نظرسنجی گالوپ: جهان پذیرش پناهجویان را تاب نمی‌آورد


نظرسنجی گالوپ: جهان پذیرش پناهجویان را تاب نمی‌آورد

تهران – ایرنا – نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که تاب و تحمل جامعه جهانی نسبت به پذیرش مهاجران روبه کاهش است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این مساله در حالی است که اروپا برای ارائه طرح جدید پناهندگی درپی آتش سوزی در اردوگاه پناهجویان در یونان که هزاران نفر را بی سرپناه کرد، آماده می شود.

در این نظرسنجی که از سوی موسسه گالوپ انجام شد، هفت کشور اروپایی از جمله مقدونیه شمالی، مجارستان، صربستان و کرواسی در صدر فهرست کشورهایی قرار گرفتند که از کمترین میزان پذیرش مهاجران برخوردارند.

اما شدیدترین تغییر رویکرد در پرو، اکوادور و کلمبیا روی داد که شاهد موج بالای پناهجویان ونزوئلایی بوده اند.

طبق این نظرسنجی که براساس مصاحبه با بیش از ۱۴۰ هزار نفر در ۱۴۵ کشور و منطقه انجام شد، کانادا پذیراترین کشور نسبت به مهاجران نام گرفت و ایسلند و نیوزیلند رتبه های بعدی این فهرست را به خود اختصاص دادند.

در این نظرسنجی از مردم درمورد پذیرش مهاجران در کشورشان، سکونت آنها در همسایگی شان و ازدواج با پناهجویان سوال شد.

به گفته «جولی ری» کارشناسان مهاجرتی گالوپ، کاهش جهانی پذیرش مهاجران از ۵.۳۴ در سال ۲۰۱۶میلادی به رقم ۵.۲۱ در سال ۲۰۱۹، ناشی از تغییرات قابل توجه در کشورهای آمریکای لاتین بوده است.

این رقم در کشور پرو از ۶.۳۳ در سال ۲۰۱۶ به ۳.۶۱ کاهش یافت و شمار شهروندان کلمبیایی پذیره پناهجویان از ۶۱ درصد به ۲۹ درصد رسید.

اولین شاخص پذیرش مهاجران گالوپ همزمان با واکنش ها به بحران مهاجرتی سال ۲۰۱۵ در اروپا محاسبه شد. در آن سال، بیش از یک میلیون نفر برای فرار از جنگ و فقر در خاورمیانه و کشورهای دیگر راهی اروپا شدند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا درمورد نحوه مدیریت موج مهاجران دچار اختلاف بوده اند.

بازوی اجرایی این اتحادیه قرار است روز چهارشنبه طرحی را ارائه دهد که همه کشورهای عضو را به لحاظ قانونی ملزم به پذیرش سهم مهاجرتی خود می کند، امری که مورد مخالفت لهستان و مجارستان و برخی دیگر کشورها قرار گرفته است.

پیشنهاد ارائه این طرح در پی آتش سوزی در اردوگاه مهاجران در جزیره لسبوس یونان مطرح شد. در آن حادثه، اردوگاهی که پذیرای بیش از ۱۲ هزار نفر، چهار برابر بیشتر از شمار تعیین شده بود، تخریب شد.

در میان کشورهای اروپایی، تنها سوئد و ایرلند در فهرست ۱۰ کشور پذیرنده پناهجویان موسسه گالوپ قرار گرفتند.

به گفته ری، برخی از رویکرد مثبت آمریکایی ها نسبت به مقوله مهاجرت شگفت زده شدند، با توجه اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مهار بحران مهاجران را به شالوده سیاست خود تبدیل کرده است.

وی افزود: با وجودی که مهاجرت مساله ای حساس در آمریکاست، مردم این کشور استقبال خوبی از مهاجران دارند.

در همین حال، شاخص نظرسنجی گالوپ نشان داد که در سطح جهانی، میزان پذیرش مهاجران در میان نسل های جوان تر، افرادی با تحصیلات عالی تر و افرادی که در مناطق شهری زندگی می کنند در مقایسه با ساکنان مناطق روستایی، بالاتر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟