کریدور شمال - جنوب پاسخی به مطالبه مردم کردستان


کریدور شمال - جنوب پاسخی به مطالبه مردم کردستان

 سنندج - ایرنا - توسعه و ارتقای راه‌های بین شهری در کردستان به علت جغرافیای کوهستانی منطقه از مطالبات جدی مردم این استان بوده که احداث کریدور شمال - جنوب از جمله پاسخ‌های دولت به این درخواست عمومی است.

به گزارش ایرنا، شرایط توپولوژی کردستان، ناهمواری و سخت گذر بودن مسیرهای ارتباطی آن باعث شده این استان همواره از شاخص‌های پایین حوزه راه و حل و نقل برخوردار باشد و این مساله در بسیاری از موارد موجب نارضایتی مردم شده است.

توسعه و بهسازی راه‌ها به عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه یافتگی از مطالبات مردم کردستان از دولت‌ها و مسوولان است که کریدور شمال - جنوب از طرح‌های نقش آفرین در تحقق این مطالبات بوده و در دولت تدبیر و امید توجه جدی برای تکمیل این طرح است.

کریدور شمال - جنوب از بزرگترین طرح‌های بزرگراهی کشور است که با طول یک هزار و ۴۷۲ کیلومتر مرز بازرگان در آذربایجان غربی را با عبور از استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان به بندر امام خمینی (ره) در خوزستان متصل می‌کند.

مطالعات این طرح در سال ۱۳۸۲ آغاز و اولین مناقصه قطعه اول طرح در کردستان سال ۱۳۸۴ برگزار و همان‌ سال نیز عملیات اجرایی آغاز شد و با تلاش‌ دولت تدبیر و امید، پیشرفت فیزیکی آن از ۱۴ درصد سال ۱۳۹۲ هم اکنون به ۶۵ درصد رسیده است.

کریدور شمال - جنوب پاسخی به مطالبه مردم کردستان

کریدور شمال بە جنوب شاهرگ حیاتی کردستان

استاندار کردستان، کریدور شمال - جنوب را یک شاهرگ حیاتی برای توسعە و رشد اقتصادی این استان دانست و گفت: این کریدور کە از مرز بازرگان تا بندر امام خمینی(رە) ادامە دارد ۳۲۰ کیلومتر آن در استان واقع شدە و برای اتمام نیازمند یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

بهمن مرادنیا اظهار داشت: تلاش دولت در این است بخشی از این راە حیاتی و تاثیرگذار در توسعە استان بە بهرەبرداری برسد البته مجموعه مشکلاتی از قبیل منابع طبیعی، زیرساخت برق، مخابرات و تملک اراضی کشاورزی وجود دارد کە باید هرچە زودتر حل و بە نتیجە برسد.

وی با اشاره به اینکه کریدور شمال - جنوب قادر است بخش مهمی از مطالبات مردم استان در حوزه زیر ساخت راه را پاسخ بدهد، اضافه کرد: به همین دلیل اجرای این طرح در استان کردستان از سال ۱۳۹۴ ملی شد و اعتبارات مورد نیاز آن نیز از منابع ملی تامین می‌شود که در نتیجه این اقدام پیشرفت فیزیکی آن با افزایش ۵۰ درصدی از ۱۴ درصد ابتدای شروع خدمت دولت تدبیر و امید، اکنون به ۶۴ درصد رسیده است.

مرادنیا افزود: در سال جاری نیز از محل اعتبارات دولتی حدود ۲۲۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح تخصیص یافته است.

کریدور شمال - جنوب در اولویت ستاد اقتصاد مقاومتی کردستان

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان هم با اشاره به اینکه توجه به حمل و نقل و زیرساخت‌های آن به ویژه کریدور شمال - جنوب در اولویت اجرایی ستاد اقتصاد مقاومتی استان قرار دارد، اظهار داشت: این اداره کل عهده‌دار قطعه پنج این طرح است.

محمدصدیق ثابتی از پیشرفت ۸۵ درصدی قطعه پنج این کریدور خبر داد و یادآور شد: قطعه شماره پنج به طول ۴۹ کیلومتر بوده که ۳۸ کیلومتراز آن زیر بارترافیک رفته است.

وی افزود: این قطعه که حد فاصل سنندج - دیواندره واقع شده از جمله قطعات مهم کریدور است که اتمام و بهره‌برداری کامل از آن تاثیر بسزایی در بهبود شرایط ترافیکی و حمل و نقل جاده ای استان دارد و ایمنی تردد در مسیر مورد نظر که از جمله مسیرهای پرتصادف است، ارتقا خواهد یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به هزینه‌کرد حدود ۱۱۰ میلیارد تومان برای ساخت قطعه پنج، گفت: اتمام پروژه نیاز به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که امیدواریم با تامین به موقع آن در سال جاری شاهد بهره برداری کامل از این قطعه مهم باشیم.

کریدور شمال - جنوب پاسخی به مطالبه مردم کردستان

۴۶ درصد کریدور شمال - جنوب در کردستان زیر بار ترافیک رفت

سرپرست حوزه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در کردستان نیز گفت: ۴۷ درصد از ۳۲۰ کیلومتر کریدور شمال - جنوب در حوزه این استان زیر با ترافیک رفته که ۷۰ درصد این میزان در هفت سال خدمت دولت تدبیر و امید اجرا شده است.

رحیم نصیرزاده اظهار داشت: حدود ۳۲۰ کیلومتر از کریدور شمال - جنوب کشور در این استان واقع شده که تاکنون ۱۴۷ کیلومتر آن زیر بار ترافیک رفته و ۱۰۲ کیلومتر آن شامل ۷۰ درصد در هفت سال خدمت دولت تدبیر و امید احداث شده است.

وی اضافه کرد: مطالعات این طرح در سال ۱۳۸۲ آغاز و اولین مناقصه قطعه اول طرح در این استان سال ۱۳۸۴ برگزار و همان‌ سال نیز عملیات اجرایی آغاز شد.

سرپرست حوزه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در کردستان یادآور شد: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ تنها ۱۴ درصد مسیر شامل ۴۵ کیلومتر زیر بار ترافیک رفته بود اما با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید اجرای این طرح بواسطه اهمیت اقتصادی کریدور شمال - جنوب و وضعیت راه‌های کردستان شدت گرفت.

وی یادآور شد: از ابتدای اجرای طرح تا کنون ۷۰۰ میلیارد تومان از محل منابع دولت هزینه شده و در هفت سال گذشته طول زیربار ترافیک رفته از ۱۴ درصد ابتدای سال ۱۳۹۲ به ۴۶ درصد در سال جاری رسیده است.

پیشرفت ۶۵ درصدی کریدور شمال - جنوب

نصیرزاده با اشاره به اینکه هم اکنون این طرح از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی وزنی برخوردار است، تاکید کرد: ۱۴۶ کیلومتر از این طرح در حال احداث بوده و ۲۷ کیلومتر باقی مانده نیز شامل کنارگذر غربی سنندج در دست مطالعه است.

سرپرست حوزه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در کردستان گفت: این طرح که به بزرگراه کرمانشاه - میاندوآب موسوم است بخشی از کریدور شماره ۱۰ کشور است که سه استان کرمانشاه - کردستان و آذربایجان غربی را به هم متصل می‌کند.

وی ادامه داد: این کریدور به علت قرارگیری در مسیرهای کوهستانی استان کردستان دارای سه کیلومتر تونل است که در حال احداث و تکمیل هستند.

کریدور شمال - جنوب پاسخی به مطالبه مردم کردستان

۳۰ کیلومتر از کریدور شمال - جنوب در کردستان زیر بار ترافیک می‌رود

نصیرزاده با بیان اینکه تا پایان دولت تدبیر و امید ۳۰ کیلومتر دیگر از کریدور شمال - جنوب در این استان زیر بار ترافیک می‌رود، گفت: با تحقق این برنامه تا پایان دولت، طول زیربار ترافیک رفته این کریدور از ۱۴۷ کیلومتر به ۱۷۷ کیلومتر شامل ۵۵ درصد کل مسیر ۳۲۰ کیلومتری می‌رسد.

با توجه به نقش انکارناپذیر راه در توسعه همه‌جانبه و اینکه یکی از مطالبات جدی مردم کردستان است تلاش‌های گسترده‌ای از سوی دولت تدبیر و امید در این خصوص انجام گرفته یا در حال تحقق است که احداث ۲۶۷ کیلومتر راه اصلی بین‌شهری و بزرگراهی با استفاده از یک هزار و ۲۰ میلیارد تومان از جمله این خدمات است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟