پشت پرده افزایش وحشتناک قیمت گوشی موبایل در کشور


پشت پرده افزایش وحشتناک قیمت گوشی موبایل در کشور

طی هفته‌های اخیر افزایش قیمت گوشی بسیار فراتر از جهش نرخ ارز بوده است، بنابراین باید ریشه آن را در عوامل دیگری چون کاهش واردات، احتکار، عرضه قطره چکانی و رفتار جامعه جستجو کرد. امروز انجمن واردکنندگان گوشی و موبایل با انتشار بیانیه‌ای به تشریح وضعیت حاکم بر بازار گوشی موبایل در کشور و دلایل آن پرداخته است که در ادامه می‌توانید نکات مهم آن را...

طی هفته‌های اخیر افزایش قیمت گوشی بسیار فراتر از جهش نرخ ارز بوده است، بنابراین باید ریشه آن را در عوامل دیگری چون کاهش واردات، احتکار، عرضه قطره چکانی و رفتار جامعه جستجو کرد. امروز انجمن واردکنندگان گوشی و موبایل با انتشار بیانیه‌ای به تشریح وضعیت حاکم بر بازار گوشی موبایل در کشور و دلایل آن پرداخته است که در ادامه می‌توانید نکات مهم آن را بخوانید.

در سطح جهانی گران شده است
انجمن مزبور ادعا می‌کند قیمت چیپست های مورد استفاده در گوشی‌های موبایل در سطح جهانی بین 10 تا 15 درصد افزایش یافته که به افزایش قیمت گوشی انجامیده است. انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی می‌گوید اگر مشکلات و عوامل داخلی را هم کنار آن بگذارید، افزایش قیمت گوشی در بازار کشورمان هیچ اتفاقی نیست.

ارز به واردات گوشی تخصیص نمی‌یابد، نیم میلیون آیفون قاچاق وارد شد
آن‌طور که این انجمن ادعا می‌کند، طی 45 روز اخیر هیچ ارزی به واردکنندگان گوشی موبایل تخصیص پیدا نکرده است. ظاهراً همین موضوع باعث شده موجودی واردکنندگان کاهش پیدا کند و قادر به تأمین نیاز بازار نباشند. عدم تخصیص ارز به واردکنندگان گوشی در شرایطی اتفاق افتاده که بازگشایی مدارس موجب افزایش تقاضا برای گوشی موبایل شده است.

امیر اسحاقی، دبیر اجرایی انجمن وارد کنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی می‌گوید در شش ماهه نخست امسال جمعاً 6.5 میلیون دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده است. جالب اینکه ادعا شده از این تعداد نیم میلیون دستگاه گوشی‌های آیفون اپل بوده که به واسطه سوء استفاده از طرح واردات مسافری به طور قاچاق وارد کشور شده و در نهایت رجیستر شده است.

کاهش موجودی گوشی نو در کشور و برهم خوردن تعادل بازار
اسحاقی می‌گوید طبق برآورد آنها حدود 1.5 میلیون دستگاه گوشی موبایل نو در کشور وجود دارد که 900 هزار دستگاه آن گوشی هوشمند و مابقی گوشی ساده است. این تعداد هنگامی ناکافی به نظر می‌رسد که اسحاقی مدعی شده برای حفظ تعادل بازار باید 3.5 میلیون دستگاه تلفن همراه نو در بازار کشور وجود داشته باشد.

مدیر روابط عمومی انجمن وارد کنندگان موبایل با اشاره به سنگ‌اندازی‌ها بر سر راه واردکنندگان گوشی، از کاهش 20 برابری ثبت سفارش نسبت به تیر ماه خبر داد.

انجمن وارد کنندگان موبایل در پایان بیانیه خود به توصیه‌های تخصصی این انجام به دولت و نهادهای ذی‌ربط پرداخته است. همچنین آنها خواستار تخصیص پیوسته ارز و اصلاح قانون سقف و سابقه شده شده‌اند.

شما چه فکر می‌کنید، چه چیزی بازار موبایل کشور را به این وضعیت رسانده که حالا ارزان‌ترین گوشی اندرویدی یک برند چینی بیش از 3.5 میلیون تومان قیمت داشته باشد؟


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال و طالع بینی 21 اردیبهشت + فیلم