تاثیرات منفی شیوع کرونا بر طیف افراد دارای معلولیت/قانون استخدام 3 درصدی اجرایی نشد


تاثیرات منفی شیوع کرونا بر طیف افراد دارای معلولیت/قانون استخدام 3 درصدی اجرایی نشد

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان گفت: ابعاد منفی شیوع کرونا بر جامعه معلولان بیشتر از افراد عادی است چراکه هم کسب و کار این افراد را تحت تاثیر قرار داد و هم استفاده از ماسک، ارتباط برقرار کردن با افراد دچار معلولیت شنوایی را مشکل کرده است.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان: پژمان پورشبانان با اشاره به روز جهانی معلولان با شعار «ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت (فراگیر، دسترس پذیر، پایدار)»، اظهار داشت: در استان اصفهان بالغ بر ۱۲۳ هزار فرد داری معلولیت در اداره کل بهزیستی استان اصفهان پرونده توانبخشی دارند که از این میان ۱۴ هزار و ۹۸ نفر بیمار اعصاب و روان هشت هزار و ۶۰۱ نفر دچار معلولیت بینایی هستند.

وی با اشاره به اینکه ۱۸ هزار و ۵۵ نفر با معلولیت شنوایی و ۲۴ هزار و ۲۳۴ نفر هم با معلولیت ذهنی در اداره کل بهزیستی استان اصفهان ثبت شده اند، گفت:۳۰ هزار و ۹۶۵ نفر با معلولیت جسمی-حرکتی و ۲۷هزار و۴۷ نفر سالمند تحت پوشش خدمات اداره کل بهزیستی استان اصفهان قرار دارند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به مراکز شبانه روزی ذهنی، سالمندان، اعصاب و روان و جسمی-حرکتی اشاره ای کرد و گفت: ۶۵ مرکز شبانه روزی خدمت رسانی و ۱۲۵ مرکز توانبخشی روزانه برای افراد دارای معلولیت، زیر نظر اداره کل بهزیستی استان اصفهان فعال است.

وی با بیان اینکه در این مراکز شبانه روزی به سه هزار و ۹۳۴ فرد دارای معلولیت خدمت رسانی می شود، گفت: چهار هزار و ۵۵۳ نفر هم در مراکز روزانه خدمت می گیرند.

مناسب سازی شهری از ارکان مهم توسعه زیست پذیری شهر برای معلولان

پورشبانان با اشاره به اینکه مناسب سازی شهری یکی از ارکان مهم توسعه زیست پذیری شهر برای افراد دارای معلولیت است، گفت: مناسب سازی شهری برای افراد دارای معلولیت در شهر اصفهان قابل کتمان نیست.

وی به تاثیرات منفی شیوع کرونا بر طیف افراد دارای معلولیت تاکید کرد و اظهار داشت: ابعاد منفی وقوع حوادثی نظیر شیوع کرونا بر این بخش از جامعه بیشتر از افراد عادی است چراکه هم کسب و کار این افراد را تحت تاثیر قرار داد و هم استفاده از ماسک ارتباط برقرار کردن با افرادی که دچار معلولیت شنوایی هستند را مشکل ساخت و همچنین ارتباط حضوری سالمندان با نزدیکانشان را در مراکز نگهداری سالمندان محدود کرد که این امر تبعات روانی نظیر افسردگی را به همراه داشته است.

عدم اجرای قانون استخدام ۳ درصدی افراد دارای معلولیت در استان اصفهان

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به عدم اجرای قانون استخدام سه درصدی افراد دارای معلولیت در استان اصفهان گریزی زد و گفت: اگرچه طبق ماده ۱۵ لایحه حمایت از حقوق معلولان دولت موظف است حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی رسمی، پیمانی و کارگری دستگاه های دولتی و عمومی را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهد اما این قانون در استان اصفهان اجرا نمی شود.

46

کد خبر 1462341

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه