دفاع مقدس، حکایتی ماندگار از حماسه آفرینی‌های دلاور مردان غیور ایرانی


دفاع مقدس، حکایتی ماندگار از حماسه آفرینی‌های دلاور مردان غیور ایرانی

قزوین - ایرنا - حدیث هشت سال دفاع مقدس، حکایت ماندگار دلاور مردانی است که قله‌های ایثار، حماسه و شهادت را در راه دفاع از کیان انقلاب اسلامی پیمودند و با خون خود سطر سطر تاریخ این مرز و بوم اسلامی را نگاشتند.

به گزارش ایرنا، هفته دفاع مقدس یادآور رشادت و جانفشانی‌های دلاوران و رزمندگان اسلام در برابر دشمن تا بن دندان مسلح است.

سال ۵۹ و در چنین روزهایی رژیم بعثی عراق به دستور صدام و با حمایت آشکار قدرت‌های غربی و استکبار جهانی با همه توان خود جنگی نابرابر را برعلیه میهن اسلامی ما آغاز کرد.

هنوز تشعشعات نخستین حملات موشکی عراق علیه ایران در فضا وجود داشت که عده‌ای رخت بربستند و خود را به مرزهای جنوب و غرب کشور رساندند.

اگرچه ساز و کاری منظم و قانونمندی برای جنگ تعیین نشده بود و به عبارتی هنوز سیستم دفاعی منسجمی برای کشور تدارک دیده نشده بود اما هزاران نیروی انسانی با انگیزه، معتقد و جوان پای نهال انقلاب نشسته بودند تا به هر قیمتی شده این درخت تازه در خاک نشسته را به ثمر برسانند.

در جنگ تحمیلی، ایرانی‌ها با لبیک گویی به فرمان امام راحل و برای پشتیبانی از آب و خاک خود و نهال تازه به ثمر رسیده انقلاب اسلامی به میدان آمدند و مردانه در برابر دشمنان ایستادگی کردند.

جنگ تحمیلی و هشت ساله عراق علیه ایران هزاران شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرد و بسیاری از رزمندگان شجاع و دلیرمان نیز به افتخار جانبازی نایل آمده و عده‌ای از آنان هم به اسارت دشمن درآمدند.

اگرچه ۴۰ سال از آغاز این تجاوز می‌گذرد، اما جنگ برای ملت ایران با همه سختی، تلخی و ویرانی‌هایش، حماسه‌هایی بی‌بدیل و به یاد ماندنی را به عنوان افتخارات جاودانه برای ملت ایران از دوران دفاع مقدس برجای گذاشت.

خبرگزاری ایرنا قزوین به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس پای صحبت برخی از ایثارگران و رزمندگان قزوینی نشسته و دیدگاه‌های آنان را پیرامون تبیین ارزش‌های دفاع مقدس در جامعه، به ویژه نسل چهارم انقلاب جویا شد.

آنان معتقد بودند برای زنده نگاه داشتن روزهای ایثار و از خودگذشتگی باید خاطرات رزمندگان جنگ تحمیلی در جامعه به صورت ملموس و به دور از اغراق بازگو شود.

دفاع مقدس، حکایتی ماندگار از حماسه آفرینی‌های دلاور مردان غیور ایرانی

خاطرات دفاع مقدس یادگار روزهای همدلی مردم ایران است

محسن مهدی‌آبادی، جانباز ۳۵ درصد اعزامی از قزوین که در دوران ۸ سال جنگ تحمیلی به عنوان بسیجی به مناطق نبرد رزمندگان اسلام اعزام شده بود، دفاع مقدس را یادگار روزهای همدلی مردم می‌داند.

وی که از روزهای نخستین جنگ به همراه جمعی از دوستانش در جبهه‌های نبرد حاضر شده بود در خصوص این دوران به خبرنگار ایرنا گفت: روزهای دفاع مقدس به واقع ایام همدلی و همراهی مردم ایران بود، روزهایی که همه مردم از داشته‌های خود گذشتند و در کنار یکدیگر برای تحقق هدفی والا و دفاع از خاک و ناموس از جان خود دست کشیدند.

وی ادامه داد: اینکه امروز دفاع مقدس به یک فرهنگ در کشور تبدیل شده به دلیل همان از دلاور مردی، از خودگذشتگی‌ و رشادت‌هایی است که رزمندگان در جبهه‌های حق علیه باطل به نمایش گذاشتند و امروز نیز خوشحالیم که این روحیه هنوز هم در بین مردم ایران وجود دارد.

این جانباز و رزمنده قزوینی خاطر نشان کرد: همین که امروز دفاع مقدس به عنوان یک ارزش و عقیده در بین مردم ما مطرح است نشان از این دارد که حتی با گذشت ۴۰ سال از تاریخ انقلاب اسلامی هنوز اعتقادات مردم به آرمان‌های انقلاب در کشور جاری است و حتی اگر از برخی موارد نیز ناراضی هم باشند اما با مساله انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مشکلی ندارند.

وی افزود: نسل جوان امروز باید با سبک زندگی، تفکر و آرمان‌های رزمندگان و شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آشنا شوند چرا که به طور قطع آغاز هر راهی با هدفی همراه است و زندگی رزمندگان و جانبازان مسیری الهی است که همچنان نیز ادامه دارد.

به گفته این رزمنده قزوینی، جوان ایرانی باید با دفاع مقدس بیشتر آشنا شود تا چهره و زیبایی‌های واقعی آن روزهای سخت و دشوار را ببیند.

مهدی‌آبادی با تاکید بر اینکه مسوولان باید توجه به سیره و منش شهدا را در راس امور و کارهای خود قرار دهند، اظهار داشت: مسوولان باید ادامه دهنده راه شهدا باشند و غرق مادیات این جهانی نشوند.

وی با اشاره به ساده‌زیستی رزمندگان و فرماندهان دوران هشت سال دفاع مقدس، گفت: بسیاری از سرداران دوران دفاع مقدس که فرماندهان عملیات‌ها بودند به قدری تواضع داشتند که هر فردی در ابتدا آنها را می‌دید تصور نمی‌کرد که این فرد، فرمانده باشد.

مهدی آبادی تاکید کرد: شهیدان باکری، کاظمی و متوسلیان و حاج قاسم سلیمانی همگی از این دست سرداران و فرماندهانی بودند که هیچ گاه غرق مادیات این جهانی نشدند و همه عمر پربرکت خود را وقف اسلام و جهاد در راه خدا کردند.

وی با بیان اینکه امروز نیز رزمندگی ما در میدان‌های جهاد در راه خدا و مقابله با جبهه کفر ادامه دارد و باید برای اینکه رزمنده خوبی باشیم تابع فرامین ولی فقیه خود قرار بگیریم، تصریح کرد: امروز همه وظیفه داریم تا با پشتیبانی لازم و کامل از کادر پزشکی و درمانی کشور و استان به عنوان رزمندگان جبهه سلامت حضور جدی در صحنه داشته باشیم و برای شکست ویروس کرونا تلاش کنیم.

دفاع مقدس، حکایتی ماندگار از حماسه آفرینی‌های دلاور مردان غیور ایرانی

جوانان جنگ، روزهای انقلاب را به خوبی درک کرده بودند

دکتر سیدحسین حسینی یکی دیگر از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که از سال ۶۵ تا آخرین روزهای جنگ تحمیلی در جبهه‌های نبرد حضور داشت، گفت: نسل چهارم انقلاب باید به دنبال ارزش‌های واقعی انقلاب خود باشد و وظیفه نسل ما است تا هر آن چه که در حافظه و تاریخ روزهای جنگ داریم، به نسل حاضر و آینده منتقل دهیم.

وی ادامه داد: بسیاری از رزمندگان ما امروز از بیان خاطرات و حتی واقعیت‌های جنگ طفره می‌روند در حالی که اگر می‌خواهیم نسل‌های بعد از ما با آرمان‌ها و ارزش‌های واحد انقلاب رشد کنند نیاز است که همه ابعاد جنگ و با خوبی‌ها، بدی‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌هایش بازگو شود.

این پزشک قزوینی اظهار داشت: وقتی عراق به ایران حمله کرد گمان نمی‌کرد این حجم از جوانان ایرانی برای دفاع از کشورشان در میدان مبارزه حاضر شوند، گویا عراق در محاسبات خود به این فکر نکرده بود که جوانان امروز ایرانی کسانی هستند که روزهای انقلاب را به خوبی درک کرده و ارزش‌ها و آرمان‌هایی که برای آن دست به انقلاب زده بودند را به خوبی به خاطر دارند.

حسینی تصریح کرد: امروز جوان ما باید با روزهای نخست انقلاب، ارزش‌ها و آرمان‌های مشترک مردم ایران بیشتر آشنا شوند و تا زمانی که درک درستی از آن نداشته باشند، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تا روزهای درخشان جنگ تحمیلی را درک کنند.

واقعیت‌های جنگ تحمیلی باید به تصویر کشیده شود

این رزمنده قزوینی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم جوان امروز ما با دفاع مقدس و انقلاب اسلامی آشنایی داشته باشد در ابتدا باید ارزش‌ها و باورهایمان را به آنان صحیح، روشن و شفاف ارایه دهیم.

حسینی با بیان اینکه واقعیت‌های جنگ تحمیلی باید به تصویر کشیده شود، خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در ساخت فیلم‌های سینمایی، روزهای حماسی آن دوران باید با الهام گرفتن از خاطرات رزمندگان و به صورت واقعی به نمایش گذاشته شود تا نسل امروزی بداند رزمندگان اسلام با تمامی تحریم‌ها و با دستانی خالی چگونه از میهن اسلامی خود دفاع کردند.

به گفته وی، مسوولان امروز ما باید مانند شهدای جنگ، به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی به فکر آسایش و آرامش مردم باشند و مسوولیت یعنی وظیفه سنگین برعهده داشتن، نه اینکه از امکانات بیشتری بخواهند استفاده کنند.

دکتر حسینی یادآور شد: اگر امروز در عرصه سلامت حضور داریم و برای خدمت رسانی به مردم تلاش می‌کنیم به دلیل احساس نیاز جامعه است همانطور که در روزهای دفاع مقدس نیاز بود در سنگرها باشیم.

دفاع مقدس، حکایتی ماندگار از حماسه آفرینی‌های دلاور مردان غیور ایرانی

مسوولان باید روزهای انقلاب را سرلوحه کار خود قرار دهند

علیرضا دولت‌آبادی، از جانبازان و رزمندگان قزوینی که از سال ۶۰ در جبهه نبرد حق علیه باطل حضور داشت و طی سه مرحله مجروحیت به درجه جانبازی نایل آمد به خبرنگار ایرنا گفت: امروز نیازمند فرهنگ سازی دوران دفاع مقدس هستیم و باید آن را در جامعه نهادینه کنیم تا همانند آن دوران همه نسبت به مسایل جامعه خود احساس مسوولیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه در دوران جنگ تحمیلی همه آحاد جامعه دارای یک هدف مشترک و واحد بودند و دوشادوش یکدیگر در جبهه‌های حق علیه باطل و بدون هیچ چشمداشتی حضور داشتند، تصریح کرد: تنها ایمان به خدا و اخلاق مداری در بین رزمندگان و فرماندهان جنگ بود و همین عامل نیز باعث پیروزی آنان در جنگ شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس اضافه کرد: فرماندهان جنگ نخستین افرادی بودند که دست به کار می‌شدند و سپس مابقی افراد نیز از آنان پیروی می‌کردند و حتی اگر قرار بود سنگری آماده و یا جعبه مهماتی جا به جا شود، مسوولان ارشد نظامی در ابتدا دست به کار شده و بقیه سربازان و بسیجیان نیز به دنبال آنان بودند.

جامعه امروزی نیازمند احیای فرهنگ دفاع مقدس است

دولت آبادی تصریح کرد: در حال حاضر نیازمند احیای فرهنگ دفاع مقدس در جامعه و بازگویی آن هستیم تا همه بدانند مسوولان و فرماندهان لشگر و گروهان‌ها هرگز بهترین و امن‌ترین مکان را برای خود نمی‌خواستند بلکه تنها به فکر سلامتی مردم بودند و به همین لحاظ باید دوباره به آن دوران باز گردیم تا روحیه ایثار و جهاد را در رگ جوانان ایرانی به جریان بیاندازیم و بکوشیم تا نسل امروزی را متعهدتر و مسوولیت پذیرتر تربیت کنیم.

استان قزوین در طول هشت سال جنگ تحمیلی سه هزار شهید و هفت هار و ۲۰۰ جانباز تقدیم انقلاب کرده است .

حرف آخر: دفاع همچنان باقی است

روزهای دفاع مقدس اگرچه به روایت اسناد و تاریخ به انتها رسیده اما داشته‌های فرهنگی و ارزشی ما از این رویداد عجیب،اثرگذار و آموزنده کشور همچنان با قدرت ادامه دارد و می‌تواند تا سال‌ها برگ زرینی در خاطرات تاریخی این ملت باشد تا بدانیم ما چه روزی در چه جایگاهی ایستاده بودیم و اکنون خود وظیفه داریم برای رسیدن دوباره به آن تلاش کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!