دوم مهر و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها


دوم مهر و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

استان‌ها - ایرنا - در دومین روز از فصل پاییز، خبرها از وضعیت ناخوش کرونایی استان‌ها حکایت دارد که نشان می‌دهد تا زمانی که گوش شنوایی برای رعایت دستورات بهداشتی برای مقابله با بیماری نباشد، جان انسان‌ها همچون برگ‌های خزان زده قربانی فصل سرما و بیماری خواهد شد.

در کنار افراد و اقشاری که هنوز بعد از گذشت هفت ماه پایبند به رعایت دستورات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از اجتماعات و استفاده از ماسک هستند، هستند کسانی که همچنان این بیماری را یک افسانه و حتی دروغ رسانه ای می دانند، از رعایت نکردن نکات بهداشتی ابایی ندارند و با رفتارهای پرخطر خود، جان آحاد جامعه را به خطر انداخته اند.

البته در این میان عده‌ای هم امیدوار به یافته های پزشکان و محققان چشم انتظار واکسن‌های جدید هستند و با این فرضیه که «واکسن به زودی از راه می رسد» خود را مقید به رعایت الزامات بهداشتی مقابله با شیوع کرونا نمی دانند؛ آن هم در شرایطی که مسئولان سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت کشورمان تاکید دارند که بیماری کووید۱۹ هنوز هیچ واکسن و درمان مشخصی ندارد و تنها راه پیشگیری از کرونا رعایت اصول اولیه بهداشتی است.

نتیجه این اهمال‌ها و خوش بینی ها، افزایش روز افزون مبتلایان و قربانیان در سراسر کشور است چنانچه به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فوت ۱۸۴ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور امروز به ۲۴ هزار و ۸۴۰ نفر رسید.

آنطور که سیما سادات لاری ظهر چهارشنبه آمار داد، در ۲۴ ساعت گذشته سه هزار و ۶۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و هزار و ۵۹۴ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۳۲ هزار و ۷۹۸ نفر رسید.

این آمارها از روند صعودی ابتلا به بیماری کووید 19 در اغلب استان های کشور حکایت دارد به طوری که طبق آخرین بررسی ها🔹استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز و استانهای کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

این شرایط فقط مختص کلانشهرها و مراکز استان‌ها نیست و شیوع کرونا در شهرهای کوچک نیز رو به افزایش است به طوری که دکتر پرویز وکیلی معاون دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی،درمانی خلخال امروز گفت: ابتلا به بیماری کرونا در این شهرستان سیر صعودی گرفته و شمار مبتلایان هفته جاری به این ویروس کشنده نسبت به آمار هفته قبل ۲ برابر افزایش یافته است.

در ارومیه نیز رییس کارگروه اطلاع‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفته سرعت ابتلا به بیماری کرونا و جان باختن شهروندان بر اثر این بیماری همچنان در استان افزایش دارد و تعداد بستری ها به حدود ۷۵۰ نفر رسیده است.

امروز رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به افزایش آمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور و قرمز شدن وضعیت استان از نظر بیماری کرونا، از مردم خواست همه ترددها، تجمعات، مهمانی‌ها و مسافرت های غیرضروری را حذف کرده و پروتکل‌های بهداشتی را حتما رعایت کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز اعلام کرد با بستری شدن ۸۳ بیمارجدید در ۲۴ ساعت گذشته شمار بستری شدگان کرونا در این استان به مرز ۱۸ هزار نفر رسید به طوری که اکنون ۵۷۱ نفر بیمار با اعلام اولیه و قطعی کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

از کیش نیز خبر رسید که تعداد فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در این جزیره به ۱۷ نفر رسیده است که نشان می دهد رفتارهای بهداشتی مردم کم شده است چنانچه مسوول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی کرونا در البرز از «کم‌توجهی مردم و برخی مسوولان» به موج سوم شیوع کرونا ابراز نگرانی کرده است.

در این ارتباط دکتر محمدرضا اسپرورین پزشک البرزی گفته است: عادی‌انگاری ویروس کرونا و کنارگذاشتن پروتکل‌های بهداشتی در جمع‌های خانوادگی و خارج از خانه بسیار خطرآفرین است که امروزه این مهم به دغدغه های مدافعان سلامت اضافه شده است.

دکتر هانیه راجی یک فوق تخصص ریه در اهواز نیز اعلام کرده است: بیمارانی که به کرونا مبتلا شده‌اند، نباید تصور کنند پس از بهبودی دوباره مبتلا نمی‌شوند چون ایمنی در برابر این بیماری دایمی نیست و بنابراین بیماران کرونایی پس از رها شدن از این بیماری باید پروتکل‌های بهداشتی شامل ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

همچنین دکتر سید فرزاد جلالی رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل با رد ادعای مبتلا نشدن کودکان به کووید ۱۹ گفته از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون ۲۵۹ کودک مبتلا به بیماری کووید-۱۹ و یا مشکوک به کرونا در بیمارستان بستری شدند که این میزان معادل حدود پنج درصد بیماران بستری است.

وی همچنین از ابتلای ۶۰۰ نفر از کادر درمانی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل به بیماری کووید-۱۹ در این مدت خبر داد و افزود: تعداد بستری در موج اول از ابتدای اسفند تا پایان فروردین ۲ هزار و ۴۸۰ نفر و در موج دوم هم از ابتدای تیر تاکنون ۲ هزار و ۲ نفر بوده است که کاهش حدود ۱۳ درصدی دارد.

نکته دیگری که امروز در خبرهای کرونایی برجسته شد، گلایه ای بود که رییس سازمان انتقال خون ایران مطرح کرد؛ او در جریان سفر به لارستان با اعلام اینکه بهبودیافتگان کرونا در کشور از اهدای پلاسما استقبال نمی کنند، گفت: میزان دریافت اهدای پلاسما از سوی بهبود یافتگان بیماران کرونایی در کشورمان همچنان پایین و کمتر از ۲ درصد است در حالی که در برخی کشورها از جمله آمریکا به بالای ۱۰درصد رسیده است.

از مدارس استان‌های مختلف نیز خبر می‌رسد اغلب روش غیرحضوری را برای آموزش دانش آموزان انتخاب کرده‌اند؛ امروز فرماندار ویژه شهرستان مراغه از تعطیلی پانزده روزه مدارس خبر داد و اعلام کرد که برگزاری هرگونه کلاس درس حضوری در مدارس و مراکز عمومی و خصوصی ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.

با این حال هنوز دسترسی دانش آموزان کشور به تلفن هوشمند یا تبلت برای دسترسی به شبکه شاد ۱۰۰ درصد نشده است چنانچه معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفته ۶ هزار دانش آموز این استان در سال تحصیلی جدید به دلیل نداشتن تلفن هوشمند یا تبلت، به شبکه شاد دسترسی ندارند.

رییس آموزش و پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به توسعه آموزش‌های مجازی گفته اکنون ۸۰ درصد از دانش‌آموزان دبیرستان‌های شبانه‌روزی عشایری این استان از داشتن ابزار و سیستم آموزش مجازی محروم هستند و این دانش آموزان نیازمند ابزار آموزش مجازی هستند.

گزارش‌های کرونایی مراکز استانی

عادی انگاری کرونا و استمرار بر وضعیت قرمز

ارزانی کرونا به وقت حراج فصل

سوغاتی تلخ سفرهای شهریور برای پائیز البرز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند/ 26 همت بدهی بیمه‌ها