حمایت‌های مالی و پژوهشی برای توسعه پایدار غارها ضروری است


حمایت‌های مالی و پژوهشی برای توسعه پایدار غارها ضروری است

مشهد- ایرنا- مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: حمایتهای پژوهشی و تخصیص اعتبار استانی دو راهکار موثر برای توسعه پایدار غارها به عنوان میراث تکرار نشدنی محسوب می‌شود.

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز چهارشنبه به مناسبت روز ملی غار پاک به نقل از تورج همتی گزارش داد: شعار ملی روز غار پاک در سال جاری "حفاظت از تنوع زیستی غارها" است.

وی افزود: تنها راه حفاظت از غارها، تعامل و هم افزایی طبیعت‌گردان و مسوولان همراه با آموزش‌های فراگیر است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه ۲۶۰ غار در استان خراسان رضوی شناسایی شده است ادامه داد: غارها علاوه بر اینکه هویت تاریخ طبیعی یک منطقه را نشان می‌دهند، به عنوان یک زیست بوم ارزشمند از قابلیت‌های زیبایی شناختی، گردشگری، تاریخی و فرهنگی محسوب می‌شوند و همواره مورد توجه متخصصین، غارنوردان و طبیعت دوستان بوده‌اند.

وی همچنین بر لزوم رونق گردشگری درحوزه غارها با تمرکز بر اهداف توسعه پایدار به منظور افزایش دانش عمومی درباره این سازه‌های طبیعی ارزشمند تاکید کرد و گفت: باید رویکرد اصلی به حداقل رسانیدن آسیب‌های وارده بر غارها و بسط آموزش و فرهنگ‌سازی زیست محیطی در این خصوص باشد.

همتی افزود: فرهنگ‌سازی و شناخت پتانسیل‌های ارزشمند طبیعی استان به عموم برای جلب مشارکت مردم در حفاظت از غارها همچنان حرف اول را می‌زند.

وی با بیان اینکه غارها سرچشمه ۳۰ درصد آبهای شیرین هستند ادامه داد: در شرایطی که کشور با بحران کم آبی روبرو است، حفاظت از غارها به عنوان بخشی از اکوسیستم فعال و اثرگذار در مناطق طبیعی که در ارتباط تنگاتنگ با سایر عوامل محیطی هستند و نقش به سزایی در پایداری محیط ایفا می‌کنند اهمیت دوچندان دارد و لازم است فعالیت‌های پژوهشی پیرامون مطالعه و تحقیقات در زمینه شناسایی و مدیریت و حفاظت از غارهای استان از سوی کارگروه غارشناسی خراسان رضوی مورد حمایت و تقویت موثر قرار گیرد.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: پس از تشکیل کارگروه و زیرکمیته‌های شناسایی غارها در خراسان رضوی، فهرست غارهای استان تدوین شده است.

وی با بیان اینکه با وجود ۲۶۰ غار در خرسان رضوی، تعریف ردیف مستقل اعتباری از بودجه استانی برای حفاظت از غارها یکی از راهکارهای ساماندهی حفاظت بهینه از این اکوسیستم‌های ارزشمند در استان است افزود: در حال حاضر شناسایی و طبقه‌بندی غارها براساس غنای گونه‌های تنوع‌ زیستی آنها نیز می‌تواند به عنوان یکی از اولویت‌های پژوهشی و حفاظتی گام ارزشمندی در این خصوص باشد.

همتی ادامه داد: معرفی غارهای موجود و شناسایی غارهای جدید، ایجاد بانک اطلاعاتی، تهیه اطلس و تدوین نقشه‌های بزرگ مقیاس با استفاده از تکنولوژی‌های روز، تعیین و اولویت‌بندی غارهای واجد شرایط حفاظتی و تعیین حریم حفاظتی غارها و نیز حفاظت از غارهای واجد ارزش با کمک محیط‌بانان منطقه و استفاده از افراد بومی و محلی به عنوان غاربان از جمله اهداف مدنظر در راستای آیین‌نامه اجرایی ماده ۶ مدیریت، حفاظت و بهره‌برداری از غارها در استان است.

وی گفت: ساماندهی جوامع محلی به منظور مشارکت در حفاظت و نگهداری از غارها و تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با هدف حفاظت و بهره‌برداری پایدار از غارهای واجد شرایط، تحت نظارت کارگروه استان نیز از دیگر اهداف این آیین‌نامه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: غار کرکس به طول ۷۵۰ متر در روستای بزنگان، طولانی‌ترین غار شناسایی شده در شرق کشور است.

دوم مهر ماه به نام روز ملی غار پاک نامگذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پادشاه انگلیس مرد!