تجویزهای سخت اما شفابخش برای کرونا


تجویزهای سخت اما شفابخش برای کرونا

رشت - ایرنا- حدود یکسال از ظهور ویروس منحوس کرونا گذشت؛  اما سایه آن همچنان بر سر مردمان این کره خاکی سنگینی می کند و با شتاب می تازد و جان می ستاند. دولت ها نسخه هایی از محدودیت ها پیچیدند تا  اگر نمی توانند زنجیره آن را قطع کنند دست کم تا آمدن واکسن به بازار آن را کنترل و مهار کنند.

کشور ما نیز که پس از چین دومین میزبان کرونا در جهان شد، در پی موج دوم این بیماری مدتی است که وارد مرحله جدیدی از محدودیت ها شده است که تعطیلی اصناف کمتر ضروری به مدت ۲ هفته را بدنبال داشته است.

گیلان نیز پس از قم دومین استانی بود که درگیر این ویروس و بیماری شد و امروز با وجود ۲ هفته از اجرای محدودیت ها گفته می شود، علاوه بر رشت و رودبار دو شهر دیگر استان نیز در وضعیت قرمز قرار گرفته اند.

هم زمان با هجوم این ویروس، مشکلات اقتصادی نیز گریبانگیر مردم شده و هر چند مدتیست به نحوست تحریم ها و احتکار سودجویان کمبودها سر می گشایند اما کرونا هم همه جانبه سنگ تمام برای تحت تاثیر گذاشتن برهمه ابعاد زندگی بشر گذاشته است.

هنوز مدت زیادی نیست که از کلیپی که در فضای مجازی منتشرشده بود، می گذرد جمعیت غیر قابل باوری در یک مغازه برای حراج کیف و کفش در وضعیت کرونا ازدحام کرده بودند که مشخص نیست که در صورتی که فقط یک نفر از آنها مبتلا به کرونا بوده باشد، چند نفر را گرفتار این بیماری کرده است.

شاید بر همین اساس و افزایش کشته شدگان از ابتدای آذر ماه دستور تعطیلی بسیاری از اصناف غیر ضرور داده شده و اکنون بعد دو هفته از اجرای طرح به گفته جانشین رئیس ستاد مقابله با کرونا در گیلان احتمال تمدید این طرح وجود دارد اما طی همین مدت در حالی که بسیاری از اصناف دستور العمل ها را رعایت کردند برخی اصناف حاضر به تبعیت از پروتکل ها نشدند و گاهی داخل مغازه حضور داشتند اما فضایی از بسته بودن و تعطیلی را در نمای بیرونی واحد صنفی شان به نمایش می گذاشتند و گاهی کرکره های خود را به حالت نیمه تعطیل می گذاشتند که هر زمانی ماموران قانون سر می رسند ادعا کنند که تعطیل هستند.

یک شهروند رشتی که شغلش جزو مشاغل غیر ضروری قرار گرفته اما به اصطلاح پروتکل ها را دور زده و به طور غیر قانونی کرکره مغازه اش را نیمه باز نگه داشته بود، گفت: بیشتر واحدهای صنفی کوچک که به عنوان مشاغل غیر ضرور معرفی می شوند به طور معمول خلوت هستند و مشتریان آنها در طول روز با فاصله در آنها حضور می یابند.

وی که خواست نامش درج نشود، افزود: درست است که احتمالا واحدهای صنفی بسته می شوند تا مردم به بهانه خریدهای غیر ضروری در خیابان ها حضور نیابند اما این امر هم تا زمانی که خود شهروندان برای رعایت پروتکل ها در جهت حفظ سلامتی شان جدیت نداشته باشند، تحقق نخواهد یافت.

وی گفت: واحدهای صنفی بسته شوند اما دورهمی های خانوادگی و مراسم عروسی و عزا به صورت خانگی و پنهان به دور از چشم ماموران قانون برگزار شود یا مردم برای خرید مایحتاج ضروری شان با قیمت مصوب مجبور باشند در صف بایستند، بازهم کرونا گریبانگیر مردم می شود.

وی تصریح کرد: اکنون شاهد هستیم که به طور معمول واحدهای صنفی مثل سوپرمارکت ها و میوه فروشی ها که مایحتاج ضروری مردم را تامین می کنند از ازدحام بیشتری نسبت به بسیاری از واحدهای صنفی برخوردار هستند.

یک مغازه دار که محدودیت ها و دستورالعمل ها را به طور دقیق اجرا کرده بود نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تمامی مشکلاتی که از سوی واحدهای صنفی عنوان می شود، صحیح است اما هر شهروند باید به نوبه خودش پروتکل ها را رعایت کند تا بتوانیم زنجیره شیوع این ویروس را قطع کنیم.

رضا زاهدی افزود: اگرچه انتظار داریم تا دولت حمایت های مناسب تری را در این دوره از محدودیت ها از واحدهای صنفی داشته باشد تا آنها نیز بیشتر ترغیب به رعایت دستور العمل ها شوند اما واحدهای صنفی هم باید در نظر داشته باشند که ضرر عدم رعایت پروتکل های بهداشتی اول متوجه خودمان و عزیزان مان است.

وی ادامه داد: کرونا با هیچ کسی تعارف ندارد و با بی توجهی در یک آن، سراغ هر کدام از ما ممکن است بیاید، اگرچه راههای مقابله با آن از ماههای اول شیوع این بیماری بهتر شده ولی روزانه شاهد از دست رفتن چند صد نفر از هموطنان مان و هزاران نفر در دنیا هستیم.

وی گفت: تصور کنید فردی که به طور مثال مغازه دار است یکی از عزیزانش بدلیل بیماری کرونا در بیمارستان بستری شود، چقدر می تواند آرامش داشته باشد و با خیالی آسوده به کسب و کار بپردازد؛ البته رعایت فقط یک صنف باعث بهبود وضعیت نخواهد شد و مردم باید توصیه پزشکان را به طور دقیق و جمعی رعایت کنند تا بسلامت از این بیماری عبور کنیم.

دشواری اقتصادی این روزها مردمان اعم از هر کسب و کاری را در تنگنایی غامض فرو برده است ؛ اما در میان مشاغل ازاد به پیشه ای که گذران زندگی شان از فعالیت روزانه و حضور فیزیکی مشتری تامین می شود و اکنون جزو مشاغل غیر ضروری معرفی می شوند و مجبور به تعطیلی هستند، سخت تر می گذرد.

یکی از شهروندان رشتی که مغازه پوشاک داشت و اکنون جزو مشاغل غیر ضروری شناخته شده بود، اظهار داشت : از زمان اعلام محدودیت ها، من مغازه ام را بسته ام اما واقعیت اینست که علاوه بر ۶۰ میلیون تومانی که به صاحب مغازه ودیعه داده ام، ماهیانه چهار میلیون تومان باید اجاره بپردازم و این سوای هزینه های برق و آب مغازه و هزینه های معیشتی است.

مهسا که حسرت در نگاهش هویدا بود به دور دست ها خیره ماند و یکباره قصه دل باز کرد و افزود: محدودیت ها اعمال می شود و بیشتر واحدهای صنفی هم رعایت می کنند اما حمایت صاحبان املاک و دولت چه می تواند باشد؛ از طرفی صاحبخانه اجاره خود را افزایش داده و از سوی دیگر قیمت ها هر روز بالاتر می رود و قدرت خرید ما برای خرید اجناس مورد نیاز مغازه و نیازمندی های زندگی کمتر می شود.

به طور میانگین ۸۵ درصد اصناف گیلان طرح فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با تاکید بر ضرورت رعایت توصیه های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا خاطر نشان کرد: اجتناب از دور همی ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن مرتب دست ها با آب و صابون یا مواد شوینده همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: افزون بر ۸۰ درصد بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان در دورهمی ها شرکت کردند.

دکتر آبتین حیدرزاده افزود: بر اساس سوالاتی که از بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا انجام می گیرد، افزون بر ۸۰ درصد از افرادی که طی روزهای اخیر در بیمارستان های گیلان بستری شده اند در دو هفته قبل از بستری حداقل در یک دورهمی حضور داشته اند.

وی با تاکید بر پرهیز از حضور در دورهمی ها و مجالس و مراسم برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا اظهار داشت: مردم باید نسبت به برگزار نکردن دورهمی ها و تجمعات توجه جدی داشته باشند زیرا ویروس کرونا زودتر از آنان به مهمانی و دورهمی ها می رود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۹۷ بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری شدند، اضافه کرد: هم اکنون آمار بیماران بستری مبتلا یا مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان به ۵۲۵ نفر رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت ۳۹ مرکز منتخب ارایه خدمات به صورت شبانه روزی و در دو نوبت صبح و عصر برای ارایه خدمات به مردم در مناطق مختلف گیلان اضافه کرد: ویزیت بیماران مشکوک به کرونا، انجام تست تشخیصی PCR، ارایه دارو به بیماران سرپایی بر اساس پروتکل های درمانی، ارجاع بیماران نیازمند به بستری به بیمارستان ها، آموزش، غربالگری، پی گیری بیماران و اعضای خانواده آنان از خدمات این مراکز است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان بیان داشت: در صورت مشاهده علائمی از جمله تب، سرفه، تنگی نفس و سایر علائم با شماره ۴۰۳۰ تماس گرفته شود تا راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به طور میانگین ۸۵ درصد اصناف استان فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنند.

وی درباره عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط واحدهای صنفی و خدماتی که مراجعه مردمی دارند و ممکن است ازدحام جمعیت در آن مکان ها اتفاق بیفتد، گفت: اگر این پروتکل ها رعایت نشود تمامی زحمات دست اندرکاران در این طرح ها و تلاش های دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت برای پیشگیری از شیوع کرونا و درمان که در حفظ سلامت فردی خود آنها و خانواده های شان نیز اثر گذار است، هدر می رود؛ ضمن آنکه این افراد در واقع به بیمار شدن دیگر افراد جامعه نیز کمک می کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: این بیماری بر اساس ارتباط افراد و تراکم و ازدحام جمعیت بویژه در فضاهای بسته گسترش می یابد از این رو باید فاصله فیزیکی، مکانی و حتی زمانی همچون نوبت دهی برای حضور در جاهایی مانند مطب پزشکان و دیگر مکانها رعایت شود.

۴۲ مرکز برای قرنطینه بیماران کرونایی

جانشین رئیس ستاد مقابله و مدیریت بیماری کرونا در گیلان نیز با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۲ هفته است که طرح محدودیت هوشمند در استان همزمان با کشور در حال اجراست، عنوان کرد : به طور قطع ۱۵ روز بعد از اجرای طرح نتایج آن مشخص و محسوس خواهد شد و هنوز در دوره قرنطینه و محدودیت هستیم.

وی افزود : با وجود افزوده شدن دو شهر به شهرهای قرمز استان، آمار روزهای اخیر نشان می دهد که تعداد مبتلایان جدید در بیمارستان ها کمتر شده است.

وی تصریح کرد: البته یکی از علت های در وضعیت قرمز بودن و یا نارنجی شدن شهرها این است که همزمان با اجرای طرح محدودیت هوشمند، طرح شهید سلیمانی را همزمان با کشور در استان شروع کردیم که مبتلایانی که به مراکز درمانی و بیمارستان ها مراجعه نکرده اند را شناسایی می کند.

وی افزود: پشتیبانی های لازم برای اجرای این طرح در استان انجام شده و اکنون یک هفته است که فرمانداران ۱۶ شهرستان و بسیج مستضعفان و شبکه های بهداشت در حال بیمار یابی هستند و یکی از دلایلی که بیماران ما طی روزهای اخیر افزایش یافته این است که بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه نمی کردند، اکنون شناسایی شده و می شوند.

قاسم نژاد تصریح کرد: البته این خبر بد نیست به این دلیل که روزهای اول این افراد در خانه خود شناسایی و یا قرنطینه خانگی و یا به بیمارستان ارجاع و یا قرنطینه غیر بیمارستانی می شوند.

و افزود : اکنون ۴۲ مرکز اقامتی زیر نظر میراث فرهنگی آماده است و چنانچه بیماران بخواهند در قرنطینه غیر بیمارستانی باشند، آنجا تحت مراقبت قرار می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: نتایج اجرای این طرح ۲ هفته دیگر در تعداد مبتلایان مشخص خواهد شد که ما امیدواریم که آمارها با اجرای این طرح ها و کمک به جلوگیری از شیوع بیشتر کم شود.

قاسم نژاد افزود : بر اساس بررسی های دانشگاه علوم بیشترین مبتلایان در دورهمی های خانوادگی حضور داشته اند که نشان دهنده نقش این تجمعات در شیوع این ویروس و روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ است و طی این ایام گذشته کمتر به این موضوع و نقش مراسم عروسی و تجمعات و دورهمی در این شیوع از سوی مردم توجه لازم نشده است.

وی از مردم خواست تا به منظور حفظ سلامت خود و عزیزان شان پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند.

جانشین رئیس ستاد کرونا در گیلان اظهار داشت: احتمال تمدید محدودیت ها وجود دارد که در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری خواهد شد و ما از شهروندان درخواست می کنیم که دستورالعمل ها همچنان رعایت شود.

محدودیت ها در شهرستان رشت همچنان ادامه دارد

فرماندار رشت نیز گفت: وضعیت شهرستان رشت متاسفانه همچنان قرمز است و تمدید طرح براساس آمار بستری ها و تعداد فوتی ها تعیین کننده است که باید طبق شهرستان قرمز اقدام و رفتار کند.

علی فتح اللهی افزود: این محدودیت ها این هفته نیز ادامه خواهد داشت اما هفته های بعد تعیین کننده خواهد بود که چه شرایطی را خواهیم داشت.

طی هفته جاری دو شهر تالش و آستارا به شهرهای قرمز گیلان از نظر شیوع کرونا و آمار مبتلایان به کووید ۱۹ افزوده شد، پیش از این شهرهای رشت و رودبار در وضعیت قرمز قرار داشتند.

افزون بر یک میلیون مبتلا در کشور از ابتدا تاکنون

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز ۱۴ آذر گفت: تاکنون یک میلیون و ۱۶ هزار و ۸۳۵ بیمار قطعی مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده و شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۴۹ هزار و۶۹۵ نفر رسید.

سیما سادات لاری اظهار داشت: تا این تاریخ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۳۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که از این تعداد ۱۹۹۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۶هزار و ۸۳۵ نفر رسید.

وی افزود: خوشبختانه تاکنون ۷۰۸ هزار و۱۰۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: روند کاهش موارد مرگ کووید ۱۹ نشاندهنده عزم ملی برای شکست این بیماری است که علاوه بر رعایت دقیق پروتکل ها نیازمند همکاری مداوم مردم و دستگاه‌های اجرایی است.

زندگی همچنان در جریان است و دیر یا زود باید به زندگی عادی برگشت؛ اما برای زودتر رها شدن از این بیماری قبل از اینکه شاهد حوادث تلخی برای عزیزان مان باشیم بایستی عزمی جمعی در تداوم رعایت پروتکل ها داشت خواه این رعایت در واحد صنفی باشد یا دورهمی های خانوادگی و مراسم عروسی و عزا و یا به صف ایستادن مردم برای دریافت کالاهای ضروری با قیمت مصوب باشد.

تشدید نظارت بر اجرای پروتکل ها، افزایش تست های تشخیصی و بیماریابی فعال، قرنطینه هوشمند مبتلایان، گسترش آموزش و اطلاع رسانی، حفاظت از گروه‌های آسیب پذیر، اجرای هوشمند محدودیت ها و افزایش خدمات سرپایی به منظور کاهش موارد بستری از اهداف این برنامه است.

دز کنار این موارد باید به معیشت مردم نیز توجه شود تا آنها بتوانند با آسودگی خاطر پروتکل ها و قرنطینه را رعایت نمایند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا