پایبندی مردم به محدودیت‌ها و نزولی شدن شیب کرونا در چهارمحال و بختیاری


پایبندی مردم به محدودیت‌ها و نزولی شدن شیب کرونا در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- پایبندی مردم استان چهارمحال و بختیاری به اجرای محدودیت‌های ابلاغ شده از سوی ستاد مقابله باکرونا و همراهی با مسئولان سبب شد تا در گام نخست محدودیت‌های آذرماه روند صعودی شیوع بیماری در این استان متوقف و شیب شیوع روند کاهشی به خود گیرد.

۲ هفته از اعمال طرح جامع محدودیت‌های کرونا آذرماه گذشت و بنا بر آمار و گزارش‌های دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شیب صعودی شیوع کرونا در استان چهارمحال و بختیاری نه تنها متوقف شد بلکه روند آن به سمت نزولی شدن نیز هدایت شده است و تعداد بیماران سرپایی، بستری و فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا در این استان ۲۵ درصد کاهش یافته است.

در حالی که تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در این استان قبل از اعمال محدودیت‌های کرونا در حدود ۴۰۰ بیمار بود اما این تعداد در برخی روزهای آذرماه به حدود ۲۰۰ بیمار کاهش یافت و فوتی‌های ناشی از این بیماری که پیش از این ۲ رقمی شده بود یک رقمی شد به طوریکه در یکی از روزهای اخیر تعداد فوتی‌های استان به ۲ نفر کاهش یافت.

مسئولان، همراهی و مشارکت مردم را عامل این موفقیت می‌دانند و عنوان می‌کنند مردم در اجرای محدودیت‌ها در حدود ۹۵ درصد مشارکت داشته‌اند و چنانچه این همراهی طی هفته‌های آینده نیز تداوم یابد می‌توان به مهار ویروس کرونا امیدوار شد و از وضعیت شکننده کنونی به موقعیت امن‌تری دست یافت.

بنا بر گزارش‌های دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، این استان جزو پنج استان برتر کشور در اعمال محدودیت‌های کرونایی بوده است که ارتباط‌گیری با مردم و اطلاع‌رسانی دقیق و موثر سبب شکل‌گیری این موضوع شده است.

نشست مسئولان با ۵۹ اتحادیه از حوزه بازار باعث شد تا اصناف چهارمحال و بختیاری مشارکت ۹۵ درصدی در اجرای محدودیت‌ها داشته باشند و با وجود تحمل آسیب‌های اقتصادی و ضرر و زیان وارد شده با کسب و کارشان همچنان نسبت به این محدودیت‌ها پایبندی خود را نشان دهند.

به گفته مسئولان بهداشت و درمان استان، مهمترین چالشی که در این استان در خصوص مهار ویروس کرونا وجود دارد برگزاری نشست‌های دورهمی، مراسم‌های عزا و عروسی است که در همین خصوص نیز نشست‌های متعددی با ریش‌سفیدان، بزرگان ایل و طوایف مختلف استان برگزار شد.

پیرو این نشست‌ها بزرگان ۲ شهرستان کوهرنگ و لردگان با امضای میثاق‌نامه تاکید کردند ضمن اینکه خود را در شادی و غم خواهران و برادران همشهری و هموطن خود سهیم می‌دانند اما از برگزاری هرگونه مراسم عروسی، خاکسپاری، عزا و دورهمی خانوادگی که تجمع افراد را به همراه دارد خودداری می‌کنند.

اکنون نتیجه این برنامه‌ها سبب شد تا سه شهرستان شهرکرد، بروجن و فارسان که ۲ هفته قبل در وضعیت قرمز قرار داشتند به نارنجی تبدیل وضعیت دهند و هم‌اینک تنها ۲ شهرستان کیار و سامان از میان ۱۰ شهرستان این استان در وضعیت قرمز قرار گیرند.

کاهش ۲۵ درصدی مبتلایان به کرونا در چهارمحال و بختیاری

پایبندی مردم به محدودیت‌ها و نزولی شدن شیب کرونا در چهارمحال و بختیاری

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با تشریح دستاوردهای محدودیت‌های کرونایی در استان اظهار داشت: محدودیت‌های ۲ هفته‌ای آذرماه تعداد بیماران مبتلا به کرونا در این استان را در حدود ۲۵ درصد کاهش داد.

مجید شیرانی افزود: اعمال محدودیت‌ها آذرماه با آثار و دستاوردهای مثبتی در استان همراه بوده است به این صورت که در هفته‌های پایانی آبان ماه شاهد رشد فزاینده کرونا در استان بودیم اما در روزهای اخیر شیب صعودی متوقف شده است و شیب شیوع روند نزولی به خود گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به تغییر وضعیت برخی شهرستان‌های استان از وضعیت قرمز به نارنجی، تصریح کرد: با تاثیر محدودیت‌های کرونایی در استان هم‌اینک شهرستان‌های شهرکرد، فارسان، بروجن، لردگان، خانمیرزا و اردل در وضعیت نارنجی، شهرستانهای کوهرنگ و بن در وضعیت زرد و شهرستان‌های کیار و سامان در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

شیرانی به ترتیب شهرستان‌های کیار، فارسان، شهرکرد، سامان، بروجن، اردل، لردگان، خانمیرزا، بن و کوهرنگ را دارای بیشترین شیوع کرونا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت اعلام کرد و گفت: با تشدید نظارت‌ها در مناطق قرمز و تداوم محدودیت‌ها در دیگر نقاط استان می‌توان امیدوار شد که طرف ۲ تا یک ماه آینده آثار و دستاوردهای این محدودیت‌ها بیش از پیش خود را نشان دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از انجام حدود ۵۵ هزار نمونه‌گیری از بیماران بستری و سرپایی استان از ابتدای شیوع تاکنون خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۰ هزار و ۵۰۰ مورد مثبت بوده است و ۶۵۳ نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست دادند.

شیرانی، درصد مرگ و میر و درصد بهبودی در استان را به ترتیب سه و ۷۵ درصد اعلام کرد و افزود: این در حالی است که این ۲ نرخ در کشور به ترتیب پنج و ۶۹.۴ درصد است.

وی همچنین از اعمال محدودیت‌های جدید هوشمند در استان از روز شنبه ۱۵ آذر خبر داد و افزود: این محدودیت‌های هوشمند و هدفمند به این صورت است که افراد مبتلا به کرونا ایزوله و نزدیکان آنها به مدت یک تا ۲ هفته قرنطینه می‌شوند.

شیرانی روند شیوع کرونا در استان را برخلاف کشور که با چندین موج روبرو بوده است دانست و گفت: روند شیوع کرونا در استان از ابتدا تاکنون هیچگاه با موج‌های شدیدی روبرو نشده بلکه در یک روند صعودی حرکت آرام و پیوسته‌ای داشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: طی ۶ ماه نخست امسال تا شهریورماه، همواره آزمایش‌های منفی بیشتر از مثبت بود، اما طی مهر و آبان ماه روند صعودی کرونا در استان شدت بیشتری پیدا کرد و موارد مثبت بستری بیش از موارد منفی گزارش شد.

شیرانی، درصد شیوع کرونا در استان در مناطق شهری را ۸۲.۵۸ درصد و در مناطق روستایی ۱۷.۴۲ درصد اعلام کرد و گفت: این موضوع نشان می‌دهد در مراقبت‌های کرونایی باید در مناطق شهری استان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی درصد شیوع بیماری در بین زنان را بیشتر از مردان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که درصد بهبودی در بین زنان بیشتر از مردان است و ۵۱ درصد فوتی‌ها را مردان و ۴۹ درصد را زنان به خود اختصاص داده‌اند.

شیرانی همچنین با تشریح توزیع سنی مبتلایان به کرونا در استان، تصریح کرد: بیشترین مبتلایان به کرونا در استان در گروه سنی ۱۶ تا ۴۵ سال قرار دارند و افراد بین رده سنی ۴۶ تا ۶۰ سال ۲۲.۴۷ درصد، افراد بالای ۶۰ سال ۲۰ درصد، افراد بین پنج تا ۱۵ سال۲درصد و افراد زیر پنج سال یک درصد مبتلایان استان را تشکیل می‌دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: با این وجود ۸۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از کرونا در استان برای افراد بالای ۶۰ سال رخ داده است.

مشارکت قابل قبول پنج حیطه در اعمال محدودیت‌های جامع

پایبندی مردم به محدودیت‌ها و نزولی شدن شیب کرونا در چهارمحال و بختیاری

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز از همراهی و مشارکت مطلوب پنج حیطه فعالیت‌ها در استان طی ۲ هفته اخیر خبر داد و گفت: مشارکت در اصناف ۹۵ درصد، ادارات و کارکنان دولت ۹۸ درصد، نهادهای آموزشی ۷۵ درصد و فعالان مربوط به حیطه فرهنگی و اجتماعی ۹۰ درصد همراهی داشتن و مشارکت در محدودیت‌های ترددی ۷۵ درصد بوده است.

سید راشد جزایری از انجام ۲۵ هزار بازرسی در خصوص اعمال محدودیت‌های گروه شغلی شماره ۲ در شهرستان‌های قرمز استان خبر داد و گفت: طی این بازدیدها که از سوی ۳۴ تیم انجام گرفته ۴۷ واحد صنفی متخلف شناسایی و پلمب شده است.

جزایری تصریح کرد: در گروه شغلی سه و چهار شهرستان‌های قرمز نیز ۵۳ واحد و در شهرستان‌های نارنجی ۱۲ واحد صنفی بی‌توجه به اعمال محدودیت‌ها پلمب شدند.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان جزو پنج استان برتر کشور در رعایت محدودیت‌های کرونایی آذرماه شناخته شده است، اظهار داشت: بی‌شک این همراهی و مشارکت مطلوب مردم استان تا مهار کامل و بی‎خطر شدن ویروس کرونا باید ادامه داشته باشد.

جزایری در ادامه از شناسایی ۱۵ مکان پرتردد و پرتجمع در استان خبر داد و گفت: در این محل‌ها که برخی ادارات دولتی و فروشگاه‌های بزرگ عرضه مواد غذایی است نگهبان‌هایی مستقر می‌شوند و به شناسایی افراد مشکوک به کرونا می‌پردازند.

وی افزود: در قالب این طرح افراد مشکوکی که آزمایش آنها مثبت اعلام شود با شماره ملی قابل رهگیری خواهند بود و باید به مدت ۱۴ روز در قرنطینه باشند و چنانچه طی بازرسی‌ها مشخص شود که این افراد از قرنطینه خارج شده‌اند به عنوان عامل تهدیدکننده بهداشت عمومی با برخورد قضایی مواجه می‌شوند.

کاهش ترددهای چهارمحال و بختیاری

معاون عملیات نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری نیز از کاهش قابل توجه ترددهای درون و برون استانی خبر داد و گفت: ترددها در ۲ هفته ابتدایی آذرماه در حدود ۲ میلیون تردد گزارش شده در حالی که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته حدود چهار میلیون تردد مورد بوده است.

مجید زمانی از جریمه یک هزار و ۲۴۸ قبض جریمه برای رانندگان متخلف در استان خبر داد و افزود: از این تعداد ۵۳۱ مورد جریمه ۲۰۰ هزار تومانی، ۱۲۱ مورد جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و ۴۹۶ مورد جریمه یک میلیون تومانی بوده است.

زمانی از استقرار ۲۴ ایستگاه بازرسی در استان خبر داد و گفت: در راستای اجرای محدودیت‌های ترددی کرونا در استان ۶۵۵ نیروی پلیس راه و راهور و ۴۶۶ نیروی انتظامی از شهرستان‌ها همکاری می‌کنند.

معاون عملیات نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: ۲۲ نیروی پلیس نیز در محل آرامستان‌های استان مستقر هستند تا محدودیت‌های کرونایی با نظارت بیشتری اجرا شود.

با این وجود اگرچه مردم استان چهارمحال و بختیاری در گام نخست این محدودیت‌ها کارنامه قابل قبولی از خود برجا گذاشتند اما هر لحظه غفلت می‌تواند این وضعیت شکننده را به حالت قبل بازگرداند و روند شیوع کرونا دوباره شیب صعودی به خود گیرد.

در همین راستا برخی مسئولان معتقدند بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها باید به تدریج انجام گیرد.

بازگشایی‌ها تدریجی باشد

پایبندی مردم به محدودیت‌ها و نزولی شدن شیب کرونا در چهارمحال و بختیاری

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال و بختیاری در همین خصوص پیشنهاد کرده است تا محدودیت‌ها در این استان به یکباره رفع نشود و به صورت تدریجی انجام گیرد.

عبدالرضا علیمحمدی نقش اصناف در بهبود وضعیت استان در مهار شیوع کرونا را بسیار مهم و حیاتی عنوان کرد و گفت: با وجود آسیب زیادی که کسبه و بازار از شیوع کرونا متحمل شدند اما مشارکت قابل قبولی در اجرای محدودیت‌ها داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر همراهی و مشارکت در هفته‌های پیش رو نیز ادامه داشته باشد بی‌شک نتایج مطلوب‌تری را شاهد خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، بنا بر آمارهای دانشگاه علوم پزشکی از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در حدود ۲۰ هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به این ویروس شناسایی شده است که از این تعداد ۷۵ درصد بیماران معادل ۱۵ هزار ۴۰۰ نفر بهبودی یافته و ۶۵۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین ۲۴۹ بیمار در بخش‌های ویژه کرونا مراکز درمانی این استان بستری هستند که از این تعداد حال ۴۳ بیمار وخیم گزارش شده است.

ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شده است، بسیاری از کشورهای جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رخ ماه