زیارت اربعین چهار وظیفه منتظران در عصر غیبت را تشریح کرده است


زیارت اربعین چهار وظیفه منتظران در عصر غیبت را تشریح کرده است

حجت‌الاسلام عبادی با بیان‌اینکه زیارت اربعین وظایف ما در مقابل امام را بیان کرده است، گفت: تولی و تبری، اعتقاد به حتمی بودن تحقق وعده‌های الهی و باور به رجعت از مهمترین آموزه‌های مهدوی ازجمله تکالیف منتظران در این زیارت است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، ماه صفر در کنار مناسبت های پایانی اش یعنی سالروز رحلت رسول گرامی اسلام(ص) و سالروز شهادت امامان حسن مجتبی و رضا علیهماالسلام، بیش از هر چیز متاثر از اربعین حسینی(ع) است که در سال های اخیر با پیاده روی اربعین وسعتی جهانی گرفته است و آثار و برکاتش نه فقط تا انتهای ماه صفر بلکه در همه سال جاری و ساری است.

به منظور بررسی چرایی وجود این زیارت در زمره علائم مومنان با حجت الاسلام «حسن عبادی»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام حسن عبادی با اشاره به روایت معروف امام عسکری(ع) که فرمودند: علامات مومن پنج چیز است: ۵۱ رکعت نمازگذاردن در هر شب و روز (۱۷ رکعت نماز واجب و ۳۴ رکعت نافله) و زیارت اربعین و انگشتر در دست راست کردن و بر خاک سجده نمودن و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم، اظهار کرد: باید ببینیم بین نمازهای 51 رکعتی، پیشانی به خاک مالیدن، با صدای بلند بسم الله گفتن و زیارت اربعین چه ارتباطی است و چرا این زیارت از نشانه های یک مومن شمرده شود؟!

این کارشناس مهدوی ادامه داد: اساساً رکن اصلی دین در تفکر شیعی وجود امام معصوم به عنوان حجت الهی است، عصر غیبت یعنی زمانی که شیعه از این مهم دورافتاده و هر کس می خواهد بداند از این مسیر منحرف شده یا نه باید ملاکی برای سنجش داشته باشد یکی از ملاک های سنجش ایمان در خود زیارت اربعین است.

وی تصریح کرد: کسانی که در راه نفاق با پیامبر(ص) مبارزه کردند همان ها در سقیفه حق امیرالمومنین(ع) را غصب و در دین تحریف و بدعت ایجاد کردند، از این رو، امام عسکری(ع) با این حدیث به مقابله با آنها پرداخته اند؛ باید توجه داشت معارف زیارت اربعین چراغ راه شیعه در عصر غیبت به عنوان عصری تاریک و پردغدغه است و اگر کسی می خواهد در فتنه های آخرالزمان مصون بماند باید فارغ از اینکه این روایتی از امام معصوم(ع) است بداند این مبارزه با اسلام اموی و مرزبندی بین آن با اسلام نبوی است.

حجت الاسلام عبادی با اشاره به روشنگری های این حدیث امام عسکری(ع) برای امت اسلام به ویژه منتظران امام مهدی(عج)، ابراز کرد: اینکه در این حدیث گفته شده انگشتر به دست راست کردن از نشانه های مومنان است، برای آن است که اولین نفری که انگشتر در دست چپ کرد معاویه بود، همچنین بنی امیه عمد داشتند بسم الله الرحمن الرحیم را در ابتدای نماز یا نگویند یا آرام بگویند.

وی با بیان اینکه زیارت اربعین تجدید عهد با امام زمان(عج) و در عین کوتاهی اعتقادات شیعه را بیان می کند، گفت: پیاده روی اربعین از قدیم الایام بین شیعه به ویژه علما مرسوم بوده و حضرت سیدالشهداء(ع) تنها معصومی است که برای شان اربعین گرفته می شود. این سنت در حدیث مذکور نقل شده اما در روایات دیگر به ثواب این زیارت با پای پیاده تاکید و سفارش است.

این کارشناس مهدوی با اشاره به تاریخ مفصل پیاده روی اربعین، بیان کرد: همه آنچه در عصر ظهور برای ما ترسیم شده ماکتی از آن در این پیاده روی عینیت می یابد؛ برای مثال در روایات آمده در عصر ظهور مردم هر چه دارند با یکدیگر تقسیم می کنند و این همان چیزی است که در پیاده روی اربعین عینیت می یابد. برقرای صلح و آرامش، متوجه شدن همه دل ها به سمت امام(ع) و ... نیز از دیگر ویژگی هایی است که درباره عصر ظهور گفته شده و در اربعین به خوبی شاهد آن هستیم، چنان که هیچ کس در این مسیر گرسنه و تشنه و نیازمند نیست و همه هوای یکدیگر را دارند.

وی اضافه کرد: وقتی زیارتنامه مختصر اربعین را بررسی می کنیم، می بینیم موارد متعددی درباره شباهت قیام حسینی و قیام مهدوی وجود دارد؛ این زیارت ما را آماده زمینه سازی برای ظهور می کند و نوعی تجدیدعهد شیعه با امام زمان(عج) است. در زیارت اربعین نشانه های امامی که شایسته پذیرش امامت از سوی خدا را دارد، معرفی شده، اولین نشانه امام تعلق به خاندان امامت و رسالت است، چنان که می خوانیم اللّٰهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَ لِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ ، وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ»؛ دومین ویژگی طهارت مولد است: «وَاجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَةِ».

حجت الاسلام عبادی در ادامه ابراز کرد: در این زیارت بنابر اعتقاد مکتب شیعه، تصریح شده که امام میراث انبیاء را به ارث می برد: «وَأَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ، وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَیٰ خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ»، همچنین زیارت اربعین به عصمت امام تصریح دارد: «أَشْهَدُ أَنَّکَ أَمِینُ الله وَابْنُ أَمِینِهِ»؛ همچنین است افضلیت امام بر دیگران در علم و عمل: و نیز شجاعت ایشان که زیارت اربعین به آنها اشاره و تصریح دارد.

حجت الاسلام عبادی تاکید کرد: بعد از آن می رسیم به نقش امام در جامعه که در دو عنوان می توان آن را خلاصه کرد: هدایت که می فرماید: «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ، وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ» و دوم حفاظت از دین.

این استاد حوزه با بیان اینکه در این زیارت وظیفه مردم نسبت به امام(ع) نیز تصریح شده است، گفت: بحثی داریم با عنوان محبت و بحثی دیگر هست به عنوان مودت، قرآن مودت را اجر رسالت پیامبر(ص) معرفی کرده است. فرق مودت و محبت در این است که محبت می تواند به همه چیز در این عالم تعلق می گیرد اما مودت فقط به انسان های شایسته اختصاص می یابد همچنین، محبت می تواند یکسویه باشد اما مودت دوطرفه است بین امام و ماموم.

وی با اشاره به چهار وظیفه مردم نسبت به امام که در زیارت اربعین آمده است، تصریح کرد: نخست تولی و تبری «إِنِّی أُشْهِدُکَ أَنِّی وَلِیٌّ لِمَنْ والاهُ ، وَعَدُوٌّ لِمَنْ عاداهُ»، و پیاده روی اربعین از مصادیق ابراز محبت به امام حسین(ع) است؛ زمینه سازی برای ظهور را از همین ظرفیت پیاده روی اربعین آغاز می کنیم که با جمعیت تقریبا پنج برابر زائران خانه خدا برگزار می شود. قدرت نرم مبتنی بر توان فرهنگی و ایدئولوژیک است و ما این قدرت اعتقادی را داریم و می توانیم از همین ظرفیت جمعیت بسیاری را جذب اسلام و تشیع کنیم.

حجت الاسلام عبادی تاکید کرد: دومین وظیفه مردم در مقابل امام، اعتقاد به حتمی بودن تحقق وعده های الهی است: «أَشْهَدُ أَنَّ اللهَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَکَ ، وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ»؛ سومین وظیفه اعتقاد به غیبت امام عصر(عج) است که در فراز پایانی می فرماید: «وَشاهِدِکُمْ وَغَائِبِکُمْ ، وَظَاهِرِکُمْ وَبَاطِنِکُمْ» این یعنی اعتقاد داریم که امام غایبی نیز هست و چهارم اعتقاد به رجعت امامان که به ما شیعه اختصاص دارد «وَبِإِیابِکُمْ مُوقِنٌ» و بر اساس آن معتقدیم اولین شخصی که رجعت می کند امام حسین(ع) هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است امسال که به دلیل شیوع کرونا از زیارت و پیاده روی اربعین محروم شدیم، با کمک های مومنانه و مواسات فصلی نو را در دستگیری از محرومان آغاز کرده باشیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد