زن مسلمان الگوی نوع سوم در جهان امروز است / تحقق نه شرقی و نه غربی با مجاهدت زنان شهید


زن مسلمان الگوی نوع سوم در جهان امروز است / تحقق نه شرقی و نه غربی با مجاهدت زنان شهید

مینو اصلانی، استاد دانشگاه با بیان اینکه الگوی زن مسلمان، الگوی نوع سوم یعنی نه شرقی و نه غربی است، گفت: شهدای زن الگوی نوع سوم در جهان امروز هستند؛ زنانی که چندوجهی بوده و هم در عرصه تهذیب نفس، هم در عرصه علمی و هم در وسط میدان مبارزه با دشمن و خدمت به مردم بودند.

زن مسلمان الگوی نوع سوم در جهان امروز است / تحقق نه شرقی و نه غربی با مجاهدت زنان شهیدبه گزارش ایکنا، مینو اصلانی، مدرس دانشگاه، امروز، 5 مهرماه در کرسی ترویجی «بایسته‌های تطبیقی نقش زن دیروز و امروز با تمرکز بر دفاع مقدس» که به صورت زنده از سوی پژوهشکده زن و خانواده حوزه خواهران برگزار شد، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به کنگره هفت هزار شهید زن که سال 91 برگزار شد، به ترسیم سه الگو از زن پرداختند؛ زنی که با اصطلاح شرقی مطرح شده و هیچ حضوری در عرصه اجتماعی ندارد. زن غربی که به ابزار تبدیل شده و زن مسلمانی که با رعایت عفاف و حجاب در وسط میدان است.

وی افزود: الگوی زن غربی از نگاه رهبر انقلاب، ابزار است و ابزار نمی‌تواند الگو باشد؛ امروز به وضوح بسیاری از اندیشمندان زن غربی اذعان می‌کنند که ما هویت زنانه خود را از دست داده‌ایم و هویت جدیدی هم نداریم و روز به روز هم بیشتر به ابزاری برای مطامع اقتصادی شرکت‌ها و کارتل‌ها تبدیل شده‌‌ایم.

اصلانی اضافه کرد: جوانا فرانسیس معترف است که جایگاه مادری در غرب برای ما افسانه شده است. همچنین اندیشمندان آزاداندیش دیگر هم نظرات مشابهی در این زمینه دارند، اما در برابر این دو الگو، الگوی بی‌بدیلی است که نشان از زینب(س) و فاطمه صدیقه(س) دارد؛ یعنی زن مسلمان ایرانی که نه شرقی و نه غربی است؛ زنی که در وسط معرکه و میدان است.

استاد دانشگاه بیان کرد: ایشان فرمودند می‌توان شریف و عفیف و در متن میدان بود؛ اینها شیرزنانی هستند که نه تنها خود در میان بودند و شوهر و فرزندانشان را هم فدای اسلام کردند، بلکه به آن راضی هم هستند؛ امروز نمونه‌های فراوان مادران و همسران شهدا را در کنار خود داریم که تاریخ‌ساز هستند؛ شهید مطهری هم از آنان به عنوان تاریخ‌ساز یاده کرده و امروز ما بیش از پیش به چنین بانوانی نیاز داریم؛ دخترانی که بی‌دغدغه نباشند.

وی اضافه کرد: وقتی امام مجتبی(ع) از حضرت زهرا پرسید که چرا برای همه دعا کردی، ولی برای خودمان دعا نمی‌کنید، ایشان تعبیر «الجار ثم الدار» را به کار بردند؛ یعنی ترجیح دیگران بر خود که دقیقاً مقابله و هماوردی با لیبرال دموکراسی است که فردیت را تبلیغ می‌کند.

وی افزود: رسالت ما ترجیح دیگران بر خود است؛ کسانی که نیازمند حضور عفیفانه و علمی و پاک ما هستند؛ دختران باید در هر مقطعی که هستند به اثرگذاری خود توجه کنند و اینکه چه رسالتی در برابر مردم جهان و به خصوص جهان اسلام دارند. دشمن امروز تلاش می‌کند دختران فقط به خود و زیبایی‌های ظاهر ی خود بیندیشند و فقط در جهت منافعشان به دیگران فکر کنند.

چندوجهی بودن؛ ویژگی زن مسلمان انقلابی

اصلانی بیان کرد: امروز دختران و زنان جوان شهدای مدافع حرم با دغدغه انقلابی در صحنه هستند و این مسئله باید به همه تسری یابد. دختر دفاع مقدس در وسط میدان بود و دغدغه داشت و دختران امروز هم باید اینگونه باشند؛ مریم فرهانیان از جمله زنان دفاع مقدس بود که لحظه‌ای آرام و قرار نداشت، مشاور خانواده شهدا بود، امدادگری یاد گرفت و به کمک رزمندگان رفت و روزی هم در نهضت سوادآموزی خدمت کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دختر دفاع مقدس چندوجهی است و دختران امروز هم باید چندوجهی باشند و ببینند نیاز امروز انقلاب و مردم چیست و خود را ممحض کنند و تصور نکنند رسالت آنان فقط تحصیل است، زیرا تحصیلی که کمک به مردم نکند، او را به کمال نمی‌رساند.

اصلانی تأکید کرد: شهدای زن الگوی نوع سوم در جهان امروز هستند؛ زنانی که چندوجهی بوده و هم در عرصه تهذیب نفس، هم در عرصه علمی و هم در وسط میدان مبارزه با دشمن و خدمت به مردم بودند.

وی با بیان اینکه خانم فرهانیان اگر در مجلسی یک غیبت بود، به خود نهیب می‌زد که چرا آنجا حضور دارد، اظهار کرد: بنابراین زنان چندوجهی خیلی مورد نیاز امروز ما هست و ما را از فردیت باز می‌دارد؛ الگوی سوم زن یعنی نه شرقی و نه غربی، اقتضاء می‌کند زنان فعال و اثرگذار باشند.

زمینه برای نقش‌آفرینی زن مسلمان فراهم است

اصلانی با اشاره به نقش امام و رهبری در شخصیت‌دهی به زنان، تصریح کرد: امروز بیش از 12 هزار نویسنده زن در سطح ملی و بین‌المللی داریم و زمینه برای نقش‌آفرینی آنان مهیا است، این همه کلاس‌های علمی و اعتقادی در حال برگزاری است و کسی نمی‌تواند عذری بیاورد. در دانشگاه‌ها تشکل‌های دانشجویی وجود دارد، اما دختران کمتر استقبال می‌کنند، در حالی که حتماً باید در این تشکل‌ها و گروه‌های جهادی حضور یابند و لذت آن را بچشند و به رضایتمندی برسند.

وی اظهار کرد: آرامش روح نیاز به تغذیه فکری خود و دادن خوراک فکری به دیگران و در گرو کمک به مردم است؛ امروز اگر بخواهیم یاد دوره دفاع مقدس را زنده نگه داریم، باید در راستای کمک به مردم گام برداریم، مثلاً اگر دختری در یک رشته تخصصی مهارت دارد، ببیند می‌تواند به چند دختر از خانواده محروم آموزش دهد.

اصلانی تصریح کرد: در خصوص شهدای زن و معرفی آنان باید تلاش مضاعفی داشته باشیم؛ کسانی که در چند دهه قبل در کنار مردم نقش‌آفرینی داشتند و امروز در میان ما نیستند؛ در این راستا سایت زنان شهید ایجاد شده و عکس و دست‌نوشته و آثاری که در مورد تک تک شهدا وجود دارد، بارگزاری شده است.

اصلانی اظهار کرد: کنگره با عظمتی در سال 91 برای آنها برگزار و در تک تک شهرها مراسم تجلیل برگزار شد و هر ساله در همه پایگاه‌های بسیج، سیره و شخصیت آنان معرفی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه آنان ستاره‌های درخشان هستند که باید بشناسیم و در مسیر آنان قدم برداریم، تصریح کرد: همچنین زن و خانواده در مکتب شهید سلیمانی از مباحثی است که باید ترویج شود؛ خود بنده نکات زیادی در این زمینه و نوع رابطه ایشان با خانواده خود و فرزندان و خانواده شهدا دارم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


6 مرزبان بازداشت شده به کشور بازگشتند