تقویم تاریخ؛ از روز اکو تا روز نیروی دریایی


تقویم تاریخ؛ از روز اکو تا روز نیروی دریایی

امروز جمعه هفتم آذر سال 1399 هجری شمسی، برابر با یازدهم ربیع الثانی سال 1442 هجری قمری و مطابق با بیست و هفتم نوامبر سال 2020 میلادی است.

تقویم تاریخ؛ از روز اکو تا روز نیروی دریاییبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی ( هفتم آذر ) به شرح زیر است:
روز اکو
۲۸ سال پیش، در روز هفتم آذر سال ۱۳۷۱ هجری شمسی درپی پیوستن کشور‌های ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان به سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) تعداد اعضای این سازمان به ده کشور رسید و این روز، به عنوان «روز اکو» نامگذاری شد.
سازمان اکو در سال ۱۳۶۳ هجری شمسی برای افزایش همکاری اقتصادی میان سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان تاسیس شد. این سازمان به دنبال رکود فعالیت سازمان همکاری عمران منطقه‌ای (R.C.D) به وجود آمد که در سال ۱۳۴۳ تاسیس شده بود. سازمان اکو تلاش می‌کند تا همکاری‌های اقتصادی میان ده کشور غرب آسیا را افزایش دهد. این سازمان همچنین توافقنامه‌های همکاری متقابل با برخی از سازمان‌های بین المللی امضا کرده است. اکو یکی از بزرگترین سازمان‌های منطقه‌ای در جهان است.
تقویم تاریخ؛ از روز اکو تا روز نیروی دریایی
تولد ابن خلکان، ادیب مسلمان
۸۳۴ سال پیش، در روز یازدهم ربیع الثانی سال ۶۰۸ هجری قمری «ابن خلکان» (Ebn-e Xallakan) قاضی، مورخ و ادیب برجسته مسلمان، در موصل - از شهر‌های عراق - متولد شد.
او از نوجوانی از محضر اساتید زادگاهش، دانش اندوخت. ابن خلکان در سفر‌های متعدد خود با فقه ها و مورخین بزرگ دیدار کرد و از علوم آن‌ها بهره برد. وی مدت‌ها قاضی شهر دمشق بود و در تاریخ، نحو و ادبیات عرب، چیره دست بود و در شناخت شعر، صاحب نظری برجسته به شمار می‌رفت. این دانشمند بزرگ در ماه رجب سال ۶۸۱ هجری قمری، درپی یک بیماری درگذشت و پیکرش در دامنه کوه قاسیون در دمشق، که مدفن بسیاری از علمای نامدار است، به خاک سپرده شد. از مهمترین آثار ابن خلکان کتاب «وفَیات الاعیان» است که در آن به شرح احوال بزرگان و دانشمندان علوم مختلف، همچنین امیران و وزیران پرداخته است.
تقویم تاریخ؛ از روز اکو تا روز نیروی دریایی
تعیین خطوط مرزی میان اروپا و آسیا
۱۰۱ سال پیش در چنین روزی بیست و هفتم نوامبر سال ۱۹۱۹ میلادی خطوط مرزی جدید در اروپا و خاورمیانه پس از پایان جنگ جهانی اول تعیین شد.
پس از پایان جنگ جهانی اول و امضای قرار داد صلح وِرسای، قرارداد‌های دیگری نیز برای تعیین تکلیف امپراتوری ‏های اتریش - مجارستان و عثمانی و کشور بلغارستان امضا شد که هر یک متضمن شرایط سنگین و پرداخت غرامت از طرف این کشور‌ها به فاتحین بود. در این میان، کنفرانس پاریس با تعیین خطوط مرزی جدیدی برای اروپا و کشور‌های خاورمیانه، نقشه جهان را به کلی تغییر داد. به طوری که در ۲۷ نوامبر ۱۹۱۹ م، پس از از بین رفتن امپراتوری اتریش - مجارستان، از بطن آن کشور‌های مستقل تازه ‏ای به وجود آمدند. کشور چکسلواکی از سرزمین شمالی اتریش و بخشی از جنوب آلمان به وجود آمد و کشور مجارستان به صورت مستقلی پا به عرصه وجود نهاد. هم‏چنین قسمتی از سرزمین‏‌های شرقی این امپراتوری، ضمیمه رومانی شد و از پیوستن صربستان و مونته نگرو و بقیه متصرفات اتریش در بالکان، کشور یوگسلاوی به وجود آمد. در شمال شرقی اروپا نیز کشور مستقل لهستان، بین روسیه و آلمان پا به عرصه گیتی گذاشت و سرزمین ‏های ساحلی دریای بالتیک به نام ‏های لتونی، لیتوانی و استونی، استقلال یافتند. از دو کشور مغلوب دیگر جنگ جهانی اول، بلغارستان قسمتی از اراضی خود را به نفع یونان و یوگسلاوی از دست داد و بخش اروپایى ترکیه به نیمه اروپایى استانبول و حومه آن محدود شد. امپراتوری عثمانی هم مانند امپراتوری اتریش - مجارستان متلاشی گردید و فقط ترکیه امروزی از آن بر جای ماند. از متصرفات عثمانی در بین النهرین و شرق مدیترانه، پنج کشور عراق، اردن، سوریه، لبنان و فلسطین ایجاد شدند که نخست تحت قیمومیت جامعه ملل یا تحت الحمایه انگلیس و فرانسه بودند و به تدریج استقلال یافتند. همچنین طرح تشکیل یک دولت یهودی در فلسطین، طی سال ‏هایی که این سرزمین تحت قیمومیت انگلیسی‏‌ها بود شکل گرفت و در سالیان پس از آن رژیم صهیونیستی نیز اعلام موجودیت کرد.
تقویم تاریخ؛ از روز اکو تا روز نیروی دریایی
عملیات مروارید در خلیج فارس و روز نیروی دریایی
۴۰ سال پیش درچنین روزی، هفتم آذر سال ۱۳۵۹ هجری شمسی حدود دو ماه پس از آغاز جنگ تحمیلی رژیم سابق عراق علیه ایران، نیروی دریایی ایران طی عملیاتی با نام عملیات «مروارید» در خلیج فارس، توانست نیروی دریایی عراق را از کار بیاندازد.
در جریان این عملیات و در یک درگیری شدید میان کشتی‌های جنگی دو کشور، تعداد زیادی از شناور‌های جنگی رژیم عراق منهدم شد و صدمات جدی نیز به اسکله نفتی البکر عراق در شمال غرب خلیج فارس وارد شد. به دنبال این عملیات، نیروی دریایی ایران با اقتدار، کنترل این ناحیه از خلیج فارس را به دست گرفت. در ایران، روز هفتم آذر به خاطر ابراز شجاعت و لیاقت رزمندگان نیروی دریایی، «روز نیروی دریایی» نامیده شده است.
تقویم تاریخ؛ از روز اکو تا روز نیروی دریایی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...