300 متر تور ماهیگیری غیرمجاز در تالاب کانی‌برازان مهاباد کشف شد


300 متر تور ماهیگیری غیرمجاز در تالاب کانی‌برازان مهاباد کشف شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط‌زیست مهاباد گفت: 300 متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در نیزارهای تالاب بین‌المللی کانی‌برازان این شهرستان کشف و جمع‌آوری شد.

فاروق سخنور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان تور ماهیگیری در راستای اجرای طرح گشت و کنترل مستمر و شبانه‌روزی ماموران یگان حفاظت این اداره در مناطق تحت مدیریت تالاب‌های این شهرستان کشف و ضبط شد.

وی با بیان اینکه صیادان به منظور صید ماهی اقدام به پهن کردن تور ماهیگیری در این تالاب کرده بودند، ادامه داد: هرگونه فعالیت صیادی با انواع تور و ادوات مشابه آن در تالاب "کانی‌برازان" ممنوع است.

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست مهاباد با اشاره به اینکه شکارچیان به دلیل وضعیت خوب تالاب درصدد هستند تا به‌صورت شبانه به صید ماهی و شکار پرندگان و گونه‌های با ارزش این تالاب بین‌المللی اقدام کنند، اضافه کرد: با هرگونه دستکاری در محیط طبیعی و صید و شکار در این منطقه به صورت جدی برخورد می‌شود.

سخنور بیان کرد: حجم آب این تالاب هم‌اکنون به چهار میلیون متر مکعب رسیده و ارتفاع آب بین صفر تا حداکثر ۷۵ سانتی‌متر در شرایط فعلی در نوسان است.

تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصر بفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

براساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده‌اند که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک‌زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

از گونه‌های مهم پرندگان این تالاب می‌توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.

در مهاباد علاوه‌ بر تالاب بین‌المللی کانی‌برازان و "قوپی‌باباعلی"، تالاب‌ دایمی "حسن‌خان" و تالاب‌های فصلی "گروس"، "داشخانه" و "قره‌قشلاق" نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ فکرشو می کردید "عسل خاله" سریال پایتخت در واقعیت انقدر جوان باشد!