استاندار: دستگاه‌های امدادی گلستان برای مهار آتش به تجهیزات مدرن نیاز دارند


استاندار: دستگاه‌های امدادی گلستان برای مهار آتش به تجهیزات مدرن نیاز دارند

گرگان - ایرنا - استاندار گلستان گفت که طی یکی دو روز اخیر نیروی انسانی ورزیده و ماهر برای مهار آتش جنگل توسکستان گرگان تقویت شده است و نیازی به کمک سایر استانها نداریم اما ضرورت دارد دستگاههای عملیاتی استان همچون منابع طبیعی و محیط زیست به تجهیزات مدرن و قوی مجهز شوند.

هادی حق‌شناس امروز شنبه در سرکشی از مرکز فرماندهی و ساماندهی نیروهای اطفای حریق جنگل توسکستان وابسته به اداره کل منابع طبیعی گلستان طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر آنچه در سطح استان تجهیزات برای مهار آتش داریم را به خدمت گرفتیم و تلاش می‌کنیم با کمک نیروهای امدادی تمام دستگاهها و استفاده کامل از امکانات موجود آتش‌سوزی توسکستان را هر چه سریع‌تر خاموش کنیم.

وی یکی از دلایل طولانی شدن روند خاموش کردن آتش را صخره‌ای بودن مناطق درگیر آتش و پراکندگی محدوده آن در ارتفاعات سخت گذر عنوان کرد و افزود: از روز اول وقوع آتش، بالگرد آب پاش و هلال احمر برای اعزام نیرو به منطقه سخت گذر توسکستان مورد استفاده قرار گرفت و تاکنون ماموریت‌های متعددی برای کمک به خاموش کردن آتش انجام شده است.

حق‌شناس به تقویت و تجهیز گروه امداد و عملیات طی ۲۴ ساعت آینده از طریق ملحق شدن یک بالگرد جدید اشاره کرد و اظهار داشت: پیش‌بینی هواشناسی گلستان مبنی بر احتمال بارش باران از عصر امروز در ارتفاعات توسکستان عملیات را برای سرعت کار و مهار آتش تسهیل می کند.

استاندار: دستگاه‌های امدادی گلستان برای مهار آتش به تجهیزات مدرن نیاز دارند

استاندار تصریح کرد: در مجموع گلستان استانی حادثه خیز است و طی سالیان اخیر حوادث قهری و انسانی همچون سیل، زلزله، آتش سوزی جنگل و ترافیک جاده‌ای با خسارات سنگین و تلفات بالا را تجربه کرد از این روی تقویت و تجهیز دستگاههای امدادرسان استان ضروری است و باید پیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا؛ آتش جنگل‌ توسکستان از هفت روز قبل تاکنون همچنان شعله‌ور است و با وجود تلاش نیروهای امدادی، بسیج مردمی و فعالیت مستمر بالگرد آب‌پاش درختان بارانک، بلوط، افرا، ممرز و درختچه‌های ازگیل وحشی و ولیک این منطقه خاکستر می‌شود.

توسکستان در ادامه جنگل‌های هیرکانی و در ارتفاعات حائل استانهای گلستان و سمنان حدفاصل شهرستانهای گرگان - شاهرود قرار دارد و ارتفاع منطقه آتش افزون بر ۲ هزار متر است.

آتش از یکشنبه ۱۱ آبان جنگل‌های پهن‌برگ توسکستان گرگان را فرا گرفت و آرام آرام به سمت ارتفاعات پنبول‌چال و مازوآروم و سپس گنج‌دره، دمبلیان، دره‌دوک، گجه ، مازو آروم و روغن خانه گسترش یافت و در این مدت علاوه بر سوزاندن گونه‌های علف کف جنگل و بوته‌های فوربی (نیمه چوبی) تعدادی از تنه های درختان جنگلی را خاکستر کرد.

افزایش دمای چند روز قبل گرگان به حدود ۳۵ درجه که در این فصل از سال کم سابقه است و حضور گردشگران در مناطق جنگلی از دلایل احتمالی آتش سوزی جنگل توسکستان است.

زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، حدود ۲۰ هزار هکتار ساحل و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین‌های مستحدث و موات است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ بازار فروش گیاهان محلی زنجان در فصل بهار