طرح یاوران تولید موجب پویایی بخش کشاورزی اردبیل ‌شد


طرح یاوران تولید موجب پویایی بخش کشاورزی اردبیل ‌شد

اردبیل - ایرنا _ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اجرای طرح یاوران تولید باعث افزایش دانش کشاورزان و بالا بردن عملکرد در واحد سطح در این استان شده است.

به گزارش ایرنا ، خلیل نیکشاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: طرح یاوران تولید، مکمل طرح‌های محققان ارشد، مروجان معین و مروجین پهنه‌ها بوده که هدف آن استفاده حداکثری از اعضای هیات علمی و محققان در برنامه‌های جهش تولید است.

وی با بیان اینکه محققان و کارشناسان می‌توانند با انتقال دانش فنی روز دنیا در افزایش و جهش تولید به کشاورزان کمک شایانی داشته باشند، به وظایف یاوران تولید برای علمی کردن کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: "یاوران تولید" می‌کوشند تا آخرین یافته‌ های علمی بخش کشاورزی را به کشاورزان انتقال داده و کشاورزان را به سمت کشاورزی بر مبنای علوم روز سوق دهند.

وی میزان تولید انواع محصولات کشاورزی در زیر بخش‌های مختلف استان را بیش از چهار میلیون تن ذکر کرد و گفت: استان اردبیل ۷۷۸ هزار هکتار زمین زراعی دارد که از این میزان ۲۳۵ هزار هکتار آبی و ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم می‌باشد.

وی اظهارداشت: ۱.۱ دهم درصد از اراضی کل کشور را استان اردبیل تشکیل می‌دهد که سه تا چهار درصد از کل تولیدات کشاورزی کشور را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: ورود به سیستم تولید محصولات گلخانه‌ای در فضای بسته یکی از الزامات بسیار مهمی است که تمامی کشورها آن را دنبال می‌کنند، در کشور ما نیز سرمایه‌گذاری‌های خوبی در موردآن شده که نمونه بارز آن توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در استان اردبیل است.

وی گفت: بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در ۲ قسمت در سطح هزار و ۶۰ هکتار و همچنین هزار هکتار در شمال استان در حال احداث است، تاکنون ۶۰۰ هکتار از مساحت این گلخانه‌ها تکمیل و به متقاضیان از نقاط مختلف کشور و مردم بومی واگذار شده است.

۲ اقلیم متفاوت و دور از هم شرایط آب و هوایی استان اردبیل را تشکیل می‌دهد . اقلیم خزری در شمال استان و مرکز و جنوب استان با اقلیم معتدل و سردسیر حاکم است که بیش از ۶۰ گونه گیاهی در نواحی مختلف کشت و زرع و تولید می شود و صنعت دامداری ، زنبورداری و آبزی‌پروری و تولید گیاهان دارویی با ۴۳۰ گونه شناسه‌دار از جمله آنهاست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات