حجاب در چنبره سلیقه‌بافی‌ها / نقشه راهی که ترسیم نشد


حجاب در چنبره سلیقه‌بافی‌ها / نقشه راهی که ترسیم نشد

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی، معاون امور استان‌های ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش کشور، در یادداشتی به طرح این مسئله پرداخت که نسل حاضر با وجود تعارض درباره عفاف و حجاب در رسانه‌ها باید کدامین جاده را برای نجات خود در پیش بگیرند. آیا بعد از چهل و دو سال آزمون و خطا در عرصه‌ای مانند عفاف و حجاب نباید با شناختی...

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی، معاون امور استان‌های ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش کشور، در یادداشتی به طرح این مسئله پرداخت که نسل حاضر با وجود تعارض درباره عفاف و حجاب در رسانه‌ها باید کدامین جاده را برای نجات خود در پیش بگیرند. آیا بعد از چهل و دو سال آزمون و خطا در عرصه‌ای مانند عفاف و حجاب نباید با شناختی منصفانه از منابع وحی و تجربه‌های دانشمندان علوم تربیتی نقشه راهی را ترسیم کرد و از پراکنده‌گویی و سلیقه‌بافی و حمایت‌های در تاریکی تدبیر کرد یا باید منفعلانه سخنان شاگردان نظام سکولار را در اینکه دین پاسخگو نیست بپذیرفت. متن یادداشت به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قالب و قاعده‌های نقد و نظر در جوامع بشری نشانگر سطح رهاشدگی عقل ارزشی از وساوس مرموزانه شیطان و علاقه فروکاست نفس آدمی است، زیرا اجبار توأمان با آگاهی هیچ خرد بلند و بالایی را از دستورات کمال‌گرایانه به اکراه و ترش‌رویی و بی‌نشاطی نمی‌کشاند. چرا که اجبار در جاده اکمال یک قانون همراز و قاعده همراه با نظام تکمیلی در مدارهای جهان آفرینش است و در همین راستا، نظم مشهود و ملموس شناور در میان مخلوقات گواه بر آن است، زیرا شکوفه‌های بالقوه در انسان را در یک پاره زمانی به میوه‌های شیرین و شفابخش عینی بدل می‌کند که آزادی‌های فردی و جمعی حقیقی از این مقوله هستند، به سبب آن‌که آزادی آگاهی پایه و پیوست خورده با دانش قابلیت سیر صعودی و اعلایی را در خود می‌پروراند، هم‌چنان‌که آزادی رها و مطلق سیر سقوطی و سفلایی را تولید می‌کند.

حال این سوال مطرح است که آیا رشد اجتماعی مشهود در برخی ملل، تمام قامت از توانمندی آزادی عقل ارزشی گزارشگر است؟ یا پنهان و سایه‌ای از عقل ابزاری را در خود دارد که با آشکارشدن آنها عدم توازن و تعادل در تعاملات و تبادلات فردی و جمعی به گونه‌ای دهشتناک و مأیوس‌کننده خوداظهاری می‌کند که آثار آن در جامعه عصر سرعت غیر قابل انکار است، هم چنانکه در سال‌های اخیر مواردی قابل توجه در صفحه‌های نمایش خبرگزاری جهان به تصویر کشیده شد که کثیری از آزادی‌خواهان سکولار و محبان مکتب لیبرالیسم را هیبت شکسته و در اندیشه ورشکستگی فرو غلتاند، زیرا این قبیله بخت سرنگون در ورطه شک و ریب و غفلت بر آمده از جهل‌زدگی چنان به افسردگی کشیده شده‌اند که برای نجات از آلام دوزخ‌منش، پوشش آزاد زنان و فرزند نامشروع آن یعنی اقتصاد سرمایه‌سالار به ناچار مرگ را زندگی ترجمه می‌کنند.

حال با این مقدمه درصدد هستیم بدانیم و بیابیم که کثرت ظلمات و سیاهی تحمیل شده از کاستی اندیشه و تهدیدات درون و برون بر انسان و کسب‌های دین‌ستیز در عصر تکنولوژی غوغا، اهل ایمان و دیانت را باید به نور وحی عطشان بگرداند و گواهی بدهد یا در فضای غبارآلود جامعه با علقه‌های شهوت‌کوب شده، دلایل و توجیهاتی تأسیس گردد که خواسته‌های شیطان‌زده و نفس‌آلود انسان مقدم و مسلط بر فطرت و دستورات خالق شود؟ یا باید با ابزار تأویل و تبدیل و تحویل ضرورت‌های دین فطری را لباس رضایت بشری بپوشانیم و آنها را از مقام ضرورت خارج نموده و شناسنامه منطقهالفراغ برای آنها صادر کنیم؟ بحث عفاف و حجاب گه‌گاهی قد و قامت مناظراتی در خبررسانی‌های متعدد و متنوع به خود می‌گیرد که مخاطبین درد آشنا را به یاد رویکرد اجتهاد در مقابل نص می‌اندازد که آیا مسئله عفاف و حجاب در اسلام این مقدار رها و یله است که باید با ذائقه اجتماعی شاخص‌گذاری و با انتخاب شخصی در فضای فتنه‌زده توزین شود.

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

با توجه به اینکه تاریخ کشور ما از دیرباز با دو دیدگاه در‌باره حجاب و عفاف مواجه بوده است و در حال حاضر هم به تناسب روز استمرار یافته و می‌یابد، مهم در این موضوع آن است که برای مستمعین و مخاطبین مدارس کشور که بیش از نیمی از دانش‌آموزان دختر را تشکیل می‌دهد، چاره‌ای از سوی کارشناسان فن نباید طراحی گردیده و تحت لوای کتب درسی برافراشته شده و به‌صورت علمی و هنری پیگیری شود؟ فرشته انصاف که از سلامت خرد سلیم همیشه سخن می‌سراید، به همه دلسوزان نظام تعلیم و تربیت بیدارباش می‌دهد که نسل حاضر با این تعارضات پیرامون عفاف و حجاب در رسانه‌ها باید کدامین جاده را برای نجات خود در پیش بگیرند؟ آیا دم خروس را باورمند باشند یا اینکه قسم مقدس را؟

از یک طرف حماسه ۴۰ ساله شده انقلاب اسلامی و ارزش‌های درخشان آن نزد دوست و دشمن از خیمه عفاف و حجاب پیام‌رسانی و پیغام‌های امیدبخش می‌دهد و از پنجره‌ای یا پستوهایی شعار و شکایت از برای عفاف و حجاب قانونی گوش هر آزاده‌ای را می‌آزارد، آیا نباید علاج واقعه قبل از وقوع کرد؟ آیا نباید بعد از چهل و دو سال آزمون و خطا در برخی ارزش‌های هیبت‌شکن دشمنان ظاهر صولت و باطن ذلت مانند عفاف و حجاب چرایی شناختی منصفانه از منابع وحی و تجربه‌های متراکم دانشمندان عرصه تربیتی نقشه راهی را ترسیم نمود و از پراکنده‌گویی و سلیقه‌بافی و حمایت‌های در تاریکی سوال و کتابی تدبیر کرد و به ندای «یاللمسئولین» گلهای انقلاب اسلامی در حال تحصیل مدارس کشور لبیک مومنانه گفت و آنان را از چاله‌های آتش طلاق و اتلاف استعدادها یا برخی مهاجرت‌ها نجات بخشید و طرحی نو در انداخت، یا منفعلانه باید سخنان شاگردان قدکوتوله نظام سکولار را شاهد باشیم که دین پاسخگو نیست و باید الگوی آزادی را از جهان غرب وارد کرد و دریچه‌های نجات را به آن سمت و سو را بر روی جوانان و جامعه گشود.

حال نوبت به قضاوت در کلمات این جمله (حجاب قانونی الزامی) می‌رسد که چگونه باید تحلیل شود که دیگر قوانین در کشور را شامل نشود برای مثال کلمه حجاب به معنی پوشش و کلمه قانونی یعنی رعایت و حمایت عادلانه از منافع جمعی و فردی و هم چنین کلمه الزامی به معنای مانع از تمرد و حرج و مرج شدن، آیا با این تبیین می‌توانیم بگوییم هر پوششی که در کشور قانونی و الزامی است باید توسط آمار و نظرات شخصی شهروندان تعیین و تکلیف شود مانند پوشش قوانین بهداشتی و آموزشی و هم چنین راهنمایی و رانندگی و روابط بین‌المللی و امنیتی و دیگر پوشش‌هایی که در هر کشوری می‌تواند موافق یا مخالف داشته باشد.

سؤالاتی درباره عفاف و حجاب

در پایان جهت اینکه آمار حقیقی را هر شهروندی نزد خود جمع زده و قضاوت حقیقی را در مقابل خود مشاهده کند سوالاتی را به شرح زیر پیرامون حجاب و عفاف تقدیم می‌گردد تا با ایجاد جواب شخصی و فراهم آمدن پاسخ‌های جمعی حدود بیش از ۲۵ نهاد مسئول در باره عفاف و حجاب در کشور بتوانیم به یک جواب آرامش‌بخش و به دور از غرض و مرض دست بیابیم.

۱- آیا واکنش حضرت مریم سلام الله علیها در مواجهه با فرشته مقرب دال بر شاخص فطری بودن عفاف و حجاب و نشاط حقیقی در زنان ندارد؟

۲- آیا در حکومت مهدوی تمام و کمال زنان از حجاب قانونی استقبال می‌کنند؟

۳- آیا در حکومت عدل جهانی تقاضای انتخاب حجاب هم وجود دارد؟

۴- آیا ارشادات قرآنی پیرامون عفاف و حجاب برای همه شهروندان قانونی است یا فقط برای مومنین الزامی است؟

۵- آیا آمارهای با سمت و سوی بخشی شده حول عفاف و حجاب می‌تواند پایه و اساس قانون مدنی قرار گیرد؟

۶- آیا جمهوری اسلامی در بحث عفاف و حجاب به سوی اسلامی شدن در حرکت است یا تمام اسلام را در خود دارد؟

۷- آیا حاکمیت برای جبران آثار تخریبی حاصل از انتخاب جاهلانه در باره حجاب می‌تواند از بیت‌المال هزینه کند؟

۸- اگر آزادی در انتخاب نوع حجاب با امنیت سیاسی و اجتماعی کشور متعارض و متقابل شود کدامیک حق تقدم دارند؟

۹- آیا حجاب قانونی آگاهی‌مدار و کارشناسی‌شده نتیجه معکوس و منفی و بی نشاطی می‌آورد؟

۱۰- چرا از سوی رژیم طاغوت حضور بدون پوشش زنان در مراکز فساد و فحشا آزادی و شادمانی محسوب می‌شد؟

۱۱- کف و سقف پوشش زنان در حجاب‌های انتخابی با کدامین شاخص باید میزان‌گذاری گردد؟

۱۲- قوه قضائیه تزاحم انتخاب در پوشش زنان در محیط‌های کار با مدیران و هم چنین دختران با والدین را با چه معیاری باید حل و فصل کند؟

۱۳- آیا مجلس شورا اسلامی موظف است حجاب‌های انتخاب شده ای که مسبب ویرانی و تعطیلی فرهنگ اسلامی ایرانی می‌شود مانند حضور تبلیغاتی زنان در عرصه تجارت و برخی از برنامه‌های به ظاهر هنری را مانع گردد؟

۱۴- آیا حجاب قانونی خانواده شهدا و رزمندگان عامل پیروزی جنگ تحمیلی و نشاط ماندگار نبوده است؟

۱۵- چرا زنان فراری و پادو و مزدور در خدمت سلطه جهانی اجبار به تبلیغ حجاب آزاد و نشاط و شادی ظاهری می‌شوند؟

۱۶- آیا نفرت از پوشش فطری دال بر نشاط حقیقی و سلامت روان دارد، یا خشونت بر معنویات دلالت بر عیب و نقص معارف توحیدی می‌کند؟

۱۷- آیا جمع‌آوری آمار پیرامون عفاف و حجاب در فضای متلاطم و غبار گرفته اجتماعی یک فعالیت علمی و پژوهشی محسوب می‌شود؟

۱۸- چرا آزادی در انتخاب پوشش سر و صورت زنان بهانه شادمانی و نشاط حداکثری برای سایر اعضای آنان را به همراه خواهد داشت؟

۱۹- چرا در طول تاریخ زنان صاحب مقامات ایمانی و علمی اجتماعی از حجاب حریم‌شکن استقبال نکرده اند؟

۲۰- چرا مظلومیت زنان در طول تاریخ با برهنه‌سازی آنان همراه بوده است؟

۲۱- آیا اولین وزیر آموزش و پروش زن در نظام ستم شاهی برای حمایت از حقوق زنان و دختران ممنوعیت حجاب در مدارس را اجباری کرد؟

۲۲- چرا انگیزه و اندیشه بی حجابی توسط پهلوی اول و دوم به تبعیت از نظام غربی صورت پذیرفت؟

۲۳- چرا نظام سلطه جهانی با آزادی انتخاب حجاب در ایران موافق است؟

۲۴- آیا آمار طلاق و انهدام کانون خانواده در جهان به واسطه حجاب قانونی پدید آمده است؟

۲۵- آیا آمار جذب دختران و زنان به حجاب زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف بین‌المللی یک حقیقت قابل انکار است؟

۲۶- آیا پوشش همسران پادشاهان و امرای حکومتی و کنیزان در طول تاریخ بصورت یکسان و برابر بوده است؟

۲۷- آیا زنان با روح و روان منسجم و اراده متحد خانوادگی از حجاب رها شده استقبال می‌کنند؟

۲۸- آیا می‌توانیم یکی از دلایل بر انتخاب حجاب قانونی را آی کیو و ایکیو رشد یافته معرفی کنیم؟

۲۹- نظریه آزادی انتخاب حجاب برای زنان حد یقف و پایان شفاف و دامنه قابل کنترل آن کجاست؟

۳۰- رابطه طرح مخالفت با حجاب قانونی و شرکت‌های سودجو تولید لوازم آرایشی و لباس‌های مروج برهنگی در چیست؟

۳۱- آیا برای تخلیه و مبارزه با تحقیرهای خانوادگی و اجتماعی نیاز به حجاب غیر قانونی داریم؟

۳۲- آیا افرادی که با حجاب قانونی موافق نیستند با بردگی جنسی در جهان غرب موافق‌اند؟

۳۳- کدامین نوع حجاب تمدن اسلامی در اندلس را به سقوط کشانید؟

۳۴- آیا حجاب قانونی سلطه برای استثمارگران ایجاد می‌کند یا نظریه انتخاب حجاب آزاد؟

۳۵- آیا قانون شرع مقدس معیوب و ناقص است یا عدم اتحاد مجریان و توانمندی آنان به پای عفاف و حجاب زنان و دختران نوشته می‌شود؟

۳۶- آیا فلسفه پوشش در اسلام ناب محمدی برای با حجاب کردن زنان بوده یا به جهت حفظ انسجام و اتحاد حدود شرعی و صیانت از خواست اکثریت مسلمانان الزام شده است؟

۳۸- آیا رشد بی حجابی مساوی با بی اعتقادی و بطلان قانون عفاف و حجاب است؟ برای مثال زنی که غیبت می‌کند یعنی بی اعتقاد به اخلاص بوده و خالص بودن را فریب می‌داند؟

۳۹- آیا حذف محدودیت برای زنان آرامش و آسایش می‌آورد ولکن توسعه دانش و بینش و خرد ورزی اکراه و اضطراب‌ساز است؟

۴۰- چرا نوع ادبیات فرم‌های آماری در جمع‌آوری گزارش عفاف و حجاب با رویکرد پوشش‌ستیزی برنامه‌ریزی می‌شود؟

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟