بخشی از کمبود انسولین در خراسان جنوبی رفع شد


بخشی از کمبود انسولین در خراسان جنوبی رفع شد

بیرجند - ایرنا - مسوول اداره نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توزیع 500 عدد انسولین لانتوس در داروخانه‌های خراسان جنوبی، بخشی از کمبود انسولین در استان رفع شد و توزیع انسولین به تدریج ادامه دارد.

علی راستی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روز گذشته ۱۰۰ بسته پنج عددی انسولین لانتوس و ۱۰۰ بسته انسولین توژئو در داروخانه‌های هلال احمر به صورت عمده و برخی داروخانه‌های دیگر توزیع شد.

وی با بیان اینکه در مرکز استان انسولین لانتوس تنها در اختیار داروخانه‌ هلال احمر قرار گرفت اظهار داشت: در سایر شهرستان‌های استان نیز نمونه ایرانی و خارجی انسولین لانتوس به نسبت مساوی و انسولین توژئو که عملکردی مشابه لانتوس دارد عمدتا در داروخانه هلال احمر و در سایر داروخانه‌ها توزیع شده است.

مسوول اداره نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: انواع مختلف انسولین در داروخانه‌های استان موجود است اما در زمینه نوع انسولین لانتوس که خارجی و وارداتی است با کمبود مواجه شده بودیم.

وی گفت: نمونه ایرانی این نوع انسولین نیز در داخل تولید شده است و سهمیه‌ای به استان اختصاص یافته است که به تدریج وارد استان و در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌‎گیرد.

راستی تصریح کرد: در ۲ هفته اخیر طی ۲ مرحله انسولین لانتوس خارجی در استان توزیع شده اما به میزان کافی نبوده است.

مسوول اداره نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه هنوز با کمبود انسولین در استان مواجه هستیم گفت: با تامین بخش اندکی از انسولین لانتوس، نسبت به هفته‌های گذشته وضعیت استان بهتر است.

وی افزود: افرادی که به انسولین لانتوس دسترسی ندارند می‌توانند با مراجعه و مشورت با پزشک خود نسبت به تغییر انسولین اقدام کنند.

راستی تاکید کرد: اگر در مجموع انسولین لانتوس در استان یا کشور وجود نداشته باشد می‌توان از انواع دیگر یا از نوع ایرانی آن استفاده کرد لذا آنقدر موضوع حیاتی نیست که بیماران فقط به دنبال همین نوع دارو باشند.

وی بیان کرد: با توزیع انسولین در داروخانه‌ها، هجوم زیاد مردم به داروخانه‌ها با توجه به شرایط کنونی شیوع کرونا اصلا به صلاح نیست و بیماران باید به میزان نیاز و بر اساس مقررات بیمه نسبت به تامین انسولین اقدام کنند.

مسوول اداره نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: درخواست انسولین لانتوس خارج از مقررات دفترچه و به صورت آزاد توسط افراد پذیرفته نیست و امکان توزیع به این شکل در استان وجود ندارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روز گذشته به رسانه‌ها اعلام کرد: بیش از ۲ هزار عدد انسولین در داروخانه‌های استان توزیع شد و بیماران می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها انسولین مورد نیاز خود را تهیه کنند.

در حال حاضر ۱۷ هزار و ۶۴۰ نفر در خراسان جنوبی به بیماری دیابت مبتلا هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری