکنون مشکلات کیفی و کمی آب با نصب دستگاه های نیترات زدا، آبرسانی سیار،اضافه کردن چاه جدید به شبکه های آبرسانی و توسعه شبکه آبرسانی در برخی روستاها به طور موقت برطرف شده است.

همچنین بنا به اظهار مسئولان، روند احداث مخازن موردنیاز در شهرهای داران و دامنه، اصلاح شبکه های آب رسانی، تهیه طرح مسیرهای تعیین شده و محل های لوله گذاری شده و احداث و تکمیل مجتمع های آب رسانی روستاها به نحوی انجام گرفته است که زیر ساخت لازم برای اجرای این طرح کلان مهیا شود.

چنانچه طرح تامین آب آشامیدنی شهرستان فریدن از منابع پایدار اجرا شود،مردم هفت شهر و ۹۷ روستا در سطح چهار شهرستان غرب اصفهان از آبرسانی پایدار در بخش آشامیدنی بهره مند می شوند.

شهرستان های فریدن با بیش از ۴۹ هزار نفر جمعیت، فریدونشهر با ۳۵ هزار نفر جمعیت، چادگان با ۳۲ هزار نفر و بویین میاندشت با بیش از ۲۴ هزار نفر به ترتیب در ۱۴۰، ۱۸۰، ۱۱۰ و۱۷۰ کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


درمان تبخال تناسلی: 12 درمان خانگی تبخال تناسلی زنان و مردان