دفاع مقدس یک دانشگاه انسان سازی بود


دفاع مقدس یک دانشگاه انسان سازی بود

قزوین - ایرنا - فرارسیدن هفته دفاع مقدس فرصت مناسبی است تا با مجاهدت ها، کوشش ها و جانشفانی های رزمندگان بیشتر آشنا شویم، افرادی که سنین جوانی و نوجوانی خود را در دفاع حق علیه باطل و در سنگرهای خاکی و هوای گرم و سوزان خوزستان و ارتفاعات کردستان گذرانده و امروز صحبت های زیادی را برای جوانان نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی دارند.

به گزارش ایرنا، مطالعه خاطرات، شنیدن حال و هوای معنوی رزمندگان و از خودگذشتگی آنها در طول هشت سال جنگ تحمیلی می تواند تلنگری برای کسانی باشد که امروز بدنبال کمرنگ کردن این ارزش های معنوی در جامعه و منفعت های شخصی خود هستند.
سردار هاشم آذربایجانی از جمله این افراد است که از سنین نوجوانی در جبهه های حق علیه باطل حضور داشته و تا همین امروز هم این روش و منش خود را دنبال کرده و تمام طول عمر خود را در این عرصه گذرانده است.
حضور در عملیات های مهم دفاع مقدس مانند خیبر، والفجر۸، کربلای ۴ و .. ، حضور و فرماندهی در جنگ با پژاک در مرزهای شمالغرب کشور و در نهایت فرماندهی در جنگ با داعش در کشور سوریه موضوعاتی است که سردار آذربایجانی در گفت و گوی خود با ایرنا مطرح کرده است.

ایرنا. مدت زمان حضور و مسوولیت هایی خود در دوران دفاع مقدس را بفرمائید؟
از اواخر سال ۱۳۶۰ و در سن ۱۶ سالگی به جبهه های حق علیه باطل اعزام شده و نزدیک به هشت سال در مناطق عملیاتی و در ۱۰ عملیات بزرگ دفاع مقدس هم حضور داشتم .
مسئولیت های خود را از تک تیراندازی شروع کرده و بعد از آن کمک آرپی چی، فرمانده گردان ادوات، گردان پیاده و فرمانده دسته بودم و در اواخر جنگ هم به عنوان فرمانده گردان ادوات تیپ ۸۲ صاحب الامر (عج) استان قزوین به فعالیت خود ادامه دادم.
عملیات های بیت المقدس، والفجر مقدماتی، والفجر۴، خیبر، بدر، والفجر هشت، کربلای چهار، کربلای پنج، کربلای هشت، والفجر ۱۰ از جمله عملیات های مهمی بوده که در آن شرکت کرده ام.

دفاع مقدس یک دانشگاه انسان سازی بود


ایرنا . وضعیت اعزام رزمندگان از قزوین و تاثیرگذاری آنها در جنگ تحمیلی چگونه بود؟
استان قزوین در اوایل جنگ لشگر، تیپ و یگان مستقلی نداشت و رزمندگان قزوینی تا اوایل سال ۶۱ و در عملیات بیت المقدس در یگان های سایر استان ها مستقر بودند.
رزمندگان استان قزوین در تیپ ۱۷ علی بن ابی طالب (ع) استان قم که بعد ها لشگر شد به همراه رزمندگانی از استان های زنجان، اراک، قم، شاهرود و سمنان حضور داشته و تبدیل به یک محور عملیاتی شده و در عملیات ها چهار گردان از قزوین اعزام می کردند.
این روند در زمینه حضور رزمندگان در لشگرهای مختلف ادامه داشته تا در سال ۶۶ استان قزوین یک تیپ مستقل به نام تیپ ۸۲ صاحب الامر (عج) تشکیل داد.
رزمندگان و فرماندهان استان قزوین از نظر عملیاتی به شدت پا به کار بودند و چند خصلت آنها از جمله اطاعت پذیری محض، خستگی ناپذیری، استمرار در عملیات ها، روحیه معنوی بالا و غیره زبانزد تمامی رزمندگان بود.
همین روحیات باعث شد که شهدای شاخص استان قزوین به نقل از مقام معظم رهبری ویژه تر و شاخص تر باشند که این مهم افتخاری برای استان قزوین به حساب می آید.

دفاع مقدس یک دانشگاه انسان سازی بود


ایرنا.مهم ترین ارزش های دفاع مقدس از نظر شما چه بود؟
تمامی اقدامات و مجاهدت های رزمندگان در طول دفاع مقدس بنا به دستورات و منویات امام راحل بود و رزمندگان به معنای واقعی کلمه ولایت پذیری از ایشان داشتند.
امام خمینی (ره) جنگ و جبهه را دانشگاه انسان سازی می دانست، این موضوعی بود که رزمندگان در جبهه ها به معنای واقعی کلمه آن را درک می کردند و شاهد بودیم که خودسازی رزمندگان روز به روز افزایش پیدا کرده و هر چقدر که در شرایط سخت تری قرار می گرفتند از طرفی پخته تر می شدند.
یک عارف ۸۰ سال عبادت و نیایش می کند تا به خداوند متعال برسد ولی رزمندگان در یک شب راه ۱۰۰ ساله را طی می کردند و در میدان عملیات غیر از خدا چیزی نمی دیدند و تمامی اقدامات آنها از جمله نماز شب، عبادات، ایثار و اخلاق برای خدا بود.
خداوند متعال هم همواره امدادهای غیبی خود را برای رزمندگان می فرستاد و رزمندگان در بسیاری از شرایط و مناطق مختلف این امدادها را به خوبی لمس می کردند و این امدادهای غیبی سبب خودسازی و موفقیت رزمندگان می شد.
ایرنا. از امدادهای غیبی در دوران دفاع مقدس خاطره ای هم دارید؟
عملیات والفجر هشت یک عملیات بسیار سخت و طاقت فرسا در مقابل رزمندگان قرار داشت و برای آن از ۶ ماه قبل کارهای اطلاعاتی و عملیاتی مختلفی انجام شده بود ولی در شب عملیات ناگهان رگبار و باران شدید منطقه را فرا گرفت و مسیر رودخانه اروند را برای رزمندگان به شدت سخت و طاقت فرسا کرده بود.
فرماندهان در این صحنه با توجه به امدادهای غیبی، توکل و توسل خود دستور آغاز عملیات را داده و بعدها متوجه شدند که نیروهای عراقی به دلیل همین شرایط جوی سنگرهای خود را رها کرده و رزمندگان به راحتی به آن سمت اروند رود رسیدند.
در عملیات خیبر رزمندگان ایران جزیره شمالی و جنوبی مجنون را فتح کرده بودند ولی دشمن به دنبال بازپس گیری جزیره جنوبی بود که در همان زمان امام خمینی (ره) پیامی را مبنی بر لزوم حفظ جزایر صادر کردند که پس از آن پیام رزمندگان برای حفظ این جزیره جانفشانی ها کرده و در نهایت جزیره را حفظ کردند.

دفاع مقدس یک دانشگاه انسان سازی بود


ایرنا. آیا جوانانی که در دفاع مقدس حضور داشتند با جوانان این نسل تفاوتی دارند؟
خداوند متعال به بنده توفیقی را داده است که در جوانی ۸ سال از زندگی خود را در دفاع مقدس بگذرانم و از طرفی هم در جنگ پژاک و داعش هم با جوانان امروزی سروکار داشته باشم.
همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، جوانان این نسل اگر از نسل دفاع مقدس جلوتر نباشند عقب تر هم نیستند و این موضوع را بنده در میدان نبرد و عملیات های سخت جنگ با داعش مشاهده کردم.
در جنگ با داعش نیروهای جوان و انقلابی که حتی پس از انقلاب اسلامی به دنیا آمده بودند و جنگ تحمیلی و سختی های آغاز انقلاب اسلامی را ندیده بودند جانانه در نبرد داعش می جنگیدند و از اعتقادات خود دفاع می کردند.
شهید حسن حسین پور، شهید ذکریا شیری، شهید الیاس چگینی، شهید حمید سیاهکالی مرادی جوانانی هستند که در کنار نسل قدیم خود یعنی شهید محمد جعفرخانی و شهید حمید محمدرضایی به خوبی جنگیدند و درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
امروز هم جوانان چه در عرصه های داخلی مانند فتنه ۸۸ و ۹۸ و چه در عرصه خارجی مانند جنگ با داعش و سایر کشورها به خوبی در مقابل دشمنان ایستادگی کرده و از اعتقادات خود دفاع می کنند.
ایرنا. مهم ترین دلیل حضور جوانان در دفاع از حرم را در چه موضوعی ارزیابی می کنید؟
امروز دشمنان تمام تلاش خود را انجام می دهند تا به وسیله فضای مجازی و ماهواره جوانان را از مسیر اصلی خود دور کنند ولی این اتفاق نمی افتد و جوانان در نوبت اعزام به سوریه و برای جنگ با داعش قرار می گیرند که این مهم یک دلیل می تواند داشته باشد و آن هم الگوگیری از تاثیر مکتب امام حسین (ع) در بین آنها است.
به نظر می رسد الگوپذیری جوانان از مکتب امام حسین (ع) در شرایطی که دشمنان تمام تلاش خود را می کنند تا آنها را به انحراف برسانند هم یک امداد غیبی است و آنها نتوانسته اند با هزینه های هنگفت جوانان را از مسیر ولایت و امام حسین (ع) دور کنند.
امروز در شرایطی با یکدیگر صحبت می کنیم که برای اعزام به سوریه تا پنج برابر ظرفیت درخواست اعزام داشته ایم و حتی گاهی اوقات شاهد این بودیم که تلاش می کردند محدودیت های سنی خود را مانند دفاع مقدس از بین ببرند تا بتوانند برای جنگ با داعش به سوریه اعزام شوند.
ایرنا. یکی از فرماندهان دفاع مقدس که فرماندهی خود را تا نبرد با داعش ادامه داد سردار قاسم سلیمانی بود. فرماندهی ایشان را در سوریه چگونه ارزیابی می کردید؟
نقش سردار قاسم سلیمانی در جنگ های نهضتی که یکی از وظایف اساسی نیروی قدس سپاه بود بسیار جدی و حیاتی ارزیابی می شود و سردار سلیمانی این وظیفه خود را به خوبی هر چه بیشتر انجام داد.
سازماندهی، تامین تجهیزات و توجیه عملیاتی رزمندگان کشورهای مختلف با عقاید و افکار مختلف کار به شدت سخت و طاقت فرسایی بود که سردار سلیمانی آن را به خوبی انجام داد.
داعش برای از بین بردن انقلاب اسلامی به وجود آمده و به دنبال این بود که افکار را در مقابل افکار قرار دهند ولی حاج قاسم و هدایت های ایشان باعث شد که در مقابل آنها به پیروزی دست بیابیم.
شهادت ایشان هم در منطقه اثرات مثبتی را داشت و همانگونه که فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کردند به طور قطع انتقام ایشان را خواهیم گرفت.

دفاع مقدس یک دانشگاه انسان سازی بود


ایرنا. خاطره ای از سردار سلیمانی در نبرد با داعش دارید؟
حاج قاسم ویژگی هایی را داشت که این ویژگی ها سبب محبوبیت و موفقیت ایشان در کارها می شد، ویژگی هایی مانند اخلاص، جدیت در کار، ارتباط گیری مناسب با رزمندگان کشورهای مختلف، حضور در خط مقدم و صف اول نبرد با داعش و غیره که سبب جاودانگی ایشان شد.
در یک عملیاتی در یکی از مناطق سوریه به تازگی مستقر شده بودیم ولی هنوز استحکامات و سنگرسازی های انجام نشده بود که ناگهان خبری رسید که حاج قاسم در منطقه مستقر است، پس از مشاهده حاج قاسم در منطقه همه فرماندهان خط التماس می کردند که به دلیل نبود امنیت در منطقه حاج قاسم منطقه را ترک کند تا باقی فرماندهان کارها را پیش ببرند و اعتقاد داشتیم که اگر ۲۰ نفر مثل من شهید بشوند مهم نیست ولی حاج قاسم شهید نشود.
پس از این تاکیدها حاج قاسم آمد جلوتر و اشک من را پاک کرد و فرمود که ما اصلا برای چنین چیزهایی به اینجا آمده ایم.
در یک عملیات دیگر و در یک منطقه تازه آزاد شده وقتی که کارها تمام شده بود، به عقب تر برگشته بودیم که یکی از فرماندهان بی سیم زد که حاج قاسم در منطقه است، پس از اعلام این خبر خود را خیلی سریع به منطقه رساندیم و مشاهده کردیم که حاج قاسم با یک موتور در خط مقدم قرار گرفته است، باز هم به ایشان عرض کردیم که منطقه امن نیست و مدام با قناسه تیراندازی می کنند ولی ایشان با جدیت هر چه بیشتر نکات خود برای استحکام منطقه را گفت و با التماس ما به عقب تر برگشتند.
ایرنا. صحبت های پایانی خود را بفرمائید؟
امروز امنیت جمهوری اسلامی ایران را مدیون شهدای هشت سال دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان وطن هستیم که باید یکایک این ارزش ها را قدر دانسته و یاد و خاطره آنها را زنده نگه داریم.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاثیر شگفت انگیز رابطه جنسی بر زیبایی زنان