زایمان زودرس چه علائمی دارد؟


زایمان زودرس چه علائمی دارد؟

یکی از موضوعاتی که خیلی خانم های باردار را مضطرب می کند و برای شان استرس ایجاد می کند احتمال زایمان زودرس است.

یکی از موضوعاتی که خیلی خانم های باردار را مضطرب می کند و برای شان استرس ایجاد می کند احتمال زایمان زودرس است و خیلی از آن ها مدام و از روز اول بارداری شان به این موضوع فکر می کنند که نکند این اتفاق برای ما و فرزندمان هم پیش بیاید. از آنجایی که خیلی از کاربران ما در رابطه با این موضوع و علائم و نشانه های آن سوالات و نگرانی های داشتند، ما امروز و در این مقاله تصمیم گرفتیم اطلاعاتی مفیدی را در رابطه با نشانه ها و علائم زایمان زودرس در اختیار شما قرار بدهیم...اگر شما هم حامله هستید و یا در اطرافیان تان کسی هست که باردار باشد،

زایمان زودرس چیست؟
بطور کلی زمانی که جنین در هفته های بین 20 ام تا 37 ام بارداری به دنیا بیاید، زایمان زودرس اتفاق افتاده است. دلیل ترس اکثر افراد از زایمان زودرس این است که متاسفانه جنینی که زودتر از موعود بدنیا بیاید بعضی از اندام ها و دستگاه های درونی بدنش کامل شکل نگرفته اند و باید در محیط آزمایشگاهی و مراقبتی تشکیل بشوند که گاها این موضوع می تواند مشکلاتی را برای جنین بوجود بیاورد چرا که در این مدت سیستم ایمنی بدن جنین بطور کامل شکل نگرفته و به همین خاطر هم احتمال ابتلای جنین به بیماری های عفونی بیشتر می شود و گاها خدای ناکرده منجر به مرگ او می شود. البته احتمال مرگ و میر در جنین هایی که در هفته های قبل از 24 ام بدنیا می آیند خیلی بیشتر از بقیه است.
کودکانی که در زایمان های زودرس بدنیا می آیند معمولا تا یکسالگی شان احتمال ابتلا به بیماری و پیدایش مشکلات تنفسی و مغزی در آن ها خیلی بیشتر از کودکان عادی است.

رایج ترین علت های زایمان زودرس
زایمان زودرس می تواند علل و علائم مختلفی داشته باشد که بعضی از رایج ترین آن ها عبارتند از :
ورود باکتری به رحم: گاهی ممکن است بدلایل مختلف خانم های باردار دچار عفونت هایی در قسمت واژن بشوند و این عفونت باعث ورود باکتری به رحم و پاره شدن کیسه ی آب جنین و در نتیجه زایمان زودرس مادر بشود.
بیماری ها و مشکلاتی که برای رحم مادر پیش می آید (به عنوان مثال: بزرگی رحم مادر).
مشکلات و بیماری هایی که برای جفت جنین ممکن است بوجود بیاید.
بیماری های مادر (به عنوان مثال دیابت، آسم، آپاندیس و عفونت های مختلف)
چه مواردی می تواند احتمال زایمان زودرس را افزایش بدهد:
مصرف سیگار، الکل و نوشیدنی های الکلی
استرس و اضطراب
انجام کارهای سنگین و یا طولانی
وزن کم مادر، قد کوتاه و سن کم

یادتان باشد
استرس و اضطراب یکی از شایع ترین دلایل زایمان زودرس است، پس سعی کنید در طول دوره ی بارداری تان به این موضوع فکر نکنید و اگر هم دچار آن شدید خونسردی خودتان را حفظ کنید و سریعا به پزشک تان مراجعه کنید.

علائم و نشانه های زایمان زودرس
زایمان زودرس معمولا با علائم و نشانه هایی همراه است که برخی از آن ها عبارتند از:
انقباضات طولانی مدت و پشت سرهم، بطور معمول می گویند اگر هشت انقباض یا بیشتر در یک ساعت داشتید باید این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
مشاهده ی مایع صورتی یا قرمز از واژن، این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما در عین حال می تواند نشانه ی زایمان زودرس هم باشد.
احساس گرفتگی شدید در شکم، یا زیر شکم و یا باسن، این موارد هم از جمله مواردی هستند که می توانند نشانه ی زایمان زودرس باشند.
احساس تب و خستگی
چنانچه با هریک از این علائم مواجه شدید، بایستی سریعا به پزشک معالجتان تماس بگیرید و از او کمک بخواهید. موضوع زایمان زودرس موضوع کوچکی نیست و باید در اسرع وقت پیگیری بشود.
گاهی ممکن است پزشک بتواند به بیمار کمک کند و با تجویز یکسری دارو زایمان او را به تاخیر بیاندازد؛ اما گاهی هم نیاز است که دستور زایمان زودرس صادر بشود و در اسرع وقت این مورد پیگیری بشود. این موضوع کاملا به پزشک و وضعیت جسمی و روحی شما بستگی دارد و تنها کسی که می تواند کمک تان کند، پزشک تان است، پس در این مواقع سریعا با او تماس بگیرید.

خطرات زایمان زودرس
زایمان زودرس می تواند عوارض و خطراتی را هم برای جنین و هم برای مادر او بوجود بیاورد، که برخی از شایع ترین آن ها عبارتند از:
مشکلات تنفسی کودک
بسیاری از کودکانی که پیش از موعد بدنیا می آیند، مشکلات ریوی دارند و بدلیل اینکه ریه ی آن ها کاملا شکل نگرفته بایستی برای آن ها از ماسک های اکسیژن استفاده شود تا در نهایت دچار بیماری هایی نظیر سندرم تنفسی دیسترس نشوند.
مشکلات قلبی کودک
برخی از کودکانی که با زایمان زودرس به دنیا می آیند دچار مشکلات قلبی مثل آرتروسکوپی مجاری عروقی (PDA) می شوند که به مرور زمان و با درمان های دارویی و جراحی بهبود پیدا می کنند.
مشکلات مغزی کودک
خونریزی مغزی یکی از مشکلاتی است که اغلب کودکانی که نارس هستند و در زایمان های زودرس بدنیا می آیند، دچار آن می شوند. سطح این خونریزی در کودکان مختلف متفاوت است و نوع خفیف آن بدون نیاز به انجام کاری خود به خود خوب می شود و نوع شدیدتر آن احتیاج به رسیدگی و پیگیری تخصصی دارد.
مشکلات بینایی کودک
کودکان نارس باید حتما تحت نظر پزشک باشند و چشم و بینایی شان مدام چک بشود. بسیاری از این نوع کودکان دچار مشکلات بینایی و چشمی می شوند که گاها تا مرز کوری و یا خود کوری هم پیش می رود. پس یادتان باشد که بینایی کودک تان را هم مدام توسط پزشک چک کنید.
سایر موارد
علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، کودک نارس ممکن است دچار مشکلات دیگری نیز نظیر مشکلات عفونی و تغذیه ای نیز بشود.
سعی کنید از علل های بروز زایمان زودرس دوری کنید تا جنین تان در کمال صحت و سلامت بدنیا بیاید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!