تامین حق آبه تالاب جازموریان یکی از خواسته‌های مردم دلگان است 


تامین حق آبه تالاب جازموریان یکی از خواسته‌های مردم دلگان است 

زاهدان- ایرنا- سرپرست اداره حفاظت محیط زیست دلگان گفت: تالاب جازموریان یکی از ظرفیت‌های برجسته و بسیار مطلوب سیستان و بلوچستان است که تامین حق آبه آن جزو خواسته‌های مردم این شهرستان بشمار می‌رود. 

به گزارش ایرنا حسین قاسمی منش روز شنبه در نشست محیط زیست با اعضای شورای شهرستان و اعضای شورای اسلامی شهر گلمورتی اظهارداشت: تالاب جازموریان یکی از ظرفیت‌های برجسته و بسیار مطلوب سیستان و بلوچستان است که متاسفانه به علت عدم تخصیص حق آبه آن، مردم شهرستانهای مجاور به نحو مطلوب نتوانسته‌اند از آن بهره‌مند شوند.

وی گفت: فرماندار دلگان و مدیران متخصص می‌توانند موضوع تالاب جازموریان را بصورت جد پیگیر باشند و حق آبه آن را از استان همسایه مطالبه کنند.

تالاب هامون جازموریان با گستره حوضه آبریزی حدود ۷۰ هزار کیلومترمربع معادل ۲ برابر دریاچه ارومیه در ۵۶ کیلومتری غرب شهرستان دلگان و پنج کیلومتری روستای چاهکیچی واقع شده که ۴۹ درصد آن در حوزه سیستان و بلوچستان و ۵۱ درصد در حوزه استان کرمان قرار دارد.

نیمه باختری این حوضه به وسعت ۳۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع در استان کرمان و نیمهٔ خاوری آن به وسعت ۳۴ هزار کیلومتر مربع در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. دشت‌های جیرفت، فاریاب و رودبار جنوب در استان کرمان و دشت‌های ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپکه در استان سیستان و بلوچستان در محدودهٔ این حوضهٔ آبریز واقع شده‌اند.

تالاب جازموریان به عنوان یک منبع قابل توجه آب شیرین به سبب خشکسالی های مداوم در سال‌های اخیر به کانون بحرانی ریزگردهای جنوب استان سیستان و بلوچستان و استان کرمان تبدیل شده که کم توجهی به این موضوع باعث مشکلات جبران ناپذیری برای شهرستان دلگان شده است.

ساخت ۳۶ سد و بندخاکی و بتونی در استان کرمان ازجمله سد عروس، سدهلیل رود و سد استقلال باعث به نفس افتادن تالاب هامون جازموریان شده است بطوریکه این تالاب هم اکنون کاملا خشک شده و اگر درمانی مناسب برای احیای آن تجویز نشود خطرات جبران ناپذیری برای مردم و منطقه دلگان و بخش جلگه چاه هاشم رقم خواهد زد.

چندی پیش مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در تلاشیم تالاب جازموریان رونق گیرد زیرا با وجودیکه ۱۰۰ درصد حق آبه آن از داخل کشور تامین می شود اما به کانون گرد و غبار تبدیل شده است.

وحید پورمردان گفت: مساحت آبگیری شده این تالاب ۴۰ درصد بوده و از سال گذشته تاکنون آبگیری تنها از حوزه جنوب صورت گرفته و از بالادست آبی دریافت نشده است.

وی افزود: در حوزه تالاب جازموریان اقدامات بسیار خوبی مانند راه اندازی اداره محیط زیست دلگان و خریداری دستگاه پایش تالاب و کلاس های مقدماتی صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: درد تالاب جازموریان حق آبه آن است که داده نمی شود و اعتبارات اختصاص یافته خود استان برای این تالاب از اعتبارات ملی بیشتر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022