اگر وحدت اسلامی را می‌خواهیم باید رابطه قدس و مهدویت را برجسته کنیم


اگر وحدت اسلامی را می‌خواهیم باید رابطه قدس و مهدویت را برجسته کنیم

حجت‌الاسلام کارگر با بیان‌اینکه باید شبکه مستضعفان و صالحان جهان بر مدار مهدویت را تشکیل دهیم، گفت: وحدت معقول با مهدویت و برجسته شدن رابطه قدس و مهدویت محقق می‌شود. برای ظهور به وحدت در انتظار نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت و ایام ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) که خود منادیان وحدت بودند و نیز به منظور بررسی ظرفیت های وحدت آفرین وحدت، با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، کارشناس مهدوی و استاد حوزه و دانشگاه گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

اگر وحدت اسلامی را می‌خواهیم باید رابطه قدس و مهدویت را برجسته کنیم

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه مهدویت ظرفیت های بسیار عظیمی دارد که ما از آنها غافل هستیم، گفت: بیش از هزار سال است که از کارکردها و ظرفیت های مختلف مهدویت غفلت کرده ایم و آنطور که شایسته و بایسته است از این ظرفیت برای شکوه و عزت جهان اسلام و نیز همدلی و وحدت مستضعفان و صالحان جهان بهره نگرفته ایم در حالی که باید شبکه مستضعفان و صالحان جهان بر مدار مهدویت را تشکیل دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر اسلام می خواهد پایدار باشد و مسلمین به آن پایداری و عظمت خود برسند باید به مهدویت پناه برده و وحدت را تعریف کنند، مهدویت، تضمین حقانیت و آینده نگری اسلام است اگر در پی اثبات اصالت و درستی خود هستیم و می خواهیم آینده را تحت لوای اسلام قرار دهیم، باید به مهدویت متوسل شویم.

وی ادامه داد: مهدویت تضمین دوام و استمرار آموزه های اسلام الی الابد است. در مهدویت یک ایده اصلی وجود دارد که عبارت است از دین واحد، امت واحد و آینده واحد؛ شعار و الگوی اصلی مهدویت این است که می تواند باعث وحدت بخشی جهان اسلام شود.

سرنوشت واحد بشریت با مهدویت

حجت الاسلام کارگر تاکید کرد: از ظرفیت های مهم مهدویت، رقم زدن سرنوشت واحد برای همه جهان به ویژه مسلمانان است یعنی همه یک فرجام و غایت داریم، این یگانگی سرنوشت و هدف و مقصد بهترین دلیل برای وحدت است، مهدویت باور و اعتقاد واحد است این اعتقاد باید موجب تقریب و نزدیکی مسلمین شود همه اختلافات گروهی، مذهبی و قومیتی در سایه مهدویت رفع می شود، مهدویت تنها راه نجات در بیراهه ها است اگر کسی بخواهد آگاهانه و منصفانه نجات یابد، مهدویت تنها راه است.

تحقق وحدت معقول با مهدویت

وی اضافه کرد: از این رو، باید از ظرفیت های سیاسی وحدت بخش مهدویت یعنی الگوی حکومت جهانی اسلامی بهره بگیریم اگر کسی در این مسیر قرار نگیرد و از این ظرفیت استفاده نکند از دور خارج می شود و در مسیری قدم می گذارد که دشمنی با مهدی موعود(عج) است. علاوه بر این، باید از ظرفیت دینی فرهنگی مهدویت هم به نحو احسن استفاده شود با تکیه بر امهات و اساس اسلام؛ مهدویت پالایش همه اختلافات عقیدتی، فکری و فرهنگی و تنها مسیری است که می تواند اختلافات اعتقادی مذهبی را رفع کند همه مسلمانان با مراجعه به مهدویت می توانند وحدت معقول را درک کنند. وحدت معقولی که علامه جعفری بر آن تاکید داشت، با تکیه بر مشترکات که مهدویت اصلی ترین آن است، محقق می شود.

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه مهدویت ظرفیت های اجتماعی و اقتصادی‌ای دارد که وحدت آفرین است، ابراز کرد: متاسفانه، تاکنون مسلمانان نتوانسته اند چشم انداز مشترک بین الاسلامی درباره کارکردهای آینده پژوهانه مهدویت در موضوع وحدت داشته باشند، همه نخبگان دلسوز و تقریبی ما باید جمع شوند و به طراحی و ترسیم چشم انداز آینده نگر برای افق های میان مدت و بلندمدت جهان اسلام بر اساس مهدویت بپردازند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم نگاه صحیح آینده پژوهانه داشته باشیم، به نقطه اتکاء روشنی در آینده نیاز داریم همه اینها در روایات بیان شده اما نتوانسته ایم این روایات را برای جامعه اسلامی کاربردی و به جنبه های آینده ساز آن تکیه کنیم. این چشم انداز واحد جهان اسلام باعث شور و نشاط و پویایی و اشتیاق جهان اسلام به سوی آینده خواهد شد. این چشم انداز روشن را برای ادیان هم نیاز داریم باید نخبگان همه ادیان به طراحی و ترسیم چشم انداز منجی گرایانه بپردازند و جامعه مطلوب را در منظر و مرعی موعودگرایان عالم قرار دهند.

ضرورت وحدت در عرصه انتظار

حجت الاسلام کارگر در ادامه تاکید کرد: روح آینده پژوهانه مهدویت در جهان آنطور که باید تبیین نشده در حالی که ما نیازمند فرهنگ انتظار واحد به جای انتظارهای چندگانه و چندبعدی که فایده ای برای ما ندارد، هستیم. اگر واقعا خواهان تحقق جامعه جهانی موعود و آمدن منجی(عج) هستیم باید انتظار واحد هم داشته باشیم این انتظار ما را به سمت آن دولت موعود می کشاند وگرنه افراد مختلف با عقاید و ارزش های مختلف نمی توانند به منجی واحد برسند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد احساس نیاز جمعی بین مسلمانان، گفت: از طریق یافته های آینده پژوهی متوجه می شویم که استکبار درصدد اضمحلال اسلام است، امروز همه دشمنان جمع شده اند که نور اسلام را خاموش کنند نظیر موضع گیری فرانسوی ها علیه پیامبر(ص)؛ از این رو، باید احساس نیاز جمعی در مسلمانان برای اضطرار به ظهور مهدی موعود(عج) شکل بگیرد تا این حس نیاز نباشد وحدت بر مدار مهدویت هم شکل نمی گیرد.

روایات نبوی(ص) درباره آینده جهان وحدت آفرین است

این کارشناس مهدوی در ادامه بیان کرد: تکیه بر سنت و سیره نظری نبوی(ص) درباره آینده بشریت، وحدت آفرین است. مسلمانان فارغ از مذهب و حب و بغض باید این روایات را مدار وحدت قرار دهند این سخنان نبوی درباره آینده و ظهور و ریشه‌کَن شدن ظلم و تحقق عدالت و سربلندی جهان اسلام، کمک می کند مسلمین به وحدت واقعی معقول دست بیابند.

تحقق وحدت با ترسیم رابطه قدس و مهدویت

وی ادامه داد: مسئله فلسطین و قدس شریف از محورهای مهم وحدت است، قدس باید به عنوان قرارگاه مرکزی در عصر ظهور برجسته شود چراکه قرارگاه نجات بخشی مهدوی قدس خواهد بود و ظرفیت آینده سازی بسیار بالایی دارد تا کنون نتوانسته ایم بین قدس و مهدویت رابطه درستی برقرار کنیم اگر وحدت اسلامی را می خواهیم باید رابطه قدس و مهدویت برجسته شود و این مرکز را به عنوان نقطه اصلی قیام و پیروزی امام زمان(عج) قرار دهیم.

حجت الاسلام کارگر ابراز کرد: اینها باعث می شود بتوانیم تشکل فراگیر مهدی‌باوران مسلمان را تشکیل دهیم، ما هیچ تشکل رسمی ذیل موعودباوری نداریم هر چه هست در کتاب ها و همایش ها منحصر شده اما ما نیازمند تشکل رسمی یا غیررسمی به ویژه در میان جوانان مهدی باور هستیم، با این تشکل وحدت جهان اسلام فراهم می شود آنگاه بین جوانان ایران، لبنان، عراق، امارات، پاکستان، هندوستان و ... افق آینده پژوهانه واحد شکل می گیرد، چون آینده نگری جوان ایجاب می کند که با وحدت، شکوه و عظمت اسلام را محقق کند.

حجت الاسلام کارگر درباره تاثیر وحدت مذاهب بر انتظار زمینه ساز ظهور، بیان کرد: تمدن زمینه ساز فقط در ایران بسیار برجسته شده در حالی که باید در جهان اسلام برجسته شود، علما به ویژه علمای عرب زبان عراق، لبنان و یمن و حوزه علمیه نجف و ... باید پیشرو این ایده باشند. جهان اسلام متوجه این ایده نشده است در حالی که باید بدانیم پل ارتباط ما با دولت موعود، تمدن نوین زمینه ساز است.

وی تصریح کرد: برای زمینه سازی ظهور نیازمند نهضت یکپارچه جهان اسلام علیه مستکبران و ظالمان است در خانه نشست و دست روی دست گذاشتن ما را به جایی نمی رساند. نهضت یکپارچه کمک می کند جرقه های قیام و انقلاب جهانی مهدوی زده شود. در فرهنگ انتظار باید جهاد و تلاش و کوشش را برجسته کنیم مسلمانان باید با تلاش مضاعف و همت مضاعف خود قدم های سریع و صحیح برای ظهور بردارند هنوز اعتقاد به مهدی موعود(عج) در جهان اسلام ریشه دار نشده است.

این پژوهشگر و مولف مهدوی تاکید کرد: نوع‌دوستی و همدلی نظیر آنچه در زیارت اربعین دیده می شود زمینه ساز ظهور است، جهان اسلام باید در عمل این را نشان بدهد و مودت اسلامی را به نمایش بگذارد یعنی زندگی مسالمت آمیز و ایثارگرانه با محور مهدویت. زیارت اربعین بر محور مهدویت و با پرچم امام حسین(ع) چنین رقم می خورد باید این رویکرد بر جهان اسلام حاکم و با تفرقه مقابله شود. ما نیازمند جهان اسلام پرقدرت هستیم چنین جهان اسلامی زمینه ساز ظهور می شود، جهان اسلام عقب مانده و تحت ظلم نمی تواند ادعای جهانی ظهور داشته باشد!

وی در پایان خاطرنشان کرد: قدرت ما باید چنان بالا برود که قدس و فلسطین تکیه گاه داشته باشند و محور این قدرتمندی می تواند قدس باشد. جهان اسلام باید به شعار آزادی قدس شریف به رهبری مهدی موعود(عج) توجه کرده و آن را جهانی کند. ما معتقدیم با ظهور شعار وحدت با نوای «لا اله الا اللّه» طنین انداز و پرچم اسلام در همه جهان برافراشته می شود و هیچ الحاد و کفر و بی دینی باقی نمی ماند و فقط اسلام و مسلمانی باقی می ماند عصر ظهور یعنی عصر حاکمیت مسلمانان این ایده همیشه می تواند الهام بخش باشد آینده از آنِ منجی موعود و موعودباوران می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید