سرما 236 میلیارد تومان به کشاورزی فارس خسارت زد


سرما 236 میلیارد تومان به کشاورزی فارس خسارت زد

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: سرمای زودرس چند روز گذشته به 6740 هکتار مزارع و باغ‌های استان 236 میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

نادر محمودی بابیان اینکه سرمازدگی چند روز گذشته به ۵۴۰۰ هکتار از مزارع زراعی و ۱۳۴۰ هکتار باغ‌های استان خسارت وارد کرده است، گفت: با وجود پیش بینی اعلام پیش آگاهی و توصیه‌های فنی ارائه شده به منظور پیشگیری و آمادگی در مقابل سرمازدگی در روزهای اخیر خسارتی افزون بر ۲۳۶ میلیارد تومانی به محصولات زراعی و باغی وارد شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی فارس، محمودی با بیان اینکه دولت پرداخت خسارت را منوط به بیمه محصولات کرده است و یارانه را به صندوق بیمه اختصاص می‌دهد، گفت: کشاورزانی که محصول خود را بیمه کرده‌اند می‌توانند برای دریافت حق بیمه خود از طریق صندوق بیمه اقدام کنند همچنین خسارت سرمازدگی اخیر در سامانه وزارت خانه جهادکشاورزی ثبت شده و سایر کشاورزانی که محصول خود را بیمه نکرده‌اند به محض تخصیص و تامین اعتبار بر اساس دستورالعمل ابلاغی اقدام خواهد شد.

محمودی به اهمیت توجه کشاورزان و باغ داران به ظرفیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی هم اشاره کرد و افزود: بیمه کردن محصولات کشاورزی علاوه بر کاهش ریسک برای تولید کنندگان، باعث حمایت‌های دولت در مواقع بحرانی می‌شود.

او عنوان کرد: سرمازدگی در سنوات اخیر به عنوان اصلی‌ترین عامل خسارت به زیر بخش‌های کشاورزی محسوب می‌شود و ضرورت دارد بهره برداران، اقداماتی از جمله: حفظ رطوبت خاک، توقف استفاده از کودهای ازته در پایان فصل، استفاده از کودهای کلسیم و پتاسیم بر اساس دستور العمل‌های اعلام شده و تسریع در برداشت به موقع محصول تولیدی و حمل به مکان مطمئن اقدام کنند.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: برای مقابله با خسارت سرمازدگی اقدامات پیشگیرانه دیگری از جمله رعایت مکان مناسب احداث باغ و کاشت محصولات زراعی، رعایت تاریخ مناسب و به موقع، انجام عملیات زراعی و باغی شامل کاشت، داشت و برداشت مورد توجه شود و از کشت‌های تاخیری خصوصا در زراعت و برداشت با تاخیر جدا خودداری شود.

محمودی بیان کرد: نقشه سند خطر و دستورالعمل کاهش همه مخاطرات بخش کشاورزی از جمله سرمازدگی در حال تدوین است و پیشگیری از بروز خسارت به زیر بخش‌های کشاورزی از اولویت و اهداف استراتژیک سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه