افزایش ترافیک عصرگاهی مازندران پس از ممنوعیت‌های کرونایی


افزایش ترافیک عصرگاهی مازندران پس از ممنوعیت‌های کرونایی

ساری – ایرنا - نخستین روز محدودیت‌های کرونایی در مازندران با وجود تعطیلی بسیاری از صنوف، با افزایش ترافیک عصرگاهی در برخی مناطق پرتردد مرکز استان و بعضی شهرهای دیگر استان همراه بود.

به گزارش ایرنا، اجرای طرح جدید محدودیت‌های کرونایی از روز شنبه اول آذر در سراسر کشور، تغییراتی در روند روزمره فعالیت‌های اقشار مختلف جامعه ایجاد کرد. بسیاری از صنوف در شهرهای با وضعیت قرمز تعطیل شده‌اند و در شهرهای با وضعیت نارنجی نیز ممنوعیت فعالیت برای صنوف سطح دو، سه و چهار در نظر گرفته شد. همچنین ممنوعیت‌های ترافیکی در نظر گرفته شده برای شهرهای مختلف نیز روند عادی رفت‌وآمدها را تغییر داده و نظم کرونایی خاصی در مسیرهای بین شهری و همچنین در برخی خیابان‌های شهرهای با وضعیت قرمز ایجاد کرده است.

از طرفی تعطیلی بسیاری از صنوف غیرضروری در شهرهای با وضعیت قرمز و ممنوعیت فعالیت‌ مشاغل و صنوف سطح دو، سه و چهار از ساعت ۱۸ به بعد در شهرهای با وضعیت نارنجی، در روالی عادی باید سبب کاهش ترددهای درون‌شهری شود. اما در ساعات پایانی نخستین روز اجرای محدودیت‌ها، ترافیک تقریبا سنگین خیابان‌های مرکزی شهر ساری این علامت سوال را ایجاد می‌کند که با وجود تعطیلی تقریبا همه واحدهای صنفی غیرضروری در محدوده مرکزی شهر، دلیل این ترافیک ایجاد شده چیست؟

شهرستان ساری به عنوان یکی از سه شهرستان با وضعیت قرمز در مازندران، از صبح روز شنبه یکم آذر تقریبا خلوت بود و بسیاری از محدودیت‌های کرونایی نیز در این شهر رعایت شد. اما با نزدیک شدن به ساعات عصر، بر حجم ترافیک خیابان‌های مرکزی این شهر از جمله قارن و فرهنگ افزوده شد. به طوری که حوالی ساعت ۱۷ تا ۱۹ با ورود بسیاری از خودروها به کوچه‌های ترافیک به کوچه‌های فرعی این دو خیابان نیز کشیده شد.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا از مناطق مرکزی شهر ساری به عنوان یک شهروند ساکن خیابان قارن در عصر روز شنبه یکم آذر، نشان می‌دهد ترافیک در خیابان‌های فرهنگ و قارن پس از ساعت ۱۵ روندی رو به افزایش گرفت و تقریبا تا حوالی ساعت ۲۰ حجم تردد در این مناطق بالا بود. این در حالی است که به دلیل تعطیلی واحدهای صنفی غیرضروری، بهانه‌ای برای خرید از فروشگاه‌ها وجود ندارد. حتی در برخی کوچه‌های حوالی خیابان قارن به عنوان پرترددترین خیابان شهر ساری، تا حدود ساعت ۱۹ برخی ساکنان برای پارک خودروی خود به دلیل حجم بالای ترافیک و همچنین توقف خودروهای سایر شهروندان با مشکل مواجه شدند.

شهرگردی در دقیقه ۹۰

با توجه به شرایط مشاهده شده، به نظر می‌رسد ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ به بعد سبب شده شهروندان رفت‌وآمدهای خود اعم از ضروری و غیرضروری را به ساعات عصر موکول کنند و همین موضوع سبب افزایش تراکم جمعیتی در برخی مناطق شهری و همچنین ترافیک در خیابان‌های پرتردد شده است. از طرفی با توجه به تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی این موضوع نیز قابل برداشت است که بخشی از این ترافیک ناشی از حضور غیرضروری شهروندان در خیابان‌ها برای مشاهده وضعیت شهر پس از اجرای محدودیت‌های کرونایی است.

افزایش ترافیک عصرگاهی مازندران پس از ممنوعیت‌های کرونایی

البته به این موضوع باید فعالیت مخفیانه برخی از صنوف را نیز اضافه کرد که پشت درهای بسته مشغول ارائه خدمات به مشتریان خود هستند. مانند برخی باشگاه‌های بدنسازی که در ظاهر تعطیل هستند، اما فعالیت‌های ورزشی در آن‌ها ادامه دارد. این وضعیت درباره صنوف مختلف دیگر از جمله آرایشگاه‌های زنانه نیز صدق می‌کند که با ارائه نوبت به صورت مجازی یا تلفنی، فعالیت مخفیانه خود را انجام می‌دهند.

بنا بر شنیده‌ها و طبق پیگیری خبرنگار ایرنا، این وضعیت در برخی شهرهای دیگر استان دیده شده است. در آمل نیز ساعات عصر نخستین روز اجرای محدودیت‌های کرونایی با وجود تعطیلی بسیاری از صنوف، با افزایش تعداد خودروها در خیابان‌ها همراه بود. به گفته برخی شهروندان در این شهر که در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد نیز بسیاری از شهروندان ساعات پایانی روز را زمان مناسبی برای گشتی کوتاه در شهر با خودرو انتخاب کرده‌اند. از طرفی دیگر بخش عمده‌ای از خریدهای ضروری شهروندان نیز با توجه به ممنوعیت ساعت ۲۱ به بعد، به همین ساعات موکول شده است.

حضور کنجکاوانه شهروندان در شهر

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بروز این وضعیت را تأیید کرد و با طبیعی دانستن این افزایش تردد در ساعات پایانی، گفت: طبیعتا در نخستین روز اجرای طرح همه شهروندان برداشت و تلقی متفاوتی از ممنوعیت‌ها دارند و همین تلقی متفاوت سبب می‌شود که در روزهای نخست، حضور کنجکاوانه‌ای در خیابان‌ها داشته باشند. قطعا هر چه از اجرای طرح بگذرد هم مدارای مجموعه عمل کننده بیشتر می‌شود و هم همراهی مردم افزایش خواهد یافت.

حسین حسن‌نژاد اظهار کرد: دیروز بسیاری از شهروندان با این تصور که از ساعت ۲۱ به بعد نمی‌توانند به بیرون از خانه بروند، ساعات عصر را برای گشتی در شهر انتخاب کردند که طبق مشاهدات عمدتا نیز با خودرو این گشت و گذار انجام می‌شد. معتقدیم که این رفتار به مرور رفتار اصلاح می‌شود. باید با اطلاع‌رسانی و مدارا تلاش کنیم که به وضعیت مطلوب در اجرای محدودیت‌ها برسیم.

وی افزود: به هر حال تردد خودروهای با پلاک‌ بومی و افرادی که مجوز تردد دارند در داخل شهر آزاد است و طبیعی است که در روزهای ابتدایی طرح شاهد افزایش تردد در برخی ساعات باشیم. اما مهم این است که زمینه مواجهه و تجمع فراهم نشود. یعنی این که در خانه بمانیم یا اگر هم به خارج از خانه آمدیم، در خودرو باشیم و فاصله را رعایت کنیم.

افزایش ترافیک عصرگاهی مازندران پس از ممنوعیت‌های کرونایی

کاهش تردد در مبادی ورودی شهرها

قائم‌مقام ستاد مقابله با کرونا در مازندران با بیان این که هر تغییر در امور اجتماعی پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت، خاطرنشان کرد: به بهبود این وضعیت امیدوار هستیم. چرا که به مرور تلقی و کنجکاوی شهروندان از محدودیت‌های جدید برطرف می‌شود و برای مدت کوتاه تعیین شده نیز برنامه‌ریزی‌های خود را انجام می‌دهند. آمارها نیز نشان می‌دهند که در نخستین روز اجرای طرح، ترددها به میزان چشمگیری کاهش یافت.

حسن‌نژاد افزود: بنا بر آمارهای موجود، دیروز و در نخستین روز اجرای طرح، در شهرهای مازندران به طور میانگین ۴۰ درصد نسبت به روزهای پنجشنبه و جمعه کاهش ورودی خودرو داشتیم. در حالی که دیروز بسیاری از شهروندان هنوز توجیه نبودند و معمولا در نخستین روز هفته نیز حجم ترددها بالاست. بنابراین قاعدتا امروز باید این عدد افزایش یابد.

وی اظهار کرد: در مبادی ورودی استان هم به طور میانگین بین ۵۵ تا ۵۷ درصد کاهش ورودی داشتیم. کاهش تردد در محور کندوان ۷۰ درصد است.

طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت ها که از روز شنبه آغاز شد شامل منع تردد خودروهای غیربومی در شهرهای قرمز و ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد است. همچنین برای دو هفته فعالیت تمامی صنوف و مشاغل به استثنای سطح یک در مناطق دارای وضعیت قرمز کرونایی تعطیل است.

این طرح که به منظور جلوگیری از هه گیری ویروس کرونا در فصل سرما در نظر گرفته شد تا ۱۴ آذرماه ادامه خواهد داشت.

مازندران از استان های نخست کشور است که درگیر ویروس کرونا شد. این استان از ۳۰ بهمن سال گذشته نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرد و از آن زمان تاکنون موج را پشت سر گذاشت.

در حال حاضر سه شهرستان ساری ، آمل و بهشهر در شرق مازندران وضعیت قرمز کرونایی دارند و باقی ۱۹ شهرستان نیز در شرایط نارنجی به سر می برند.

در حال حاضر بیش از ۸۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های سراسر استان بستری هستند که حدود ۲۰ درصد آنان با شرایط وخیم در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403