پای گردوی استان‌های دیگر به خراسان شمالی باز شد


پای گردوی استان‌های دیگر به خراسان شمالی باز شد

بجنورد- ایرنا- رییس اتحادیه میوه و تره‌بار بجنورد گفت: برای نخستین بار گردوی تولیدی استان‌های دیگر نظیر همدان، کرمان، تهران و البرز برای عرضه وارد خراسان شمالی شده است که این وضعیت ناشی از سرمازدگی باغ‌های گردوی استان است.

امید فیروزه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هرساله گردوی مازاد بر نیاز استان توسط واسطه ها و دلالان به سایر استان ها حمل و حتی در قالب محصولات خشکبار صادر می شد اما، امسال سرمای بهاره موجب کاهش تولید این محصول شده است.

وی افزود: هم اکنون روزانه حدود ۲۵ تن گردو وارد میدان میوه و تره بار بجنورد می شود و هر گیلوگرم گردوی سبز ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار ریال نیز به فروش می رسد و علاوه بر این واسطه ها نیز گردوی خریداری شده از سایر استان ها را وارد استان و در واحد های خشکبار عرضه می کنند.

رییس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد با بیان اینکه ۷۰ درصد غرفه های این میدان در تابستان فعال است گفت: در این مرکز ۹۶ غرفه وجود دارد، در ایام زمستان حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد غرفه ها فعال هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: با توجه به سرمای دیررس بهاره پیش‌بینی می‌شود امسال ۸۰۰ تا هزار تن محصول از سطح سه هزار و ۷۳ هکتار اراضی کشاورزی این استان گردو برداشت شود که برآورد شده است نسبت به پارسال ۶۰ درصد کاهش یابد.

محمدعلی شریکیان اظهار داشت: پارسال سه هزار و ۸۰۰ تن گردو در این استان برداشت شده بود.

وی افزود: بیشترین باغ گردوی استان در شهرستان های شیروان، فاروج و بجنورد است که سالانه به ترتیب ۸۵۱، ۵۴۹ و ۴۲۰ تن محصول از این باغ ها محصول برداشت می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: سرمازدگی در بهار امسال ظرفیت تولید محصول گردو در واحد سطح را بسیار کاهش داد که این وضعیت در سال گذشته هم ایجاد شده بود.

شریکیان اظهار داشت: ظرفیت تولید گردو در استان افزون بر چهار هزار تن است اما سرمای دیررس باعث کاهش محصول از باغ های استان می شود.

پیشتر، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفته بود: درآمد امسال کشاورزان این استان بر اثر خسارت‌های مختلف به ویژه سرمای بهاره یک پنجم کاهش یافته و به ۴۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

عبدالله یوسفی اظهار داشته بود: از مجموع خسارت ها بیشترین آن مربوط به خسارت سرمای بهاره به علت بارش برف و برودت هوای منفی ۳ تا ۱۰ درجه در سطح استان بود که در اواخر فروردین ماه به وقوع پیوست که در مجموع هشت هزار میلیارد ریال به بیش از ۱۲۵ هزار و ۹۸۰ هکتار عرصه باغی و زراعی استان، آسیب رساند.

به گفته یوسفی، عمده خسارت سرما در بین باغ های گردو، گیلاس، زردآلو و بادام بوده است.

از ۷۶‬ نوع محصول تولیدی بخش کشاورزی این استان ۲۹ گونه آن باغی است که حجم سالانه تولید آن به تا حدود ۳۰۰ هزار تن می رسد که امسال تولیدات محصول باغی استان با ۵۰ هزار تن کاهش مواجه است.

خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد پسرم | 60 متن تبریک روز تولد پسرم جدید و احساسی