خواب زمستانی شهر در سایه محدودیت‌های کرونایی


خواب زمستانی شهر در سایه محدودیت‌های کرونایی

زاهدان- ایرنا- زاهدان مرکز سیستان‌و بلوچستان از اول آذر بدنبال جولان موج سوم کرونا و اعمال محدودیت‌های کرونایی دیگر شباهتی به روزهای قبل ندارد، از هیاهوی مردم در معابر خبری نیست و بازارها به امید کاهش مرگ‌ومیر کرونا در خواب زمستانی فرو رفته‌ و الگویی از همکاری خوب مردم را به نمایش گذاشته است.

به گزارش ایرنا از کرونا که بارها گفته‌اند و طول و تفصیلش را همه‌ی ما با عمق جان درک کرده‌ایم و ناگزیر این پیوند ناگسستنی را با زندگیمان پذیرفته‌ایم.

اما ازآغازین روز اجرای طرح در سیستان‌وبلوچستان همزمان با سایر مناطق کشور محدودیت‌های کرونایی با سازوکاری شدیدتر و گستره‌ بیشتر در سراسر استان کلید خورد و حافظه تاریخی مردمان این سرزمین را با اتفاقی جدید همراه ساخت.

گشت و گذاری در شهر زدیم، با عبور از خیابان‌های اصلی زاهدان معروف به بازارهای مرکزی و رسولی که تا دو روز پیش مملو از جمعیت خریدار و فروشنده ثابت و دوره گرد بود شهر در سکوتی غمبار فرورفته و از رفت و آمدهای زیاد و ترافیک خبری نیست.

روند تغییرات اجرایی طرح از صبح روز اول آذر آغاز شد تعداد کارمندانی که به دستگاه‌های اجرایی می‌رفتند با توجه به ضرورت و کارکرد دستگاه مربوط کاهش یافته و از طرفی بسیاری از مشاغل در دسته‌بندی شغل‌های پرخطر گروههای ۲، سه و چهار بسته شده است.

همه این‌ها را می‌شد از اتومیبل‌ها و وسایل عبوری در تردد، پارکینک‌های شهری و اداری و کرکره‌های پایین کشیده شده مغازه‌ها فهمید.

خواب زمستانی شهر در سایه محدودیت‌های کرونایی

همراه با مردم در محدودیت‌ها

واژه مسوولیت و مشارکت اجتماعی هر چند جاری زبان‌های ما نیست اما ما ایرانیان و به ویژه مردمان سیستان‌وبلوچستان بارها در عرصه عمل آن را نشان داده‌ایم از مرور روزهای مبارزات انقلابی گرفته تا دوران هشت سال دفاع مقدس همواره این مسوولیت در میان مردم استان وجود داشته اما این بار عرصه ای که هماورد می طلبد سخت تر، فراگیرتر و نوین تر از گذشته است.

در راستای همگانی کردن مسوولیت اجتماعی طرح جدی محدودیت های کرونایی در سیستان و بلوچستان از دو روز پیش آغاز شد، این موضوع دستمایه‌ای برای عمیق شدن در اجرای دقیق این طرح پیمایشی در سطح شهر شد، با چند نفر از شهروندان در مورد این طرح گفت وگو کردیم تا نقاط ضعف و مثبت ان را از دیدگاه عموم جامعه بررسی کنیم.

یکی از شهروندان زاهدانی که به شغل شریف رانندگی خودروی عمومی درون شهری اشتغال دارد و روزانه ساعات زیادی را در شهر تردد می کند، درباره مشاهدات میدانی‌اش و مقایسه آن با روزها گذشته گفت: هیچ زمان زاهدان را اینگونه ندیده بودم صبح تا ظهر تعداد ماشین‌ها به شدت کاهش یافته است.

وی که خود را یعقوب محمدحسنی معرفی کرد افزود: عده‌ای از شهروندان هنوز این طرح را جدی نگرفتند بطوریکه از برخی مسافران شنیدم که بعضی از بازاریان چهارراه رسولی زاهدان در روز اول اجرای طرح مغازهای شان را نبسته اند که از دستگاههای نظارتی انتظار است با این قبیل کسبه برخورد کنند.

او ادامه داد: هرچند شرایط اقتصادی باتوجه به این محدودیت‌ها برای برخی مشاغل دشوار شده بطوریکه بسیاری از سرویس‌های شبانه من تعطیل و به دلیل کاهش فعالیت ادارات در ۲ هفته اول هزینه دریافتی از سرویس‌ها نصف شده که شرایط زندگی را برایم سخت‌تر کرده است اما موافق این طرح هستم.

محمدحسنی با قدردانی از مجریان و برگزارکنندگان این طرح افزود: با توجه به زندگی قومی و قبیله ای و روابط زیاد خانوادگی در این استان تا پیش از اجرای این طرح توان مقابله در برابر بسیاری از رسوم را نداشتیم و روابط خانوادگی‌مان بر اثر نرفتن به مراسم و دورهمی های خانوادگی مانند عروسی‌ها به خطر افتاده بود اما با اجرای این طرح و ایجاد محدودیتها دیگر مسوولیتی بر گردن ما نیست و خانواده ها برای نرفتن به این قبیل مراسم از یکدیگر گلایه نمی کنند.

محمد سیامی یکی دیگر از شهروندان که به شغل آزاد مشغول است گفت: اجرای این طرح بسیار خوب و مثمرثمر است زیرا آمار مبتلایان به کرونا افزایش پیدا کرده بود و خودم چندین نفر را می شناسم که براثر کرونا فوت کردند اما من چهار فرزند دارم که برای تامین مخارج‌شان به مشکل خورده ام این روزها مجبور به ماندن در خانه هستم و تنها با یارانه اندک اعضای خانواده روزگار را سپری می کنیم.

مریم پودینه یکی از بانوان خانه‌دار زاهدانی که برای خرید به سوپر مارکت آمده بود به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح خوبی است ای کاش ادامه پیدا کند و این بیماری هر چه زودتر از بین برود.

وی به تجربه روزهای آغازین نوروز و اجرای نخستین طرح اعمال محدودیت ها اشاره کرد و گفت: در آن روزها حتی به نانوایی هم نمی‌آمدم و خودم در خانه نان می‌پختم من حاضرم ماهها در خانه بمانم اما شاهد مرگ همشهریانم نباشم.

«مائده» دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز عقیده دیگری دارد و می گوید: این تعطیلی‌ها کمکی به کاهش بیماری کرونا نمی کند قبل از آغاز محدودیت‌ها بسیاری بار سفر خود را بسته‌اند و از این تعطیلات به مانند تعطیلات نوروز نهایت استفاده را می‌کنند با این تفاوت که در شهر مقصد جابه جا نمی شوند.

وی بر فرهنگ سازی تاکید کرد و افزود: هر روز استرس مبتلا شدن را به کرونا را دارم اما می‌دانم بیشتر از آنکه این طرح راهگشا باشد فرهنگ‌سازی مهم است اینکه عده‌ای تا طرح شروع نشده برای مسافرت آماده می‌شوند و عده‌ای دیگر تا دقیقه ۹۰ عروسی و مراسم غیر ضروری برگزار می کنند من مطمئنم بعد از اجرای این طرح در ۲ هفته آمار بیشتری از مبتلاها را خواهیم داشت.

محمدعلی سارانی کارمند یکی از دستگاه های اجرایی پر رفت و آمد است که از اجرای این طرح راضی بود و گفت: حفظ سلامت مردم در شرایط کنونی دارای اهمیت زیادی است هر چند این طرح در کارها خلل ایجاد می کند اما حتما به سلامتی مردم مرتبط است و خواهد توانست از باری سنگینی که بر دوش جامعه پزشکی است بکاهد.

او به تجربه کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: اینکه آمار مبتلایان در برخی کشورها مانند استرالیا یا ژاپن کم است بخاطر اجرای محدودیت‌های صحیح است.

سارانی ادامه داد: این محدودیت ها باید ادامه داشته باشد البته سازو کار مناسبی نیز برای بعضی مشاغل که کمتر آسیب ببینند تعریف شود.

از اجرای محدودیت‌ها تنها ۲ روز گذشته اما نظر شهروندان درباره تعطیلی و ایجاد محدودیت‌های کرونایی تا حدودی مثبت است هر چند نگرانی‌ها در میان اقشار ضعیف به دلیل وضعیت اقتصادی وجود دارد.

ایجاد محدودیت‌ها در شرایط اضطراری بسیار کمک کننده است با این فرض که اگر در شرایط جنگی و در زیر تیرهای دشمن باشیم کمین کردن و در سنگر ماندن گزینه عقلی محتمل است.

بحران کرونا و جولان افسارگسیخته آن که کمتر از شرایط دشوار جنگی نیست، ماندن در خانه و کاهش رفتارهای اجتماعی خطرناک می‌تواند به کاهش آمار این بیماری کمک کند اما این موضوع به زیر ساخت‌هایی نیاز دارد و آن در درجه اول فرهنگ مسوولیت در مقابل همنوعان و دیگری زیر ساخت اقتصادی و معیشت قشر وسیعی از جامعه که در صورت نبود نان، جان را نیز نمی‌خواهند.

خواب زمستانی شهر در سایه محدودیت‌های کرونایی

مردم نقش مهمی در اجرای موفق طرح دارند

سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری سیستان‌وبلوچستان گفت: نقش مردم در کنترل ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال آن مهم بوده و همراهی آنان در این امر بسیار تاثیرگذار است.

محمد هادی مرعشی به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با شیوع فراگیر کرونا قطعا مردم در کنترل بیماری نقش و تاثیر بسیار مهمی دارند به همین سبب از هم استانی های عزیز درخواست داریم پروتکل‌ها ی بهداشتی را بطور جدی رعایت و مسوولان را در اجرای محدودیت‌ها همراهی کنند.

وی افزود: اگر بتوانیم این ۲ هفته را با سختگیری‌هایی که برخلاف میل باطنی مجریان طرح اعمال می‌شود بخوبی سپری کنیم قطعا زنجیره انتشار کرونا قطع خواهد شد و کنترل‌های هماهنگ مردم سبب خواهد شد که به یک وضعیت نسبتا مطلوب برسیم.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: از روز نخست آذرماه همزمان ۲ طرح بزرگ مدیریت کرونا تحت عنوان «مدیریت هوشمند محدودیت‌ها » و طرح «سردار شهید قاسم سلیمانی» به اجرا در آمد که در دو روز گذشته همکاری بازاریان و مردم رضایتبخش است.

وی با تشریح طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها گفت: این طرح در حوزه‌های ادارات، مشاغل تجاری، خدماتی و بازرگانی، فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی و ترددهای درون شهری و بین شهری اعمال خواهد شد.

مرعشی ادامه داد: در طرح مدیریت هوشمند محدودیت ترددها با همکاری مردم اعمال شده و برای پلاک‌های غیربومی ورود به شهرهای قرمز ممنوع است و پلاک‌های بومی نیز نمی‌توانند از این شهرها خارج شوند.

وی افزود: البته تردد خودروهای پلاک غیربومی در شهر مشکلی ندارد اما نمی توانند از شهر خارج شوند.

خواب زمستانی شهر در سایه محدودیت‌های کرونایی

همکاری خوب مردم کرونا را شکست می دهد

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا و مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: همکاری خوب مردم در اجرای طرح محدودیت های هوشمند اقدامی شایسته در شکست کرونا خواهد بود.
عباسعلی ارجمندی بیان کرد: بر اساس بازرسی های میدانی که به اتفاق معاون امنیتی انتظامی استاندار و فرماندار زاهدان از سطح شهر و پلیس راه داشتیم همکاری های مردم بسیار خوب و تلاش دستگاههای دستاندرکار قابل قدردانی است.

وی ادامه داد: بررسی های هفتگی در مورد وضعیت شهرهای استان که هر دوشنبه انجام می شود نشان می دهد که فعلا ۶ شهرستان استان در وضعیت قرمز و نارنجی بسر می برند البته امروز تا آخر وقت نتیجه بررسی جدید مشخص می شود که با این بررسی افزوده شدن به تعداد شهرهای قرمز استان محتمل است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان در ارتباط با فعالیت ادارات و کارکنان در شهرهای قرمز گفت: حضور حداکثر یک سوم کارکنان دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات ضروری و مرتبط با ماموریت‌های اساسی در محل کار با تشخیص بالاترین مقام، حضور حداکثر یک دوم کارکنان سایر دستگاه‌ها، لغو تمامی مأموریت‌های اداری غیرفوری و برگزاری جلسات در فضای سربسته با رعایت الزامات حداکثر تا ۱۵ نفر الزامی شده است.

وی اظهارداشت: خروج خودروهای شخصی با پلاک بومی از شهرهای قرمز به دیگر شهرهای کشور و ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای قرمز ممنوع و تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در سطح شهر بجز خودروهای مجاز به تایید فرمانداری ممنوع است.

ارجمندی تصریح کرد: در شهرهای نارنجی جریمه ۵۰۰ هزار تومانی در هر ۲۴ ساعت یکبار برای متخلفان در تردد به سایر شهرها اعمال خواهد شد.
وی ادامه داد: جریمه یک میلیون تومانی برای خودروهای شخصی متخلف در شهرستان‌هایی که دارای وضعیت قرمز هستند در هر ۲۴ ساعت یکبار اعمال خواهد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان گفت: همچنین جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در سطح شهرهای با وضعیت قرمز اعمال می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه