اصناف با انصاف


اصناف با انصاف

خرم‌آباد - ایرنا - بسیاری از صاحبان واحدهای صنفی سلسله با شروع طرح محدودیت‌های جدید کرونا وظیفه خود را به خوبی انجام داده اند که با تداوم این قانونمندی نقش موثری در روند کاهشی شیوع ویروس خواهند داشت.

به گزارش ایرنا زمانیکه خبر تایید اولین بیماران کووید ۱۹ در کشور منتشر شد هیچکس فکر نمی کرد شهرستان کوچک، خوش آب و هوا و محصور در رود و درخت سلسله پس از قم جزو اولین شهرستان های پیشرو از نظر میزان ابتلا باشد.

اولین قربانیان کرونا در لرستان از شهرستان سلسله بودند و اولین اعمال محدودیت های موج اول شیوع ویروس در این منطقه بود که همراهی خوب مردم شهرستان با مسئولان و عمل به دستورالعمل های بهداشتی سبب کنترل موج اول و جلوگیری از مرگ و میر بیشتر شد.

اولین اعمال محدودیت ها در سلسله با استقبال بسیار ستودنی و شایسته مردم همراه شد، بسیاری از کسبه به صورت خودجوش اقدام به تعطیلی واحدهای خود کردند، تمامی بازار بجز فروشگاه های مواد غذایی بحالت تعطیل درآمد و می توان گفت حضور مردم در تجمعات و سطح شهر به حدود صفر رسید.

خیابان و کوچه ها خلوت و عاری از حضور مردم بود و همین امر در کنار عمل به دستورالعمل های بهداشتی و توصیه های مسئولان سبب شد در مدت زمان کوتاهی ویروس در شهرستان کنترل و وضعیت دوباره به سفید تغییر یابد اما با پایان محدودیت ها و همزمانی آن با ایام فروردین و اردیبهشت، مردم دوباره با حضور در تفرجگاه ها، دورهمی های خانوادگی و برگزاری مراسم شادی، ویروس را به فراموشی سپردند و نتیجه این شد که موج های دوم و سوم شیوع ویروس مردم را در بر گرفت.

اکنون که وضعیت سلسله از حیث شیوع ویروس قرمز اعلام و تصمیم به تعطیلی مشاغل غیرضروری گرفته شده است، باز هم بسیاری از کسبه و بازاریان بدون هیچگونه فشار و به صورت خودجوش اقدام به تعطیلی واحدهای خود کردند چرا که سلامت همنوع را بر نفع شخصی ترجیح داده اند.

درحالیکه بسیاری از کسبه به دلیل مشکلات مالی، قرض، بدهی و کرایه واحد صنفی خود با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند اما در شرایط پیش آمده فعلی یاریگر مسئولان و همنوعان خود هستند که باید با حمایت های لازم باری از دوش آنها برداشته شود تا بیش از این کمرشان زیر سختی بار مشکلات خم نشود.

یکی از فروشندگان پوشاک گفت: مستاجر هستم و ماهی ۵۰۰ هزار تومان کرایه خانه پرداخت می کنم، این مغازه را هم ماهانه یک میلیون تومان اجاره کرده ام، هرماه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قسط بانکی پرداخت می کنم و این درحالی است که هزینه های آب، برق و گاز هم قابل چشم پوشی نیست.

وی ادامه داد: با گران شدن قیمت بسیاری از کالاها و تعطیلی بازار با مشکلات مالی فراوانی مواجه شده ایم و این روزها فقط شرمندگی را سر سفره می بریم اما بازهم چون پای جان همنوعانمان در میان است ترجیح می دهیم صبر پیشه کنیم تا این بحران را هم پشت سر بگذاریم.

یکی دیگر از کسبه که دارای یک واحد قنادی است با خنده می گوید: چند میلیون تومان شیرینی در مغازه دارم که در این ۲ هفته تعطیلی خراب می شوند، در مشورت با همسرم به این نتیجه رسیدیم که آنها را نذر دفع شر کرونا و میان اقوام و همسایگان پخش کنیم شاید فرجی شود.

این فروشنده خوش قلب گفت: در شرایط پیش آمده من و تو معنا ندارد باید به فکر جمع باشیم، بسیاری از هموطنان به خاطر ابتلا به کرونا در میان ما نیستند و روا نیست خانواده های بیشتری عزادار شوند، همه ما مشکلات مالی داریم اما باید دست به دست هم دهیم تا شر کرونا را از سر کشور کم کنیم.

وی افزود: البته امیدواریم که همچون مصوبه های پیشین ستاد مقابله با کرونا، باز هم دولت به کمک کسبه بیاید و حمایت های لازم را از آنها داشته باشد تا با ضرر و زیان بیش از حد، دچار مشکل نشوند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سلسله نیز با اشاره به وجود بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد صنفی مختلف در سطح شهرستان می گوید: از ابتدای اجرای طرح محدودیت فعالیت مشاغل در شهرستان تاکنون بیش از ۸۱۰ مورد بازرسی با همکاری تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، شبکه بهداشت و درمان، اماکن و نیروی انتظامی صورت گرفته است.

یوسف مرادی با بیان اینکه طی این مدت ۱۱۳ واحد صنفی پلمب و برای ۲ واحد نیز پرونده تخلفاتی تشکیل شده است افزود: بسیاری از صاحبان واحدهای صنفی شهرستان همکاری قابل قبولی در اجرای طرح داشته اند و امیدواریم که با ادامه روند کنترلی ویروس به زودی شاهد فعالیت سایر مشاغل دسته های ۲، سه و چهار نیز باشیم.

براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا از اول آذرماه محدودیت‌های جدید اعمال شده است که طبق آن گروههای شغلی به چهار گروه تقسیم شده است و طبق این مصوبه تنها گروههای شغلی یک حق فعالیت در مناطق قرمز را دارند.

گروه‌های شغلی یک شامل بیمارستان، داروخانه، مطب، آمبولانس، آتش نشانی، سوپرمارکت، نانوایی ها، امنیت، سلامت، تعمیرگاه‌های لوازم خانگی و پمپ بنزین هستند که به هیچ وجه نباید تعطیل شوند.

از ابتدای شیوع کرونا تا سوم آذر ابتلای قطعی ۵۴ هزار و ۳۳۰ شهروند لرستانی به ویروس کرونا و مرگ یکهزار و ۱۰۴ آنان تایید شده است، اکنون وضعیت شیوع کرونا در بروجرد، خرم آباد و سلسله قرمز، چگنی زرد و مابقی شهرستان های ۱۱ گانه لرستان نارنجی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !