کتیبه‌ اورارتویی گردشگران را جذب روستای رازلیق سراب می‌کند


کتیبه‌ اورارتویی گردشگران را جذب روستای رازلیق سراب می‌کند

تبریز - ایرنا - نماینده دهیاران روستاهای بخش مرکزی سراب و دهیار روستای رازلیق گفت: کتیبه و سنگ نوشته اورارتویی هر سال تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به این روستا جذب می‌کند.

رحیم عظیم پور روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این کتیبه در ۱۶ سطر به خط میخی بر روی یک صخره از کوهای زاغان حکاکی شده و مربوط به دوران حکومت اورارتویی ها و پادشاهی آرگیشتی دوم پسر روسا است.

وی اظهار داشت: هر سال ۵۰ درصد از گردشگران داخلی که به سراب می آیند از این روستا نیز بازدید می کنند و ۷۰ تا ۸۰ درصد گردشگران خارجی این شهرستان نیز برای دیدن کتیبه و سنگ نوشته اوراتورایی به این روستا سفر می کنند.

دهیار روستای رازلیق با بیان اینکه هر پنجشنبه و جمعه حداقل ۳۰۰ تا یک هزار نفر از سایر شهرستان ها برای استفاده از طبیعت بکر روستای رازلیق به این روستا سفر می کنند، گفت: این روستا در ۶ کیلومتری شهر سراب واقع شده و ۵۶۰ خانوار با ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در آن ساکن هستند.

کتیبه‌ اورارتویی گردشگران را جذب روستای رازلیق سراب می‌کند رحیم عظیم پور، دهیار روستای رازلیق سراب

عظیم پور با اشاره به اینکه این روستا مهاجرپذیر بوده و در فصل تابستان جمعیت این روستا به ۵ تا ۶ هزار نفر افزایش می یابد، ادامه داد: شغل اصلی ساکنان این روستا دامداری و کشاورزی است.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات دهیاری ها در سال جاری، یاداوری کرد: با کمک خیران و ساکنان این روستا ۵ هزار مترمربع سنگ فرش در معابر اصلی این روستا با اعتبار ۵۵۰ میلیون تومان اجرا شده است و در صورت اجرای ۱۰ هزار مترمربع دیگر نیز با مساعدت بنیاد مسکن استان، سنگ فرش این روستا تکمیل می شود.

عظیم پور با بیان اینکه بوستان این روستا نیز از سال گذشته با صرف ۱۲۰ میلیون تومان اجرا شده است، گفت: از سال ۸۶ طرح هادی این روستا اجرا شده و نیاز به بازنگری دارد که در صورت موافقت جهاد کشاورزی می توان این روستا را توسعه داد.

در متن ترجمه شده کتیبه اورارتویی روستای رازلیق نوشته شده است: « به حول و قوه خالدی، ارگیشتی روساهینی گوید: من به سرزمین «آرهو» لشکر کشیدم، من سرزمین «اولوشو» و سرزمین «برقو» را تسخیر کردم، من تا کنار رودخانه «مونا» رسیدم و از آنجا بازگشتم، من سرزمین «گیردو» و «گتوهایی» و «ترایشیدو» را تسخیر کردم، شهر «روتومنی» را من گرفتم، سرزمینهایی را که من تسخیر کردم تحت باج خود قرار دادم، این قلعه را به زور گرفتم دوباره برقرار ساختم، من آن را ارگیشتی ایردو (یعنی رعیت ارگیشتی) نامیدم، تا به خاطر تقویت «بیا ای نی» برای مطیع ساختن سرزمین‌های دشمن، تا به حول و عظمت خالدی و «آرگیشتی» بزرگ شاه، شاه جهان، شاه شاهان، خداوندگار شهر «توشبا»، آرگیشتی می‌گوید: هر کس نام مرا محو کند یا به این کتیبه خسارتی وارد بیاورد امیدوارم خدایان، خالدی «ته ای شه با» «شیوانی» او را زیر خورشید براندازد.»

روستای رازلیق در ارتفاعات زاغان و در ۱۵ کیلومتری سراب واقع شده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رئیس اداره میراث فرهنگی: تسهیلات اشتغال به 20 طرح صنایع‌دستی در مراغه پرداخت شد