حرف‌های ناگفته در دنیای سکوت ناشنوایان


حرف‌های ناگفته در دنیای سکوت ناشنوایان

بروجرد - ایرنا - دنیای ناشنوایان پر از سکوت است، سکوتی سرشار از حرف های ناگفته که دغدغه‌های این قشر از جامعه را در بر دارد.

به گزارش ایرنا، یکی از حواس انسان، حس شنوایی است، حسی که باعث می شود انسانها صداها را شنیده و نسبت به آن واکنش نشان دهند.

درصد بالایی از معلولیت ها به ناشنوایی برمی گردد، افرادی که به صورت مادرزادی و یا در اثر حادثه‌ای حس شنوایی خود را از دست می دهند.

ثابت شده است که افراد معلول از توانایی ها و استعدادهای بالقوه ای برخوردار هستند، کارهای هنری، هوش بالا برای درس خواندن و هزاران کار و ایده خلاقانه که حاصل ذوق و سلیقه افراد معلول است.

ناشنوایان ناگفته های زیادی در سکوتشان وجود دارد، ناگفته هایی از جنس نامهربانی که گاهی روح و روان انها را آزار می دهد، ناشنوایی از دسته معلولیت هایی است که نیاز به ترحم ندارند بلکه می خواهند برای رفع مشکلات و دغدغه هایشان دلسوزانه اقدامی شود.

خانم سعادتی مادر یکی از ناشنوایان بروجردی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دخترم مادرزادی ناشنوا بود اما علاقه زیادی به درس داشت و بعد از اخذ دیپلم وارد دانشگاه شده است.

وی اضافه کرد: بعد از فارغ التحصیلی مدام به دنبال کار می گردد اما دریغ از یک کار و شغل مناسب که متناسب با وضیعت ناشنوایان باشد.

سعادتی اظهار داشت: معلولان هم قشری از افراد جامعه هستند که نیاز به توجه و رسیدگی به حل مشکلات دارند و توقع آنها فراهم کردن شرایط تحصیل و اشتغال است.

وی بیان کرد: سایر حواس افراد شنوا بسیار قوی است و واکنش ها و عکس العمل های دیگران را به خوبی درک می کنند و واکنش نشان می دهند اما وقتی این معلولان در جامعه حاضر می شوند گاهی افراد جامعه رفتار خوبی با انها ندارند و با حس ترحم و دید نامناسب سبب ناراحتی آنها می شوند.

رییس اداره بهزیستی بروجرد در این خصوص افزود: در شهرستان بروجرد بیش از ۶۵۰ ناشنوا وجود دارد. که براساس نیازهای خود از خدمات سازمان بهزیستی بهره مند می شوند.

کرم رضا پیردایه اظهار داشت: سازمان بهزیستی طبق قانون و مقررات به برخی از ناشنوایان که نیاز سنجی شده اند مستمری پرداخت می کند و وسایل توان بخشی مانند سمعک و باطری در اختیارشان قرار داده می شود.

وی بیان کرد: مرکز شنوایی سنجی سازمان بهزیستی بروجرد نیز در خدمات ناشنوایان است و خدمات لازم را به این قشر ارائه می دهد.

وی اضافه کرد: از دیگر خدمات سازمان بهزیستی به ناشنوایان اعطای وام های خوداشتغالی و وام مسکن برای خانه دار شدن آنها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا با تمام خدماتی که سازمان بهزیستی به ناشنوایان ارائه می دهد ولی متاسفانه این قشر از معلولین با مشکلات متفاوتی برای تحصیل و اشتغال و مسکن و درمان روبرو هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شهادت دو تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان