آبرسانی به 136 روستا، دستاورد دولت در کردستان


آبرسانی به 136 روستا، دستاورد دولت در کردستان

سنندج - ایرنا - از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید (سال 92) تاکنون عملیات آبرسانی به 136 روستای کردستان با 275 میلیارد تومان اعتبار اجرا شده و تا پایان فعالیت دولت دوازدهم، 75 روستای این استان دیگر از شبکه آب سالم و بهداشتی بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش ایرنا، پنجم شهریور امسال در هفته دولت بود که با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب، مشکل چند ساله کم ‌آبی مردم روستای قُلیان سنندج برای همیشه رفع شد تا کارنامه دولت تدبیر و امید در زمینه آبرسانی به روستاهای کردستان به عدد ۱۳۶ برسد.

در حال حاضر از یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه در کردستان، یک هزار و ۵۴۲ روستا دارای شبکه لوله‌کشی آب هستند و یک هزار و ۱۱ روستا نیز تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب این استان قرار دارند.

در حوزه آب و فاضلاب کارهای خوبی در کردستان صورت گرفته اما در بخش روستایی هنوز مشکلاتی وجود دارد، از یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه کردستان در حال حاضر آب شرب ۹۴ روستای استان از طریق سیار و با تانکر تامین می‌شود.

از این تعداد، ۴۵ روستا بدلیل کمبود آب چاه‌های داخلی و ۴۹ روستای دیگر بخاطر غیرقابل شرب بودن آب چاه‌های موجود در روستا، آب شرب بهداشتی و سالم به صورت سیار توسط شرکت آبفا تامین با تانکر در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

علیرغم تمام مشکلات اقتصادی و محدودیت اعتباری، با مقایسه آمار موجود در بخش‌های مختلف بویژه اجرای شبکه‌های آبرسانی شهری و روستایی، می‌توان دریافت که در طول فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم کارهای ارزشمندی در استان کردستان صورت گرفته است.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.


آبرسانی به 136 روستا، دستاورد دولت در کردستان

افزایش ۱۸ درصدی طول شبکه آبرسانی روستایی

طول شبکه آبرسانی روستایی کردستان در سال ۹۲ (آغاز فعالیت دولت یازدهم) ۲ هزار و ۲۸۷ کیلومتر بود که اکنون به ۲ هزار و ۶۹۴ کیلومتر رسیده یعنی ۱۸ درصد رشد کرده است، ضمن اینکه میزان تولید سالانه آب از ۲۴ میلیون و ۲۰۸ هزار مترمکعب به ۲۵ میلیون و ۸۵۹ هزار مترمکعب رسیده است.

جمعیت روستایی برخوردار از آب سالم در کردستان در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، ۷۰.۴ درصد بود که اکنون به ۷۸.۸۸ درصد افزایش یافته و نشان از رشدی ۱۲ درصدی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان اظهار داشت: در حال حاضر یک هزار و ۱۱ روستای کردستان زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب است که در ابتدای فعالیت دولت یازدهم این تعداد ۹۰۸ روستا بود که ۱۱ درصد رشد دارد.
محمدحسین محمدی اضافه کرد: تعداد مشترکان روستایی آب و فاضلاب کردستان در ابتدای دولت تدبیر و امید، ۱۰۶ هزار و ۴۹۷ مورد بود که تا پایان سال گذشته این رقم به ۱۲۹ هزار و ۲۹ مشترک رسید یعنی ۲۱ درصد رشد داشت.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ساکنان ۱۳۵ روستای استان فاقد تاسیسات لوله‌کشی و هر گونه خطوط و تجهیزات آب و فاضلاب هستند که شامل هشت درصد روستاهای استان می‌شود، افزود: حجم مخازن ذخیره آب بخش روستایی در اوایل آغاز به کار دولت یازدهم، ۹۲ هزار مترمکعب بود که این میزان تا پایان پارسال به ۱۰۲ هزار مترمکعب افزایش یافته و رشدی ۱۱ درصدی داشته است.

محمدی یادآور شد: در سال ۹۲ در زمینه ایجاد شبکه جمع‌آوری و دفع فاضلاب مناطق روستایی کار نشده بود اما تا پایان سال گذشته ۱۷.۱ کیلومتر شبکه ایجاد شد.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان با اشاره به اینکه در حال حاضر یک تصفیه‌خانه فاضلاب روستایی در مدار وجود دارد، اضافه کرد: جمعیت تحت پوشش فاضلاب نیز ۱.۵ درصد و تعداد روستاهای برخوردار از سیستم فاضلاب نیز ۱۴ مورد است در حالیکه در سال ۹۲، هیچ روستایی در استان از این شبکه بهره‌مند نبود.


آبرسانی به 136 روستا، دستاورد دولت در کردستان

بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی جمعیت شهری از آب سالم

براساس اعلام شرکت آبفا کردستان تعداد شهرهای تحت پوشش آب استان در سال ۹۲، ۲۴ مورد بود که اکنون به ۲۷ شهر افزایش یافته و جمعیت برخوردار از آب سالم و بهداشتی نیز از ۹۹.۹ درصد به ۱۰۰ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان اظهار داشت: در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، طول شبکه آبرسانی شهری کردستان چهار هزار و ۵۶۱ کیلومتر بود و در حال حاضر این رقم پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر است که معادل ۱۸ درصد رشد دارد.

محمدی با بیان اینکه میزان تولید آب شهری هم ۱۰۱ میلیون و ۸۶۰ هزار مترمکعب بود و براساس آخرین آمار، این رقم ۱۱۷ میلیون و ۵۶۶ هزار مترمکعب بوده که ۱۵ درصد بیشتر شده است، افزود: در بخش شهری تعداد مشترکان شبکه فاضلاب در ابتدای دولت یازدهم، ۲۸۹ هزار و ۹۰۴ مورد بود که اکنون به ۳۸۳ هزار و ۱۳۷ مشترک رسیده و ۳۲ درصد رشد داشته است.
وی گفت: طول شبکه جمع‌آوری و دفع فاضلاب شهری در سال ۹۲، یک هزار و ۸۲۴ کیلومتر بود اما تا پایان سال گذشته به ۲ هزار و ۳۰۴ کیلومتر افزایش یافته است، ضمن اینکه تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در مدار از چهار به هشت مورد افزایش یافت.
محمدی یادآور شد: میزان بهره‌مندی جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، ۹۱.۲۶ درصد بود و در حال حاضر این میزان به ۹۵.۸ درصد رسیده است که رشدی پنج درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش تعداد شهرهای برخوردار از سیستم فاضلاب از ۱۸ به ۲۳ شهر، رشد ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در مدار از از ۱۴۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز به ۲۱۸ هزار مترمکعب و افزایش تعداد ایستگاه‌های پمپاژ آب از ۳۱ به ۴۶ باب، از دیگر اقدامات انجام شده در طول خدمت دولت‌های یازدهم و دوازدهم در کردستان تاکنون است.


آبرسانی به 136 روستا، دستاورد دولت در کردستان

برنامه‌ریزی برای اجرای ۳۱ مجتمع آبرسانی روستایی

به گفته قائم مقام شرکت آب و فاضلاب کردستان، برنامه‌ای میان مدت برای اجرای ۳۱ مجتمع آبرسانی روستایی در استان تعریف شده که اعتبار پیش‌بینی شده برای انجام آن سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است.

صدیق محمدزاده اظهار داشت: تاکنون برای اجرای این طرح ۲ هزار میلیارد ریال تخصیص یافته است و با انجام آن ۱۹۱ هزار نفر جمعیت روستایی در استان از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند ‌خواهند شد.

وی اضافه کرد: در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز و اجرای آن، گامی مهم در راستای توسعه آبرسانی روستایی برداشته می‌شود و شاخص بهره‌مندی از آب شرب بهداشتی در روستاهای استان از ۶۵ به ۷۵ درصد ارتقا خواهد یافت.

قائم مقام شرکت آبفای کردستان شاخص بهره‌مندی روستاهای استان از دفع بهداشتی فاضلاب را ۱.۷ درصد اعلام کرد و افزود: این رقم از میانگین کشوری (۴۵ صدم درصد) بالاتر است اما با این وجود تلاش برای بهره‌مندی تعداد بیشتری از روستاها از شبکه جمع‌آوری فاضلاب در حال انجام است.

محمدزاده با بیان اینکه از یک هزار و ۶۷۷ روستای استان، فقط ۱۶ روستا دارای شبکه جمع‌آوری فاضلاب است، یادآور شد: باقی روستاهای کردستان از سیستم جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب محروم هستند که نیاز است اقدامات اساسی در این زمینه صورت گیرد.

وی یکی از برنامه‌های میان مدت شرکت آبفا را دفع بهداشتی فاضلاب ۱۳۳ روستا اعلام کرد و گفت: فاضلاب این تعداد روستا موجب آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود و اغلب در منابع بالادست منابع تامین آب قرار گرفته‌اند که ساماندهی فاضلاب آنها نیازمند یک هزار میلیارد ریال اعتبار است.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب کردستان اظهار داشت: از دیگر برنامه‌های این شرکت، ساماندهی فاضلاب ۱۰۰ روستا با اعتبار یک هزار میلیارد ریال است که در شعاع ۱.۲ کیلومتری از سدهای استان قرار دارند.

اگر چه اقدامات و خدمات نظام بویژه در طول فعالیت دولت‌ تدبیر و امید ستودنی و پیشرفت‌ها در زمینه خدمات به مردم از جمله استان کردستان بسیار چشمگیر است اما باز هم نیاز به اقدامات بیشتری است. به عنوان مثال تعداد زیادی از روستاهای این استان از شبکه دفع بهداشتی فاضلاب بی‌بهره هستند که نیازمند توجه بیشتر دولت و دستگاه‌های خدمات‌رسان به این مناطق است. البته برای تامین آب پایدار ۹۴ روستایی نیز که به صورت سیار به آنان آبرسانی می‌شود، باید در زمان کوتاهی اقدامی جهادی صورت گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بوف کور