دامپزشکی چهارمحال و بختیاری :نهایت ایمنی واکسن تب برفکی 4 تا 6 ماه است


دامپزشکی چهارمحال و بختیاری :نهایت ایمنی واکسن تب برفکی 4 تا 6 ماه است

شهرکرد- ایرنا-معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت:عامل شیوع تب برفکی یک ویروس بسیار مقاوم است که به راحتی از طریق دام و اشیا به دام منتقل می‌شود و ایمنی پایداری هم نمی‌دهد و نهایت ایمنی که در صورت زدن واکسن به دام می‌دهد چهار تا 6 ماه است.

حسین صالحی روز دوشنبه به مناسبت ۱۴ مهرماه روز دامپزشک در گفت و گو با ایرنا افزود: موضوع تب برفکی قبل‌تر برای دامدار ملموس نبود ، اما اکنون که بیماری کووید ۱۹ شایع شده است، می‌تواند به دامدار اعلام کرد که ویروس کووید۱۹ و تب برفکی از نظر سرعت شیوع شباهت‌هایی به هم دارند که دامدار باید ویروس تب برفکی را جدی بگیرد.

به گفته وی، مهمترین نکته‌ای که در بحث پیشگیری از تب برفکی باید رعایت شود، بحث قرنطینه است و تماس نداشتن با دام بیمار، جلوگیری از ورود دام جدید به گله از نکات قرنطینه دام است.

صالحی گفت: به خاطر تعدد سویه‌های تب برفکی، حتی اگر در یک گله بهترین سطح ایمنی واکسیناسیون وجود داشته باشد، یک سویه جدید توانایی ایجاد بیماری را دارد، همچنین اگر تعداد ویروس زیاد باشد و آلودگی سطح بالا می‌رود حتی با وجود واکسیناسیون باز هم بیماری ایجاد می‌کند.

معاون دامپزشکی استان بیان کرد: تمامی نکات بهداشتی لازم به دامداران آموزش داده شده است اما متاسفانه برخی از دامداران رعایت نمی‌کنند و عمده‌ترین مشکلات در خصوص مجتمع‌های دامداری به ویژه در مرکز استان است.

صالحی گفت:بیشترین درگیری با بیماری مربوط به مجتمع‌هاست به این دلیل که ورود و خروج در این مجتمع‌ها کنترل نمی‌شود و متولی نیز خود تعاونی‌ها، هیات مدیرۀ مجتمع‌ها و دامدارها هستند.

به گفته وی، متاسفانه به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی، ما شاهد شیوع بیماری‌ها هستیم ،مانند ابتدای امسال که برخی از مجتمع‌ها درگیر شدند اما با این حال برخی از مجتمع‌ها وجود داشت که با وجود فاصله کم، اما درگیر نشدند و این نشان می دهد رعایت اصول و نکات بهداشتی توسط خود دامداران حائز اهمیت است.

صالحی افزود: نکته دیگری این است که واکسن تب برفکی واکسنی قیمت است، یعنی دامدار باید بهای این واکسن را پرداخت کند و این واکسن را برای گله‌اش استفاده کند.

به گفته وی، طی سالهای گذشته، اداره کل دامپزشکی با توجه به اعتبارات استانی برای دامداری سنتی مقداری واکسن تهیه می کرد و دام‌ها را به صورت رایگان واکسیناسیون می‌کرد، اما امسال به دلیل کاهش اعتبار، وجود مشکلات اقتصادی در سطح کشور و افزایش قیمت واکسن، توان پوشش دامداری‌های سنتی داخل استان را در خصوص تب برفکی برای دامپزشکی وجود ندارد.

به گفتۀ وی، به صورت دائم از طریق استانداری، بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و کارشناسان جهادکشاورزی اطلاع‌رسانی می‌شود که دامداران این واکسن را تهیه و استفاده کنند تا مشکلی برای دام هایشان به وجود نیاید.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان در خصوص ورود و خروج دام و طیور بدون رعایت مسائل قرنطینه در استان بیان کرد: سازمان دامپزشکی در سالهای گذشته قرنطینه را به صورت قرنطینه بین بخشی(یعنی تعیین یک پست قرنطینه برای چند استان) تعیین کرده است که بیشتر در مبادی ورودی کشور این پست‌های قرنطینه را فعال کرده‌اند.

صالحی گفت: امروزه پست قرنطینه بین استانی به شکلی که پیشتر بود، وجود ندارد، هرچند در مواقع بحران که مشکلی پیش می آید، به طور مثال بیماری خاصی شیوع پیدا کند، به صورت موقت با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد، پست‌های قرنطینه را فعال می‌کنیم.

وی در خصوص شروع فصل سرما و احتمال شیوع آنفلوانزا پرندگان گفت: بحث آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بحثی است که با مهاجرت پرندگان وحشی احتمال شیوع و بروز آن وجود دارد

صالحی افزود: در این خصوص جلساتی با اداره کل حفاظت محیط زیست برگزار شد و برنامه‌ریزی برای پایش تالاب‌ها و زیستگاه‌های پرندگان وحشی صورت گرفت.

به گفته وی،گروه‌های دامپزشکی و ادارۀ محیط زیست به صورت هفتگی به این مناطق می‌روند و اگر لاشه یا تلفات غیرمعمولی مشاهده کنند، نمونه‌گیری می‌کنند.

صالحی گفت:مرغداری‌ها و واحدهای پرورش مرغ‌های تخم‌گذار تحت نظارت دامپزشکی است و اگر تلفاتی داشته باشند، مسئول فنی‌ها آنها به اداره کل دامپرشکی گزارش می‌دهد.

به گفتۀ وی، سال گذشته با توجه به سیاست‌هایی که سازمان دامپزشکی اجرا کرد از جمله واکسیناسیون در واحدهای تخم‌گذار و واحد های پرخطر، موردی در کشور مشکلی وجود نداشت و تا حد زیادی این مشکل کنترل شد.

صالحی اظهار داشت:امسال نیز با طرح پایش و مراقبتی که اجرا می‌شود سعی می‌کنیم که اگر اتفاقی رخ داد، با واکنش سریع، این مساله را محدود کنیم.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان در خصوص وجود فروشندگان سیار پرنده‌ها در سطح شهر گفت: فقط دامپزشکی در این مورد دخیل نیست، آیین نامه‌ای در خصوص نگهداری از حیوانات اهلی وجود دارد، مادۀ۱ یا ۲ این آیین‌نامه در مورد حیوانات اهلی توضیح داده و آن ها را دام های پرورشی، مرغ، خروس، گاو، گوسفند، بز بیان کرده است.

وی بیان کرد: در مادۀ۴ عنوان شده است که در شهرهای با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر، شهرداری‌ها بنابر مادۀ ۵۵ قانون شهرداری مکلفند از تردد، نگهداری و جا به جایی دام در سطح شهرها جلوگیری کنند.

صالحی گفت: در مرحله نخست این یک موضوع بهداشتی برای همه مردم است که متولی اصلی آن شهرداری است و می‌تواند با آنها بر خورد کند اما همان آیین‌نامه نگهداری حیوانات اهلی اعلام می‌کند که در محدوده و حریم روستاها نگهداری حیوانات اهلی آزاد است و دامپزشکی نمی‌تواند کاری انجام دهد.

صالحی افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که برخورد با این فروشندگان در شرایط عادی با شهرداری است اما چنانچه بیماری شیوع پیدا کند و کانون آنفلوانزا تشکیل شود، در محدوده کانون، تمامی مرغ‌های بومی روستایی معدوم می‌شود.

به گفتۀ وی، بحث برخورد با پرنده‌فروشان یا فروشندگان سیار در موارد بروز کانون، به تصمیمات ستاد آنفلوانزا استان بستگی دارد و اجازۀ ورود یا جلوگیری از ورود دامپزشکی و نیروی انتظامی را صادر می‌کند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان در رابطه با بحث صادرات فرآورده‌های دامی از استان تصریح کرد: صادرات بحثی است که خارج از حیطه کاری دامپزشکی است، شخص بازرگان باید در کشور مقصد خریدار پیدا کند، درخصوص نهاده‌ها به خصوص خوراک آبزیان چون استان حرف اول را در سطح کشور می‌زند، صادرات زیادی صورت میگیرد.

به گفته وی، در این راستا هر هفته شاید یک تا ۲ مورد صادرات با تناژهای مختلف به کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکمنستان ، ارمنستان و یا حتی کشورهای خلیج همیشه فارس انجام می‌شود که در خصوص فرآورده‌های ماهی نیز چند مورد صادرات به روسیه و کشورهای عربی وجود داشته است.

به گفتۀ وی، در خصوص شیر تا به حال صادرکننده وجود نداشته است، اگر متقاضی پیدا شود و کار بازاریابی را در کشورهای دیگر انجام دهد و متقاضی برای دریافت شیر و فرآورده‌ها(گوشت قرمز و سفید) پیدا کند، اداره کل کمک می کند تا الزامات بهداشتی کشور مقصد را رعایت شود و کار صادرات تسهیل شود.

وی افزود: دامپزشکی یک ارگان نظارتی است که بر بهداشت دام و فرآورده‌های دامی نظارت می‌کند، در بحث صادرات، حرف اول و آخر را کشور مقصد می‌زند، برای مثال روسیه ماهی قزل‌آلا با یک سطح بهداشتی مشخص شده تقاضا می‌کند.

صالحی گفت:اداره کل دامپرشکی به صادر کنندگان این بخش در جهت رسیدن به سطح مطلوب بهداشتی کمک می‌کند، کارهای آزمایشگاهی را برای آنها انجام می دهد و در نهایت برای آن‌ها یک گواهی صادر می‌شود که با استفاده از آن می‌توانند از گمرکی که خودشان تعیین کرده‌اند، صادر کنند.

صالحی ،در خصوص واکسیناسیون دام و طیور بیان کرد:سال‌های گذشته واکسیناسیون برخی از بیماری های واگیر از جمله آبله، شاربن، بروسلوز و تب برفکی را به صورت رایگان انجام می‌شد اما امروزه بحث تأمین و نظارت بر توزیع واکسن با اداره دامپزشکی است و هزینه‌های بخش واکسیناسیون با خود پرورش دهندگان است.

وی افزود: برای مثال مرغداران به مراکز واکسیناسیون مراجعه می کنند و با پرداخت بهای واکسنی که دامپزشک برای دام تجویز کرده است، آن را تهیه می‌کنند و زیر نظر مسئول فنی در واحدشان استفاده می‌کنند.

به گفتۀ وی،بیشتر واحدهای پرورش دهنده مسئول فنی دارند. مسئولان فنی گواهی سلامت صادر می کنند، پرورش دهندگان با در اختیار داشتن این گواهی می‌توانند به کشتارگاهها و مراکز عرضه مراجعه کنند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان در خصوص مشکلات موجود در این سازمان بیان کرد: بزرگترین مشکل ادارۀ دامپزشکی ، بحث اعتبارات است که دارد تمامی فعالیت‌های دامپزشکی استان و حتی کشور را محدود می‌کند.

صالحی افزود: در استان واحدهای بسته بندی گوشت قرمز وجود ندارد، واحد بسته‌بندی که وجود دارد، اندک است و به صورت محدود فعالیت می کنند.

به گفته وی، کارخانه‌های شیر باید بیشتر شوند که فرآورده‌هایی که تولید می‌شود به صورت خام از استان خارج نشود و ارزش افزوده‌ای داشته باشد و توسعۀ صنایع تبدیلی در استان باعث ایجاد اشتغال و سود بیشتر پرورش دهندگان می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا