درس خارج مهدویت به عنوان اولین درس غیر از فقه و اصول در حوزه‌ علمیه قم رسمیت یافت


درس خارج مهدویت به عنوان اولین درس غیر از فقه و اصول در حوزه‌ علمیه قم رسمیت یافت

حجت‌الاسلام مصلحی از رسمیت یافتن درس خارج مهدویت به عنوان اولین درس خارج غیر از فقه و اصول در حوزه‌های علمیه خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته مرکز تخصصی مهدویت، برای نخستین بار درس خارج مهدویت در حوزه علمیه قم برای عموم طلاب ارائه می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین «علی مصلحی» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان از رسمیت یافتن درس خارج مهدویت به عنوان اولین درس خارج غیر از فقه و اصول در حوزه علمیه قم خبر دارد و اظهار کرد: علما در طول تاریخ تشیع، درباره مباحث مهدویت فعالیت های گسترده داشته و کتاب هایی را تالیف کرده اند و حتی قبل از ولادت امام مهدی(عج) 30 کتاب درباره ایشان نوشته شده است.

قائم مقام مدیر و معاون آموزش مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: تالیف کتاب درباره امام مهدی(عج) به علمای شیعه محدود نمی شود بلکه حتی علمای اهل سنت درباره ایشان دست به تحقیق و تالیف زده اند. در میان علمای شیعه مرحوم کلینی در کتاب شریف «کافی» بابی مخصوص درباره امام زمان(عج) دارد، نعمانی شاگرد ایشان کتاب «غیبة» را نگاشته، مرحوم شیخ صدوق(ره) کتاب «کمال الدین و تمام النعمه» را تالیف کرده است و شیخ مفید و شیخ طوسی و ... نیز چنین اهتمامی داشته اند.

وی تصریح کرد: از این رو، تا کنون بیش از سه هزار عنوان کتاب در حدود 10 هزار جلد درباره امام زمان(عج) نوشته شده است که نشان می دهد علمای متقدم همانطور که به فقه و اصول اهتمام داشتند به مهدویت هم توجه کرده اند.

حجت الاسلام مصلحی در ادامه بیان کرد: مرکز تخصصی مهدویت در راستای این توجه و اهمیت درس خارج مهدویت را راه اندازی کرد تا همانطور که مباحث فقه و اصول به صورت اجتهادی تدریس می شد، مهدویت هم تدریس شود و این مهم با همراهی استادانی همچون آیات عظام شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی، گرامی و نجم الدین مروجی طبسی انجام شد؛ چنان که آیت الله طبسی 13 سال است که درس خارج مهدویت را در مرکز ارائه می کند.

معاون آموزش مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: با پیگیری های صورت گرفته مرکز امسال و برای نخستین بار غیر از فقه و اصول، درس خارج مهدویت نیز به عنوان درس خارج رسمی حوزه علمیه قم مصوب شد و برای عموم طلاب ارائه می شود و علاقمندان می توانند از طریق سامانه نجاح نسبت به استفاده از آن که بخش اعظمش به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا مجازی و غیرحضوری عرضه می شود، مراجعه کنند.

وی در ادامه ابراز کرد: پیش از این فقط برای دانش پژوهان مرکز تخصصی مهدویت امکان بهره مندی از درس خارج مهدویت ممکن بود اما از این پس عموم طلاب می توانند در انتخاب دروس خود، از این مباحث بهره بگیرند و به تناسب شرکت در این درس از امتیازات علمی آن نیز بهره مند شوند.

حجت الاسلام مصلحی درباره مباحث مهدوی ای که در درس خارج ارائه خواهد شد، خاطرنشان کرد: مطابق روال درس های خارج فقه و اصول، در این درس هم جوانب مسائلی همچون روایات مرتبط با سفیانی، روایات مربوط به یمانی، ظهور و ولادت امام مهدی(عج) و ... در منابع اعم از شیعی و اهل سنت بررسی و جرح و تعدیل شده و معارض آنها هم عرضه می شود سپس استاد نظر اجتهادی خود را مطرح می کند و طلاب هم بحث و گفتگو می کنند.

پایان پیام/9

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات اعتراف ربایندگان یسنا کوچولو + گزارش پرونده