گفتمان تعاون از هنگام فعالیت دولت تدبیر و امید رواج بیشتری یافت


گفتمان تعاون از هنگام فعالیت دولت تدبیر و امید  رواج بیشتری یافت

اصفهان- ایرنا- مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: در زمان دولت تدبیر و امید اقدامات مناسبی برای ترویج گفتمان تعاون در جامعه انجام شد که ایجاد سامانه  هوشمند تعاون،  راه اندازی مرکز نوآوری تعاون و  ایجاد اولین صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر از جمله اقدامات انجام شده در این بخش است.

کامران کلانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: دولت دوازدهم توجه خاصی به تعاونی‌ها و به ویژه تعاونی‌های دانش بنیان دارد.

وی با بیان اینکه مهمترین اصل در تعاون، مردم محوری به جای سرمایه محوری است ادامه داد: تعاون بعنوان یکی از سه بخش اصلی اقتصاد کشور در اسناد بالادستی مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه تعاونی ها در دنیا بعنوان یکی از اشکال کارآفرینی و مدلی از اقتصاد اجتماع محور است افزود: ۱۲ درصد جمعیت در دنیا عضو تعاونی‌ها هستند و ۱۰ درصد اشتغال در این بخش است.

وی اضافه کرد: انتظاراتی که از اقتصاد تعاونی در قانون اساسی و اسناد بالادستی وجود دارد در کشور ما به دست نیامده است و حاکمیت و دولت باید توجه خاصی به گفتمان تعاون و ترویج آن در جامعه داشته باشند.

وی با اشاره به اصول هفتگانه تعاون در قرن حاضر تاکید کرد: مشارکت اقتصادی مردم و کنترل دموکراتیک که اعضای تعاونی‌ها بر روند انجام فعالیت‌های اقتصادی نظارت داشته باشند از اصول مهم اقتصاد تعاونی است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه مشارکت بعنوان یکی از اصول حکمرانی خوب است گفت: حکمرانی خوب به عنوان نسخه نجات بخش برای بشریت، کشورها و ملت‌ها محسوب می‌شود.

استان اصفهان ۱۰ سال گذشته در کشور از نظر شمار طرح‌ها، میزان سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در بخش تعاون در صدر بوده است؛ از این رو بخش تعاون به اذعان کارشناسان زمینه بسیار مساعدی را برای رونق اشتغال و جهش تولید فراهم کرده که شکوفایی بیشتر آن نیازمند برنامه‌ریزی است.

براساس آمار بیش از ۴۰ درصد از مجموع ۱۹۸ هزار تعاونی ثبت شده در کشور با توجه به داشتن مزیت‌های اقتصادی و اجتماعی غیر فعال هستند؛ از میان ۹۵ هزار و ۸۲ تعاونی کشور، حدود ۳.۵ درصد از آنها یعنی تعداد سه هزار و ۳۰۰ تعاونی با ۸۰۰ هزار عضو و بیش از ۵۵ هزار نیروی کار در استان اصفهان فعالیت دارند.

اصفهان همچنین رتبه دوم کشور در تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده در تعاونی‌های بانوان را دارد؛ تعداد فرصت‌های شغلی این شرکت‌ها در کشور ۱۲۲ هزار و ۹۴۵ نفر و در استان اصفهان ۱۳ هزار و ۹۵۷ نفر است.

سه هزار و ۲۶۴ شرکت تعاونی با ۵۴۱ نفر عضو در استان اصفهان در ۱۸ گرایش از جمله مسکن، صنعت، توزیعی، کشاورزی، خدماتی، بهداشتی و حمل و نقل فعالیت می‌کنند که زمینه ایجاد ۵۷ هزار فرصت شغلی را به وجود آوردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری