امروز برای خدا چه کردی؟


امروز برای خدا چه کردی؟

تهران- ایرنا- «امروز برای خدا چه کردی؟» شعاری است که جرقه آن با خدمت‌رسانی به معلولان در شهرستان «ملارد» از توابع استان تهران زده شد تا شاید به الگویی در سطح کشوری تبدیل شود.

به گزارش ایرنا این شهرستان غربی استان تهران در مناسب‌سازی معابر و شرایط زندگی برای معلولان تا حدی موفق عمل کرده که رتبه نخست این استان را از این لحاظ کسب کرده است.

آری شعار «امروز برای خدا چه کردی؟» در ملارد تبدیل به عمل شد و متولیان حوزه معلولان در این شهرستان با ابلاغ بخشنامه‌هایی، توانستند در عمل به کمک این قشر بیایند که یکی از آنها بخشنامه فرمانداری به مسئولان ادارات برای خدمت‌رسانی حضوری به معلولان است.

بر اساس این بخشنامه اگر اداره‌ای مناسب‌سازی لازم را انجام نداده باشد که معلول بتواند مانند سایر شهروندان وارد آن سازمان شود، مدیر یا کارشناس مسئول آن اداره موظف هستند تا خودشان به ورودی دستگاه مراجعه کنند و به میزبانی معلولان بیایند تا انجام امور اداری آنان را پیگیری کنند.

مدیر یکی از موسسه‌های خیریه معلولان شهرستان ملارد که از جمله بانیان این طرح به شمار می‌رود، در مورد چگونگی شکل‌گیری این اقدام اینگونه بیان می‌کند: چند وقت پیش یکی از معلولان برای گرفتن خدمت از یکی از ادارات پشت در منتظر مانده بود و اجازه ورود هم به او داده نمی‌شد که پس از اطلاع، با مسئول مستقیم و بالادستی آن اداره تماس حاصل و نتیجه این شد که عالی‌ترین فرد مسئول همان اداره خودش پایین آمد و کار معلول را راه انداخت.

راه معلولان را از مردم عادی جدا نکنیم

عبدالرسول قربانی، مسئول انجمن حمایت از معلولان ملارد که طی چندسال گذشته پیگیر اجرای این طرح و سایر طرح‌های حمایتی از معلولان بوده به خبرنگار ایرنا می‌گوید: من خودم ویلچری هستم و همه محدودیت‌ها برای معلولان را می‌بینم و درک می‌کنم اما باید این فرهنگ نهادینه شود که راه معلولان از افراد عادی جدا نیست.

وی اضافه کرد: برای حمایت از افراد کم‌توان قانون وجود دارد اما به درستی اجرا نمی‌شود و ما در این انجمن تلاش می‌کنیم تا فرهنگ حمایت از معلولان در سطح شهر و ارائه خدمات را نهادینه کنیم.

قربانی اعلام کرد: طی سال ۱۳۹۷ در شهرستان ملارد به بحث مناسب‌سازی شهرهای این منطقه ورود کردیم و در نهایت موفق به کسب رتبه نخست استان تهران شدیم.

مسئول انجمن حمایت از معلولان ملارد ادامه داد: با پیگیری‌هایی که انجام شد و حمایتی که فرماندار داشت، موفق شدیم در زمینه‌های بسیاری از جمله مناسب‌سازی معابر، سکوی عابر بانک و مسیر ورود و خدمت‌رسانی در دستگاه های اجرایی موثر باشیم و طرح‌های قابل توجهی اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه در ادارات دولتی به سمت مناسب‌سازی ورودی‌ها و در سطح شهر نصب تابلوهای ویژه رفتیم، خاطر نشان کرد: یکی از مسیرهای تردد دانش‌آموزان ویلچری نیز مناسب‌سازی شد و نخستین آرایشگاه ویژه معلولان به بهره‌برداری رسید.

قربانی تاکید کرد: همه تلاش و هدف ما این است که راه مردم عادی و معلولان را از همدیگر جدا نکنیم و قوانین مصوب را در سطح شهر اجرا کنیم.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده ۲ اتفاق خوب در ملارد رخ داده است که یکی دستور مستقیم فرماندار به همه ادارات مبنی بر لزوم مناسب‌سازی بوده و دیگری همراه‌سازی یک کارشناس مسئول با فرد معلول از لحظه ورود به یک دستگاه اجرایی تا اتمام دریافت خدمات است.

قربانی افزود: به این ترتیب با دستور فرماندار، کارشناس مسئول یا مدیر مربوطه موظف است تا کار و خدمت مورد نیاز شخص معلول و کم‌توان را پیگیری کند و به نتیجه برساند.

نماینده معلولان شهرستان ملارد شعار خود در این شهرستان برای حمایت از معلولان را «ملارد شهر مهربان حامی و همراه معلول» اعلام کرد و اظهار داشت: شعاری را با عنوان «امروز برای خدا چه کردی؟» راه انداخته‌ایم که به دنبال آن خواستار همراهی هر شخصی برای حمایت از معلولان به میزان توانمندیشان هستیم.

قربانی اعلام کرد: با همین شعار امروز برای خدا چه کرده‌ای نیز به معلولان در بخش‌های مختلف خدمات ویژه ارائه می‌شود.

وی یادآورشد: در شهرستان ملارد چهار هزار و ۵۰۰ معلول داریم و در موسسه خیریه حمایت از معلولان شهید ناصر قربانی این شهرستان بیش از یک هزار خانوار معلول تحت پوشش هستند.

تا آنجا که می‌توانیم

«سجاد برنجی» فرماندار ملارد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بخشنامه مذکور برای خدمت‌رسانی به معلولان را کمترین کاری دانست که می‌توان و باید برای خدمت‌رسانی به این قشر از جامعه انجام داد.

وی افزود: اگر بتوانیم خودمان را جای معلولان قرار دهیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود لذا ما وظیفه داریم که هرکاری از دستمان بر می‌آید برای سهولت خدمت‌رسانی به معلولان انجام دهیم.

«برنجی» رویکرد ادارات از اجرای چنین طرح‌هایی را بسیار مناسب و استقبال گرایانه توصیف کرد و اظهار داشت: همه مدیران شهرستان از این گونه طرح‌ها حمایت و آن را اجرایی کرده‌اند و امیدوار هستیم که این چنین طرح‌هایی مبنا و الگویی در سطح استان و کشوری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه