آتشکده فیشور


چهار طاقی محلچه مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان اوز، روستای محلچه واقع شده و این اثر در تاریخ 14 تیر 1378 با شمارهٔ ثبت 2369 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.ویرانه‌های بنایی چهارطاقی در ناحیۀ چاه در نزدیکی روستای فیشور از توابع لارستان در استان فارس می باشد. […]

چهار طاقی محلچه مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان اوز، روستای محلچه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.ویرانه‌های بنایی چهارطاقی در ناحیۀ چاه در نزدیکی روستای فیشور از توابع لارستان در استان فارس می باشد. ویرانه‌های آتشکدۀ چاه فیشور، سه جِرز بزرگ است که از گچ و آهک و سنگ لاشه ساخته شده و فقط شش متر از ارتفاع آن‌ها بازمانده است. شیوۀ مهندسی سه‌کنج جرزها نشان می‌دهد که بنا چهار‌طاقی و دارای گنبد بوده است. دربارۀ سالیابی آتشکدۀ چاه فیشور هیچ مدرکی در دست نیست اما چنین می‌نماید که متعلق به دورۀ ساسانی است. روستای محلچه قدمتش به پیش از اسلام می‌رسد و دارای آثار تاریخی زیادی است که معروفترین آن چهارطاقی محلچه که آتشکده زرتشتیان بوده‌است است.

چهار طاقی محلچه” که یکی از آثار ارزشمند تاریخی شهر اوز و مربوط به دوران قبل از اسلام است، نیاز به مرمت اساسی دارد. این اثر تاریخی که به نامهای آتشکده محلچه یا آتشکده محل شاه نیز نامیده می شود در کنار جاده اوز – شیراز در ۳۰ کیلومتری غرب شهر اوز در روستای محلچه واقع است. مصالح به کار رفته در ساخت این بنای تاریخی و با ارزش سنگ، گچ و ساروج است. آتشکده محلچه با آتشکده های کاریان جویم لارستان و کاریان فیروزآباد در ارتباط بوده است. گویا مراسم خاص توسط موبدان همه ساله در آتشکده های یزد، کاریان جویم لارستان، کاریان فیروزآباد و محلچه اوز برگزار می شده است. وجود آتشکده های آذرفرنیغ کاریان، جویم لارستان، فیروزآباد و محلچه اوز نشان از وجود یک شاهراه ارتباطی اقتصادی و تجاری بین این ۳ منطقه دارد.آتشکده محلچه اوز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.امروزه یک ستون این چارطاقی فروریخته و پایه های سایر ستونها تعمیر و مرمت شده است ولی گذشت زمان این بنای تاریخی را فرسوده ساخته و نیاز به مراقبت و مرمت بیشتری دارد.

آتشکده فیشور

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی